Vilket filter ska jag välja

#1 - 5 maj 2007 17:49
Funderar på att köpa ett 420 lit akvarium och vet inte vilket filter jag ska välja. Har tittat lite på dessa, [COLOR=#810081]AE UNI MAX 500[/COLOR], [COLOR=#810081]Fluval 404[/COLOR] samt [COLOR=#810081]Fluval 405[/COLOR]. Hur är dom? lätta att göra rena? låter mycket? läcker?
PWSS har även billigare märken som [COLOR=#0000ff]AM Top filter 3338[/COLOR] och [COLOR=#810081]Aqua Pro 4[/COLOR].
Är det värt att köpa de några hundringar dyrare filtren eller duger dessa lika bra.
Vill ha saker som fungerar problemfritt, så långt det går.
Vilket filtermatrial ska jag välja?
MvH larsson
#2 - 5 maj 2007 18:03
Jag kan bara uttala mig om Fluval 405 som jag hade i min ägo tills jag sålde det karet som den satt i. Ett bra tyst filter som var lätt att få igång, men bäckade igen väldigt snabbt och tappade kapaciteten och fick rengöras oftare än vad jag är van vid med mina Eheim.
AM Top är liknande Eheim, och är nog inget dåligt köp. Sedan finns det måndagsex av alla sorter och ett filter som kommit starkt den senaste tiden är Tetratec 1200, och även fått bra omdömmen.
#3 - 5 maj 2007 19:24
Tycker att fluvalen funkar bra.
Bäcka igen väldigt snabbt hänger ju på hur mycket avfall det blir i akvariet samt vilken sorts filtermaterial du använder.
Själv kör jag med ett fluval 405 med grov filtermassa som förfilter o sen enbart lavarocks.
Krossad lava.
Fungerar utmärkt utan att jag behöver rengöra så ofta.
Du får ju mycket ytterfilter om du köper fluval för pengarna.
#4 - 5 maj 2007 23:22
Kör innerfilter i stället. Betydligt säkrare och enklare.
#5 - 5 maj 2007 23:39
AMtop 3338 är ett kanonbra yterfilter. Jag är helnöjd med mitt. Fluval har jag bara haft problem med. Min AmTop 3338 har än så länge gått ~3år och den är precis som när den var ny.
#6 - 6 maj 2007 05:48
MattiasL skrev:

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Skulle vilja ha en förklaring till varför det är enklare och säkrare? När jag gör rent mina ytterfilter vilket händer ungefär 1 gång per år då jag förfiltrerar med en filterpatron på insugningsröret, , stäng kranarna, dra ut kontakten, dra upp spaken som släpper slangarna och ta filtret i handtaget och gå iväg till en bra plats för rengöring. Utan att en droppe har hamnat på golvet, jag har inte ens blivit blöt om händerna. Mycket större volym för dom goda bakterierna, naturligtvis måste jag göra rent filterpatronen vilket man ser när effekten sjunker i utblåset. Jag kan ladda med olika saker i korgarna beroende vad jag vill uppnå med vattnet, köp ett tyst ytterfilter, innerfilter kan du använda som cirkulationspumpar om du behöver mycket drag på vattnet. Om du borrar ett litet hål ca 3 centimeter under vattenytan på insugningsröret, så blir det inte så blött om fötterna heller om det mot förmodan skulle springa läck vilket inte har hänt mig på 30 år och jag har 6st.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det är en liten smaksak gällande fabrikat, jag har eheim, tetra-tec och am-top. Ska du köpa ett dyrt eheim så köp ett clasic för dom nya är rent skräp, köper du ett am-top så är det ganska meckigt att hålla på med. Tetra-tec är mycket lätt att använda, det är tyst och alla filtermaterial följer med vilket inte är fallet med dom andra. Jag skulle välja ett tetra-tec, jag tror att du kommer att bli nöjd med det och hur enkelt det är med ytterfilter.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
#7 - 6 maj 2007 12:09
Tummen upp för Tetra-tec, jag har 2 st av deras största modell (1200)
#8 - 6 maj 2007 12:34
var köper man tetra-tec? vad kostar dom?
#9 - 6 maj 2007 12:58
SKulle tro att du kan beställa det i nårmsta akvarieaffär om de inte redan har det hemma.
#10 - 6 maj 2007 13:07
Dom flesta kan nog ta hem det men i annat fall hittar du bra pris här
www.akvarielagunen.se
www.akvarieshopen.com
http://www.akvarieshop.se/

Här hittar du mer info om TeraTec
http://www.tetra.de/tetra/go/9676BD187E96C076A9C59724D81959E1/?lang_id=2&action=ChangeLanguage
Klicka på bilden på filtret till höger på sidan
#11 - 6 maj 2007 13:34
MattiasL skrev:

ock BETYDLIGT mycket sämre än ytterfilter.
#12 - 6 maj 2007 16:58
Låter bra får nog bli ett tetra-tec. Men ge mig gärna fler omdömen om dessa filter då det är ett tag kvar innan jag ska handla.
#13 - 6 maj 2007 17:06
Jag har ett EX 700 och är helnöjd, tyst, lättskött, komplett.
Rekomenderas.
#14 - 6 maj 2007 19:41
varför inte FX5?
#15 - 6 maj 2007 21:11
mayday skrev:
varför inte FX5?

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Kanon pump om han ska ha tex malawi, men om han ska ha tex scalarer eller discus så tror jag inte att dom kommer att uppskatta det enorma draget [/FONT][FONT=Wingdings][FONT=Wingdings]J[/FONT][/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]

Annons