Står inför ett litet dilemma.
Jag är ute efter ett till akvarie som jag kan ha som yngelkar (har just nu ett 222L men behöver ett till kar). Har två bra kar på g, ett svart 160L Juwel Record med tillhörande underskåp 2000:-. Det andra är ett 200L aluramkar med tillhörande benställning pris ca 1800:- men kommer bjuda mindre för de karet om de blir aktuellt att köpa det karet. Båda karen är kompletta med värmare, pump (invändig i båda karen, antar att det är Juwel orginal i Record karet?), ljusramp, grus och lite annat smått och gott krafs. Båda karen är begagnade men i gott skick.
För- nackdelar med karen enligt mig är att:
Juwel karet är kanske lite snyggare samt att mitt 222L kar är just ett aluramkar och det vore lite roligare att ha nåt som inte är precis likadant som det man redan har. Är iof inte fel med ett till alukar. ;)
Tror dock att det är lite lättare med ett aluramkar att byta pump, osv fixa och trixa med karet. Eller har jag fel? ;P
Alukaret har ju större volym, är ju alltid ett plus.
Juwel karet är dyrare, går inte pruta ner de mer.
Finns säkert en mängd fler för- nackdelar men just nu kommer jag inte på fler.
Är inte ute efter ett annat kar utan de blir med stor sannolikhet nåt av dessa två eftersom de båda är hyfsat billiga och snygga/praktiska. Sen finns båda karen i närheten av Karlstad och jag har ingen lust att åka långt för att köpa ett mindre eller större kar.
Kom nu mer än gärna med synpunkter. För- nackdelar osv. Jag har tidigare ingen erfarenhet av just Juwels kar så om nån vet nåt bra/dåligt om just detta märke och gärna då om just 160L Record modellen, låt höra!
Mvh Matte/ett nytt akvarie år stundar snart! ;)