Vilket fryst foder är bäst?

#1 - 4 november 2010 14:45
Vilken sort av alla mygglarver eller andra frysta fodersorter är bäst för Aphyosemion Australe?
Vh Jimmy
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 november 2010 14:56
Det frysta foder som jag föredrar är cyclops eftersom det också förstärker färgerna på fisken.
Det funkar till alla fiskar.

Annars det mest näringsrika är väl räkmix men det passar väl bäst till lite större fiskar.

Till stora carnivora arter så är också artemia ett bra foder.

Bannlyst är självklart röda mygglarver. Övriga mygglarver (vita och svarta) är det väl egentligen inget fel på - men cyclops är både bättre och billigare så det finns liksom ingen anledning..........
#3 - 4 november 2010 15:00
Är det någon som vet om man kan beställa startkulturer till småmask(kommer inte ihåg vad de hette) och bananflugor från Södermalms akvarieaffär?
#4 - 4 november 2010 19:13
japp det kan man :) det är grindalmask du tänker på han har iofs också vinägermicro
/borin
#5 - 4 november 2010 20:03
Det finns en del fiskar i mitt ena akvarium som spottar ut cyklops! Men det händer aldrig med svarta mygglarver. Konstigt.
#6 - 4 november 2010 20:09
Fiskar vet ju oftast inte vad som är bra för dom, mina vägrar att äta annat än artemia.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 4 november 2010 21:06
Saturnus80 skrev:
Fiskar vet ju oftast inte vad som är bra för dom, mina vägrar att äta annat än artemia.

Uppriktigt så tror jag dig inte riktigt. Vänjer man dom vid en viss sorts foder så tror de att bara det fodret går att äta.
Det är bara att svälta dom en tid så lär de sig att annat foder funkar lika bra.

Kommer ihåg när jag hade affär så var det många som klagade på att deras papegojor bara åt solrosfrön - vilket gjorde att de så småningom fick fettlever och dog.
Det var bara att svälta papegojorna så lärde de sig äta annat foder - samma me fiskar.

Har man ett akvarium - mata alltid med en varierad kost. Visst kan man köra ett högvärdigt foder som ensamfoder men välj då åtminstone ett torrfoder som är bra mycket näringsrikare än frysfoder.

Jag har haft akvarium i minst 35 år och alltid haft mellan 10 och 500 akvarier och aldrig någon gång har det hänt att jag inte fått fiskarna att äta det jag vill att dom skall äta.
#8 - 4 november 2010 22:28
Du ha med all säkerhet rätt, jag provade i någon vecka med räkmix, men A.hongsloi som var van vid artemia från affären ville inte ha det, det hade kanske funkat om jag var mer ihållig, däremot spottar dom ut torrfodret som jag har till tetrorna och det har jag matat med ett tag.
#9 - 4 november 2010 22:56
mysis fångat i skärgården är min favvo
#10 - 4 november 2010 23:02
Vill bara passa på att flagga lite för artemia! Vuxen artemia är mitt absoluta favvoritfoder, alla fiskar älskar det, alltifrån hungriga glupska barber till den mest kräsna discus! Storleken på fodret gör oxå att det passar till både små och stora fiskar, helt enkelt det bästa frysfodret enligt mig åtminstone som ett allroundfoder.
#11 - 5 november 2010 00:19
Uppriktigt så tror jag dig inte riktigt. Vänjer man dom vid en viss sorts foder så tror de att bara det fodret går att äta.

Det är bara att svälta dom en tid så lär de sig att annat foder funkar lika bra.

Kommer ihåg när jag hade affär så var det många som klagade på att deras papegojor bara åt solrosfrön - vilket gjorde att de så småningom fick fettlever och dog.

Det var bara att svälta papegojorna så lärde de sig äta annat foder - samma me fiskar.

Har man ett akvarium - mata alltid med en varierad kost. Visst kan man köra ett högvärdigt foder som ensamfoder men välj då åtminstone ett torrfoder som är bra mycket näringsrikare än frysfoder.

