Vilken sort av alla mygglarver eller andra frysta fodersorter är bäst för Aphyosemion Australe?
Vh Jimmy
Saturnus80 skrev:Fiskar vet ju oftast inte vad som är bra för dom, mina vägrar att äta annat än artemia.
Kjell Fohrman skrev:Uppriktigt så tror jag dig inte riktigt. Vänjer man dom vid en viss sorts foder så tror de att bara det fodret går att äta.
Det är bara att svälta dom en tid så lär de sig att annat foder funkar lika bra.
Kommer ihåg när jag hade affär så var det många som klagade på att deras papegojor bara åt solrosfrön - vilket gjorde att de så småningom fick fettlever och dog.
Det var bara att svälta papegojorna så lärde de sig äta annat foder - samma me fiskar.
Har man ett akvarium - mata alltid med en varierad kost. Visst kan man köra ett högvärdigt foder som ensamfoder men välj då åtminstone ett torrfoder som är bra mycket näringsrikare än frysfoder.
Jag har haft akvarium i minst 35 år och alltid haft mellan 10 och 500 akvarier och aldrig någon gång har det hänt att jag inte fått fiskarna att äta det jag vill att dom skall äta.
VisualDarkness skrev:Har du lyckats få Dario Dario att äta saker som dött vill jag gärna ha tips! ;) :p
PatrikMalmo skrev:Vad som är bäst beror väl lite på fiskens storlek och om de är yt- eller bottenorienterade.Hilsen,
/P
Rooster skrev:Grejjen med röda mygglarver är att de fångas i smutsiga dammar med föroreningar i och därmed innehåller även mygglarverna detta vilket med tiden anrikas i fisken å kan skapa problem. Dessutom är de allergiframkallande typ 1 av 3 som handskas med detta brukar utveckla allergi, sen tycker iaf jag att det luktar väldigt illa å är svårt att få bort från händerna. Men visst man kan ju använda handskar och bara man matar i liten utsträckning går det la bra. Tex. så kan det vara bra för att få igång matvägrande diskus...
VisualDarkness skrev:Fast är väl ändå inte det som orsakar reaktionerna hos en människa, det är hemaglobinet.
Röda mygglarver borde i sig vara ett helt ok foder (om de odlas bra och inte vore allergiframkallande) då, om jag förstått saken rätt, det är ett otroligt viktigt foder för många i naturen.
Rooster skrev:Nä precis så har jag oxå fattat det. Ja problemet är att de ofta odlas i förorenat vatten å allaergiframkallande torde de ju alltid vara om det nu är hemoglobinet. Men visst de allra flesta fiskar älskar det å man kan ju använda vilket foder man vill men personligen kör jag inte längre med röda mygg.
VisualDarkness skrev:Fast är väl ändå inte det som orsakar reaktionerna hos en människa, det är hemaglobinet.
Röda mygglarver borde i sig vara ett helt ok foder (om de odlas bra och inte vore allergiframkallande) då, om jag förstått saken rätt, det är ett otroligt viktigt foder för många i naturen.
Kjell Fohrman skrev:Ja det är hemoglobinet som är det farliga för männsikan och det finns även i "rena" mygglarver.
Nu tror jag ändå inte riktigt på att det odlas bra någonstans eftersom det för att växa rejält kräver rejält skitigt vatten där knappast några fiskar kan leva så att det skulle vara ett otroligt viktigt foder i naturen håller jag inte alls med om. Däremot har du rätt i att det finns olika kvaliteer, men det beror nog mest på hanteringen efter "skörden" - dvs rengöringen och hur snabbt det har packats.
Så för min del så avstår jag definitivt från Röda Mygglarver - det finns andra bättre frysfoder som dessutom är ofarliga för människan.
VisualDarkness skrev:Vad rekommenderar du för lite större foder? Vad tänker du om t ex frysta musslor till Tanganyikaciklider?
VisualDarkness skrev:Självklart inte till herbivora, men till t ex Altolamprologus, Apelsinciklider, Princessor och liknande.
Kjell Fohrman skrev:Överlägset bäst - Cyclops
VisualDarkness skrev:Marknaden för röda mygglarver av högre kvalitet borde halt klart vara där, men det kanske är ohållbart att odla på annat sätt?
kaj.p skrev:Hallå hur kvalitetsodlar du på röda mygg? jag menar det finns redan typ mysis för några kr mer.
kaj.p skrev:Mysis är ett kanon foder.
VisualDarkness skrev:Hur var det med större foder till bl a Altolamprologus nu? :p
Fungerade musslor och vad mer?
Musslor skitar ner mycket och är ett bastant foder så jag skulle inte ha använt det i ett akvarium med inredning.VisualDarkness skrev:Hur var det med större foder till bl a Altolamprologus nu? :p
Fungerade musslor och vad mer?