Kör innerfilter i stället. Betydligt säkrare och enklare.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Skulle vilja ha en förklaring till varför det är enklare och säkrare? När jag gör rent mina ytterfilter vilket händer ungefär 1 gång per år då jag förfiltrerar med en filterpatron på insugningsröret, , stäng kranarna, dra ut kontakten, dra upp spaken som släpper slangarna och ta filtret i handtaget och gå iväg till en bra plats för rengöring. Utan att en droppe har hamnat på golvet, jag har inte ens blivit blöt om händerna. Mycket större volym för dom goda bakterierna, naturligtvis måste jag göra rent filterpatronen vilket man ser när effekten sjunker i utblåset. Jag kan ladda med olika saker i korgarna beroende vad jag vill uppnå med vattnet, köp ett tyst ytterfilter, innerfilter kan du använda som cirkulationspumpar om du behöver mycket drag på vattnet. Om du borrar ett litet hål ca 3 centimeter under vattenytan på insugningsröret, så blir det inte så blött om fötterna heller om det mot förmodan skulle springa läck vilket inte har hänt mig på 30 år och jag har 6st.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det är en liten smaksak gällande fabrikat, jag har eheim, tetra-tec och am-top. Ska du köpa ett dyrt eheim så köp ett clasic för dom nya är rent skräp, köper du ett am-top så är det ganska meckigt att hålla på med. Tetra-tec är mycket lätt att använda, det är tyst och alla filtermaterial följer med vilket inte är fallet med dom andra. Jag skulle välja ett tetra-tec, jag tror att du kommer att bli nöjd med det och hur enkelt det är med ytterfilter.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]