Jag har haft akvarium i minst 35 år och alltid haft mellan 10 och 500 akvarier och aldrig någon gång har det hänt att jag inte fått fiskarna att äta det jag vill att dom skall äta.

Har du lyckats få Dario Dario att äta saker som dött vill jag gärna ha tips! ;) :p
#12 - 5 november 2010 09:17
Vad som är bäst beror väl lite på fiskens storlek och om de är yt- eller bottenorienterade. Frusen vuxen artemia är en favvo här, de flesta "kinkiga" fiskar tar det med förtjusning (Apisto och gobys t ex). Cyclops funkar bra till små firrar, likaså röda plankton. Bosmider kan gå ned, men inte alltid. Vita mygg tycker jag funkar hyfsat till en hel del större killis/ytlevande fisk, en del av de vita mygglarverna innehåller luft så de flyter. Enkelt och bra är räkmix, ffa den med vitlök i. Med en gnutta tillvänjning så tar otroligt många arter detta med förtjusning, från rätt små fiskar (smula sönder den) till större (tina den så de inte får ner en "isbit" i magen). Mysis och krill brukar tas av lite större ciklider, likaså Machrobrachium rosenbergii (den hittar man inte i zoobutikerna, däremot i asiatiska livsmedelsbutiker). Den sistnämnda är en sötvattenslevande räka som brukar säljas i storlekar på 2-4 cm. Större ciklider, Channa och Tanganyikaålarna kastar sig över dem, och det är en rejäl munsbit. Tina dem innan matning. Svarta mygg brukar vara dassiga efter infrysning, har aldrig lyckats bra med dem. Röda mygg är totalt bannlysta här också, likaså tubifex.

Till Dario dario hade jag provat med vuxen artemia. Tror de tar det rätt snabbt. För att inte få med så mycket bös från frysmat så brukar jag tina den i en liten burk vatten. Väl tinat så häller jag hela rasket i en finmaskig håv och sköljer av allt snabbt i kallvatten. Återigen ned i en liten burk vatten, som jag sedan matar från med hjälp av en medicinspruta från Apoteket. På sprutan har jag satt ca 20 cm luftslang så jag enkelt kan punktmata en del fisk. Slug metod om man har olika firrar i burken - de kvicka stimfiskarna får en nypa torrfoder att knapra på och så trycker man ut frysfoder till långsamma Apisto som står nedanför. De lär sig snabbt att strunta i torrfoder (som de fö sällan äter) och letar aktivt efter luftslangen.

Hilsen,

/P
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 5 november 2010 09:58
Har du lyckats få Dario Dario att äta saker som dött vill jag gärna ha tips! ;) :p

Jag skrev inget om att fodret måste vara "dött".

Men visst det finns arter som bara vill ha levande men de allra flesta av dom kan man dock lära till att äta annat
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 5 november 2010 10:00
Vad som är bäst beror väl lite på fiskens storlek och om de är yt- eller bottenorienterade.Hilsen,

/P

Samt om det är en herbivor, omnivor eller carnivor art.
#15 - 5 november 2010 18:42
Röda mygglarver bannlysta? Ser att jag har det i frysen, har matat 2 ggr med det o fiskarna verkar glada. Ursäkta en okunnig nystartad akvarists (eller iallafall på väg att bli länner jag) fråga. Kan du utvecklavarför? MVH/Lasse
#16 - 5 november 2010 19:42
Denna tråd belyser ämnet lite.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142230&highlight=mygglarver

Avgör själv det finns olika skolor
#17 - 5 november 2010 19:43
Grejjen med röda mygglarver är att de fångas i smutsiga dammar med föroreningar i och därmed innehåller även mygglarverna detta vilket med tiden anrikas i fisken å kan skapa problem. Dessutom är de allergiframkallande typ 1 av 3 som handskas med detta brukar utveckla allergi, sen tycker iaf jag att det luktar väldigt illa å är svårt att få bort från händerna. Men visst man kan ju använda handskar och bara man matar i liten utsträckning går det la bra. Tex. så kan det vara bra för att få igång matvägrande diskus...
#18 - 5 november 2010 19:49
Rooster skrev:
Grejjen med röda mygglarver är att de fångas i smutsiga dammar med föroreningar i och därmed innehåller även mygglarverna detta vilket med tiden anrikas i fisken å kan skapa problem. Dessutom är de allergiframkallande typ 1 av 3 som handskas med detta brukar utveckla allergi, sen tycker iaf jag att det luktar väldigt illa å är svårt att få bort från händerna. Men visst man kan ju använda handskar och bara man matar i liten utsträckning går det la bra. Tex. så kan det vara bra för att få igång matvägrande diskus...

