Vilket grus?

#1 - 28 maj 2011 19:32
Hej,

jag har tänkt byta till svart grus/sand i vårt 180 L kar, men blir inte riktigt klok på vad jag ska välja för något. I karet har vi praktbotior, ancistrusmalar, molly, neontetror samt en nättetra. Vi har även levande växter som vi gärna vill ha kvar.

Vad ska jag tänka på? Mer än att det inte ska vara för vasst med tanke på botiorna och malarna... Storlek osv? Jag har kikat på svart akvariegrus 2-4 mm och svart rådagrus 0,2-1,5 mm. Jag tycker helt klart att Rådagruset är snyggast, men vill ju självklart att fiskarna och växterna ska må bra och trivas!
#2 - 28 maj 2011 20:06
Akvastabil Haley helt svart 1-2 mm är riktigt bra. Finns på bl.a. Zoomarknad i Bromma.
#3 - 29 maj 2011 08:18
Har svårt att få växter att ta sig i rådagruset, det för att det är så kompakt så det kväver rötterna(30kg får plats i samma typ av säck som dom flesta andra har 20kg i) annars är den helt ok.
#4 - 29 maj 2011 08:31
Svart är snyggt och kan ge tryggare fiskar, de uppskattar mörk botten.

Under 2 mm = sand, över 2 mm = grus. Oavsett vilket man använder antik Atterberg eller modern ISO så ligger gränsen mellan sand och grus vid 2 mm.
#5 - 29 maj 2011 10:07
Hur trivs växterna i Haley?

Okej, då kanske jag ska försöka undvika Rådagrus då.

Ja jag förstod att det var någon sorts skillnad mellan sand och grus, men egentligen spelar det inte mig någon roll vad det är, huvudsaken är att fiskarna mår bra och att växterna trivs.
#6 - 29 maj 2011 11:33
Haley funkar hur bra som helst. Växterna växer som aldrig förr, ca 3 cm i veckan på vissa plantor. 1 dm på de 1 cm breda och jättelånga växterna.

Men det är möjligen något vasst, inte helt runda stenar alltså. Jag har själv använt det för att blanda ut Hornbach 1-2 mm akvariesand, för att på så sätt få en mörkare ton. Personligen tycker jag svart blir litet väl mörkt.

Haley är för övrigt knallsvart, inte litet gråaktigt eller så. Dessutom litet skimrande. Jag kollade runt en del och kom fram till att Haley var den enda svarta som dels var snygg, i rätt storlek 1-2 mm och dessutom rimligt prissatt; 120 kr/10 kg på Zoomarknad (om jag inte minns helt fel).

Här en bild på det hela.

[ATTACH=CONFIG]44930[/ATTACH]
#7 - 29 maj 2011 11:44
Åh det var ju jättefint!

Jag är nog ändå inne på att ha helsvart botten då jag tycker det ger ett fint djup, men du tror inte det blir för vasst för malarna och botiorna då? Jag ser ju att även du har botior :)
#8 - 29 maj 2011 12:48
Svårt att säga, troligen funkar det utmärkt. Men stenarna är inte runda utan mer kantiga. Samtidigt är de inte så plattvassa som vissa grus kan vara, så det funkar säkert perfekt.

Mina 3 ancistrusar brukar i alla fall hasa runt på botten när klockan närmar sig matning. De väntar på sina algae wafers.

Botierna är sällan nere i gruset och bökar.

Sen guldfiskarna fyller en bra funktion för att få jämn blandning på guset, för de suger in grus i munnen och spottar ut det sen igen gång på gång. Vet inte riktigt varför de gör det, något genetiskt kanske, men för dem funkar gruset ok.

Dock bör nämnas att Hornbach akvariesand 1-2 mm är väldigt rundad, vilket mildrar litet av svartgrusets kantighet.

Jag tror det kommer funka perfket. Fråga i butiken vad de tror, de brukar vara kunniga på sånt här.
#9 - 29 maj 2011 13:01
Ja, jag ska till Stockholm i veckan så jag tänkte ta en tur till Zoomarknad och prata lite med dom, förhoppningsvis får jag med mig några kg Haley hem :)

Tack för alla svar och tips!
#10 - 30 maj 2011 07:35
För mig har alltid sand funkat bättre med växter än olika sorters grus (med korn över 2mm) :)

Annons