Vilket Juwel akvarie ska jag köpa?

#1 - 18 januari 2006 16:50
Jag är på jakt efter ett Juwel Akvarie. Det är enligt mitt tycke väldigt fina och har ett vettigt pris, inte allt för dyra som många andra exklusiva möbelakvarier kan vara. De modeller jag är intresserade av är följande:
Juwel Vision 260
Juwel Vison 450
Juwel Trigon 350

Jag har tänkt att ha ganska så mycket växter i det och de vanliga fiskarter som finns på marknaden som ex. Guppy, Svärdbärare, Neontetror, Ormgrönlingar och Algätande fiskar. Som Botten har jag tänkt att ha blästersand + Korallsand + Blåmussleskal. Kanske även lite levande Malawisnäckor för att få lite rörelse i sanden.

Nu undrar jag över vad för nackdelar respektive fördelar man kan ha med följande modeller och varför man just ska välja just en av dessa.
Vad har ni som har något av följande akvarier för erfarenheter när det gäller Kemin? Hur mår fiskar och växter i akvariet (tar för givet att ni sköter det på rätt sätt).

Det jag själv kommer att tänka på när jag ser modellerna, är att "Vision 260" har ett ganska så litet djup. Det kan ju få till följd att växterna böjs längs vattenyta när de blir lite för långa. Man kan ju klippa dem om man vill men visst är det fint när de får växa upp ordentligt. Det verkar också att var lite svårmöblerat och få det snyggt när det inte är så stort.

"Vision 450" kanske blir för stort till just mitt fiskval. Kemin är säkert mera lättskött här. Men hur är det med storleken? På bilder ser ju "Vision 260" snyggare ut och "Vision 450" ser nästan lite väl klumpig ut.

Då återstår bara "Trigon 350" Ser ganska så snygg ut men hur gillar igentligen fiskar att simma på höjden istället för på längden och hur är det med växterna? Finns det inte en risk att djupet blir för stort så att bladen på växterna längst ner får sämre kavlitet. Vill man sedan ha en bakgrund i akvariet finns det inte mycket att välja på än Juwels egna sorter.
Så snälla ni dela med er av era kunskaper...

Ayreon :cool:
#2 - 18 januari 2006 16:52
Har ett Vision 450 är ju ett stort kar, så har du stort rum så köp största från början...

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=2367&cat=758
#3 - 18 januari 2006 16:55
Vad för fiskar har du i det akvariet? Inget med akvariet som verkar dåligt?
#4 - 18 januari 2006 16:59
Jag har malawiciklider, nej inget att anmärka på tycker det funkar bra. Om det skulle vara något är det att filtret sitter fast och man inte kan välja sida, jag har lossat mitt å bytt sida. Orginal sitter ju på högersida, jag flyttade mitt till vänster sida...
#5 - 18 januari 2006 17:04
och hur lossar man det? har försökt tills jag blivit blå! det går ju inte att få in nånting och ta bort silikonet som sitter där!
#6 - 18 januari 2006 19:38
Köp det största som de har :D .
Ett kar kan inte bli förstort bara utrymmet där det ska stå:cool: ..

Mvh
#7 - 18 januari 2006 20:54
[quote=smurfmats]och hur lossar man det? har försökt tills jag blivit blå! det går ju inte att få in nånting och ta bort silikonet som sitter där![/quote]

Tag en ganska stark fiskelina, exempelvis fireline som är flätad, och håll mellan dina händer. Lägg sedan fiskelinan mellan glaset och pumpen och såga igenom silikonklickarna. Nere ifrån och upp.
Ta sedan ett rakblad och avlägnsa resterande silikon. Silikonresterna som blir kvar tar du sedan bort med kemisk bensin.

Lycka till!
#8 - 18 januari 2006 21:38
[quote=dreas]Tag en ganska stark fiskelina, exempelvis fireline som är flätad, och håll mellan dina händer. Lägg sedan fiskelinan mellan glaset och pumpen och såga igenom silikonklickarna. Nere ifrån och upp.
Ta sedan ett rakblad och avlägnsa resterande silikon. Silikonresterna som blir kvar tar du sedan bort med kemisk bensin.

Lycka till![/quote]

Tackar för svaret, ska lägga det på minnet...

Ayreon :cool:
#9 - 18 januari 2006 21:52
[quote=dreas]Tag en ganska stark fiskelina, exempelvis fireline som är flätad, och håll mellan dina händer. Lägg sedan fiskelinan mellan glaset och pumpen och såga igenom silikonklickarna. Nere ifrån och upp.

Lycka till![/quote]

det ska jag prova i helgen om jag hinner! tack för tipset!
#10 - 18 januari 2006 22:53
Hallo, jag tog bara en kniv och skar loss mitt Juwel filter ( Rio240 ) inga problem, jag tyckte att filtret fungerade bra, men det var så fult så jag köpte ett Ehiem 2126 ytterfilter istället, är mycket nöjd med det idag, har snurrat i 8 månader utan rengörning nu...

Annons