Fast är väl ändå inte det som orsakar reaktionerna hos en människa, det är hemaglobinet.
Röda mygglarver borde i sig vara ett helt ok foder (om de odlas bra och inte vore allergiframkallande) då, om jag förstått saken rätt, det är ett otroligt viktigt foder för många i naturen.
#19 - 5 november 2010 19:55
Fast är väl ändå inte det som orsakar reaktionerna hos en människa, det är hemaglobinet.

Röda mygglarver borde i sig vara ett helt ok foder (om de odlas bra och inte vore allergiframkallande) då, om jag förstått saken rätt, det är ett otroligt viktigt foder för många i naturen.

Nä precis så har jag oxå fattat det. Ja problemet är att de ofta odlas i förorenat vatten å allaergiframkallande torde de ju alltid vara om det nu är hemoglobinet. Men visst de allra flesta fiskar älskar det å man kan ju använda vilket foder man vill men personligen kör jag inte längre med röda mygg.
#20 - 5 november 2010 19:57
Rooster skrev:
Nä precis så har jag oxå fattat det. Ja problemet är att de ofta odlas i förorenat vatten å allaergiframkallande torde de ju alltid vara om det nu är hemoglobinet. Men visst de allra flesta fiskar älskar det å man kan ju använda vilket foder man vill men personligen kör jag inte längre med röda mygg.

Marknaden för röda mygglarver av högre kvalitet borde halt klart vara där, men det kanske är ohållbart att odla på annat sätt?
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 5 november 2010 19:57

Ja det är hemoglobinet som är det farliga för männsikan och det finns även i "rena" mygglarver.
Nu tror jag ändå inte riktigt på att det odlas bra någonstans eftersom det för att växa rejält kräver rejält skitigt vatten där knappast några fiskar kan leva så att det skulle vara ett otroligt viktigt foder i naturen håller jag inte alls med om. Däremot har du rätt i att det finns olika kvaliteer, men det beror nog mest på hanteringen efter "skörden" - dvs rengöringen och hur snabbt det har packats.

Så för min del så avstår jag definitivt från Röda Mygglarver - det finns andra bättre frysfoder som dessutom är ofarliga för människan.
#22 - 5 november 2010 20:02
Ja det är hemoglobinet som är det farliga för männsikan och det finns även i "rena" mygglarver.

Nu tror jag ändå inte riktigt på att det odlas bra någonstans eftersom det för att växa rejält kräver rejält skitigt vatten där knappast några fiskar kan leva så att det skulle vara ett otroligt viktigt foder i naturen håller jag inte alls med om. Däremot har du rätt i att det finns olika kvaliteer, men det beror nog mest på hanteringen efter "skörden" - dvs rengöringen och hur snabbt det har packats.

Så för min del så avstår jag definitivt från Röda Mygglarver - det finns andra bättre frysfoder som dessutom är ofarliga för människan.

Jag avstår också från röda mygglarver men tycker ändå att diskussionen kring dessa är väldigt intressant då det är ett så kraftigt verktyg i många lägen.

Vad rekommenderar du för lite större foder? Vad tänker du om t ex frysta musslor till Tanganyikaciklider?
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 5 november 2010 20:04
Vad rekommenderar du för lite större foder? Vad tänker du om t ex frysta musslor till Tanganyikaciklider?

Vilka Tanganyikaciklider?
Foder som artemia och musslor vore rena döden för troffar, men bra foder till frontosor.
#24 - 5 november 2010 20:06
Självklart inte till herbivora, men till t ex Altolamprologus, Apelsinciklider, Princessor och liknande.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 5 november 2010 20:11
Självklart inte till herbivora, men till t ex Altolamprologus, Apelsinciklider, Princessor och liknande.

