Vilket kön?

#1 - 21 september 2006 20:11
Vad tror ni om den här göken? Hane som inte färgat ut, eller hona?

I affären fanns det bland annat ännu en grå, och det fanns några skillnader mellan dem. Den på bilden såg ut att ha lite större kindfläck, och det gula verkade lysa igenom mer. Den i affären hade en kortare och rakare tofs, medan den på bilden har en större tofs, med en "böj" längst upp.
#2 - 21 september 2006 20:17
jag gissar på en Hona....
#3 - 21 september 2006 20:24
Oki. Men den andra grå i affären såg lite annorlunda ut, mer som en hona. Även hanarna är ju grå i ansiktet i början.
#4 - 22 september 2006 08:19
#5 - 22 september 2006 15:05
Var i en annan affär med den idag, och han sa att det med 95% säkerhet är en hane. Även hanarna har grått ansikte och randiga stjärtfjädrar i början. Han sa att visserligen är den röda fläcken rätt svag, men när han tittade närmare såg han att den hade lite för mycket gult runt kindfläcken för att vara en hona. Det som gjorde honom mest säker på att det är en hane är att det börjar växa ut mörka stjärtpennor. Det tar väl ett tag innan de börjar sjunga också?
#6 - 22 september 2006 19:54
Vilken fin nymfparasit! Svåra att de könet på som unga är dom men du får väl hoppas att snubben i affären hade rätt. Om inte annat så visar det sig förr eller senare. Min fina vithuvade pärl visade sig vara en kille och blev enfärgat grå med vitt huvud. Så kan det gå!
#7 - 26 september 2006 19:05
Har sett att han/hon har börjat med nymfparakitens "parningsdans" :p Det vill säga, böjer sig framåt, och sträcker ut vingarna. Det är väl bara hanarna som gör så? Och så sitter han/hon och har små ljud för sig, särskilt när han/hon äter, kanske början till sång?
#8 - 29 september 2006 09:45
Kolla vingen, går det en vit rand över är det en hona.
Lycka till!
#9 - 29 september 2006 09:59
En vit rand? Menar du den vita nederkanten, som syns när de har vingarna ihopfällda? Det har både hanar och honor.

Jaja, lär väl märkas vad det är :p
#10 - 29 september 2006 13:07
Sorry förklara lite dåligt, eller ganska mycket :P Om du fäller ut vingen så finns ett vitt band på mitten av vingens insida på honorna.
#11 - 29 september 2006 13:27
Oki, har aldrig hört om det, syns den skillnaden även när de är unga? Hanar har ju grått ansikte, och randiga stjärtpennor, som honor, innan de har färgat om. Kanske är samma med den vita randen? Men jag får försöka kolla det. Men han/hon skulle nog inte bli glad om jag försökte fälla ut vingen ;) Och då skulle jag nog få börja om från början med att försöka göra den tam. Men på nå´t sätt ska det väl gå, får försöka kolla när den fäller ut vingarna.
#12 - 30 september 2006 10:36
glöm inte att försäkra damen/herrn för åker du in till vetten med fågeln blir det dyrt! 1100 kostade mitt besök hos vetten, då var det min undulattjej som hade problem. 700 betalade jag, resten gick på försäkring. www.agria.se där står mer.
#13 - 30 september 2006 21:06
Jessi77 skrev:
Sorry förklara lite dåligt, eller ganska mycket :P Om du fäller ut vingen så finns ett vitt band på mitten av vingens insida på honorna.

Du har ingen bild på hur det ser ut? :confused:
#14 - 1 oktober 2006 16:34
Nu är i alla fall göken döpt :) Lotus, efter växten Nymphae lotus, en näckros, som är mycket vacker som akvarieväxt. (Nymph)ae lotus alltså [:o] Det är ju lite unisex också, eftersom jag än så länge är osäker på könet.

Lotus är även en sportbilstillverkare.
#15 - 1 oktober 2006 18:44
Inka skrev:
Vilken fin nymfparasit!