Överlägset bäst - Cyclops
#26 - 5 november 2010 20:15
Överlägset bäst - Cyclops

Det har jag redan hemma och vet att det är riktigt bra (även om mina fiskar hellre vill ha annat!) men jag har även musslor som jag köpte på utförsäljning och därför undrar jag. Även andra lite större foder.
Cyclops känns så futtigt litet på något sätt till biffiga Compressiceps. :p
#27 - 5 november 2010 20:27
Marknaden för röda mygglarver av högre kvalitet borde halt klart vara där, men det kanske är ohållbart att odla på annat sätt?

Hallå hur kvalitetsodlar du på röda mygg? jag menar det finns redan typ mysis o köpa för några kr mer.
Mysis är ett kanon foder.
#28 - 5 november 2010 20:42
kaj.p skrev:
Hallå hur kvalitetsodlar du på röda mygg? jag menar det finns redan typ mysis för några kr mer.

Det är det jag undrar med den andra delen av meningen. ;)
Det är mer bara ren nyfikenhet än någon fakta jag egentligen behöver. Det är lättare att förstå vad det är för foder när man vet förutsättningarna för odlingen.
#29 - 5 november 2010 21:23
Tack för tipset Dre, det verkar vara en het potatis som diskuterats en längre tid, har inte förstått det. Jag lär mig. Är för övrigt lite förvånad (eller egentligen inte...)över vilken prestige och tvärsäkerhet många verkar ha kring mycket. Känner igen det från min egen branch, golfen, där många olika profeter är tvärsäkra åt olika håll i alla möjliga frågor... : ).
Kul med akvarium, som liksom gräs, är komplicerade biologiska processer som vi är långt ifrån att förstå ens delar av. Ser fram emot ett livslångt lärande! MVH/Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 5 november 2010 21:29
kaj.p skrev:
Mysis är ett kanon foder.

Använde själv (när man själv fångade det) förr mycket mysis och tyckte det var bra till större ciklider. Men idag så är det mesta i handeln ångat och jag tycker inte det är så bra - fast kan man fånga själv så är det ett bra foder.
Tänk dock på att det har väldigt kort hållbarhet så ha med frysutrustning eller se till att ha nära hem så att det snabbt blir infryst.
#31 - 5 november 2010 22:11
Hur var det med större foder till bl a Altolamprologus nu? :p
Fungerade musslor och vad mer?
#32 - 5 november 2010 23:43

Kanske inte aktuellt men varför inte mata dem med foderfisk (levandefoder).?
#33 - 6 november 2010 07:01
Till lite större köttätande ciklider: Macrobrachium rosenbergii. Klockrent. Övertygad om att compressiceps/calvus knaprar en hel del räkor i det vilda (finns minst 13 arter småräkor i Tanganyikasjön). Musslor är inget direkt naturligt foder, själv hade jag inte kört med det som huvudfoder (undantag för snäckätare samt några musslor per kg räkmix).

Röda mygg är jag så allergisk mot att jag kan få svårt att andas om det har matats med det i en lokal. I burkar där det har matats med det får jag stora utslag på armarna om jag har haft händerna i vattnet. Reagerar alltså även på indirekt kontakt och mycket små mängder. Gjorde allergitest för många år sedan, där röda mygg var ett av testerna - utslaget var det kraftigaste jag fått av någonting, och då är jag allergisk mot mycket.

Tror inte heller att särdeles många fiskar stöter på röda mygg i naturen. Svarta mygg rular live, skulle jag säga. Synd att de blir så dassiga efter infrysning. Röda mygg innehåller inte heller särdeles med ballastämnen, vad jag vet.

Hilsen,

/P
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 6 november 2010 09:27

Musslor skitar ner mycket och är ett bastant foder så jag skulle inte ha använt det i ett akvarium med inredning.
Jag hade som sagt kört med cyclops eftersom jag antar att du använder det som tillskottsfoder. Sedan är väl sådant som räkmix bra och mysis om man hittar bra mysis.

Annons