AAAaa, visst är parasiter fina :D
#16 - 1 oktober 2006 20:25
Mmmhmmm, mina var riktiga parasiter ibland också, haha! Så jag slutade helt med K:et där när jag pratade om dom. Mina rosellor, däremot, dom var parakiter. :D
Saknar fåglarna nåt grymt ibland! Ska ha hemma nångång igen om vi flyttar till hus.
Vilket bra namn! Mina hette Skrutten och Rudde. Skrutten för att han bara var sju veckor när jag fick hem honom och en riktig liten skrutt, Rudde för att brorsan kallade honom Rudolf med röda kinden. Fast lika ofta hette dom Rutten och Skrudde. Rudde flyttade till en annan kompis senare eftersom dom inte trivdes tillsammans, han och Skrutten, och jag definitivt tycker att fåglar ska ha en kompis. Skrutten var handuppfödd och fick därför flytta till en som hade tid för honom i princip dygnet runt då han nog mer ansåg att han var människa.
Båda två var ruskigt duktiga på att härma visslingar, det är väl det som brukar fungera med nymfparasiter men Skrutten kunde (och kan fortfarande) ropa sitt namn, om än det lät mer visslande än hur jag ropade det.
Så vissla gärna mycket för Lotus om du är bra på det! Han kanske är en begåvning.
#17 - 1 oktober 2006 20:29
Tja, än så länge sträcker sig hans/hennes begåvning till att käbbla med undulaten Aqua, snacka goja för sig själv när h*n äter, och, modigt värre, äta hirskolv ur min hand :p
#18 - 2 oktober 2006 11:13
Nu sitter h*n och snackar goja i gungan...
#19 - 2 oktober 2006 11:55
Hanarna har randiga stjärtfjädrar medans honorna har helt gråa.

//Camilla
#20 - 2 oktober 2006 12:08
Nej, det är faktiskt tvärtom :) Men innan de har ruggat så har både hanar och honor randiga stjärtfjädrar. Efter ruggningen får hanen helt grå stjärtfjädrar.
#21 - 2 oktober 2006 12:37
Ja.. just det menade honorna.. Tänkte medans jag skrev på helt annat..

Det är i alla fall jättekul med nymfisar. :) Hade först en hane som fick heta Clint (Eastwood) som senare fick sig en hona i hopp om att han skulle slute skrika sina locktjut. Babbsan (som hon fick heta) gjorde susen :) Varmt rekomenderat att skaffa en hona om det är en hane du har. :D

//Camilla
#22 - 2 oktober 2006 12:43
Ja, jag ska nog köpa en bur till, och köpa varsin partner åt min undulathane Aqua, och nymfen Lotus, när jag fått klarhet i hans/hennes kön. Är det bäst att köpa en unge, eller en jämngammal? En unge kanske ses mer med omvårdnad av den äldre, medan en jämngammal kanske ses mer som en konkurrent? Aqua är ca 1½ år gammal, och Lotus är nog 2-4 månader.

För ca 10 år se´n hade jag ett grått nymfpar som fick ungar, varav en var en pärlfärgad hona. Behöll henne i ca 7 år, men var tvungen att ge bort henne.
#23 - 2 oktober 2006 13:23
en som är haj på nymfar är blues boy
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=74967&highlight=bluesboy
mvh janne
#24 - 6 oktober 2006 12:38
Micke_A skrev:
Du har ingen bild på hur det ser ut? :confused:

Finns en bok som visar en bild, kolla om du hittar den på bibblan el nått. Titel:, Fåglar som sällskap och hobby / av Jan Högberg och Britta Lindgren

Hoppas du hittar :)
#25 - 6 oktober 2006 16:01
Här har du en bild på en hane tv och hona th:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=328
#26 - 6 oktober 2006 16:53
Tack Jessi :)

Ja, skillnaden på vuxna vet jag :) Förresten, om ni tittar på bilden, hur gammal tror ni h*n är, att döma av fjäderdräkt, och dylikt? H*n är köpt som en unge, några månader ungefär, men man vet ju aldrig.
#27 - 6 oktober 2006 17:11
Av näbb och fötter (och tars) att döma torde det vara en ungfågel som mycket väl kan vara en hane som färgar ut om några månader.
#28 - 6 oktober 2006 17:16
Hehe, en på nymfparakit.net tyckte det såg ut som om h*n var några år :confused: H*n är lite randig på buken, är det ett tecken på unge, eller ser även vuxna honor ut så?

Annons