Vilket filter?

#1 - 21 april 2013 18:25
Ska ju börja med tanganyikaciklider och det känns som man behöver ett bättre filter då det inte finns så mycket växter i karet.
Funderar på ett ytterfilter men dem är ju inte billiga, men det kanske är värt det?
Vill ha en pump som rengör karet väldigt bra så man slipper att värdena pendlar, och ett akvarium som har mycket filtermassa och där man kan lägga i aktivt kol och andra tillfälliga grejer.
Mitt akvarium är på 125L och knappt inga växter, vilket filter samt märke rekommenderar ni? :)
Tack! :D
#2 - 21 april 2013 21:02
Funderar på ett eheim professional 3 är det att överdriva? :)
#3 - 22 april 2013 04:38
Köp beggat eheim på blocket eller auktion.. håller för evigt och väldigt mycket prestanda jämfört med innerfilter.. 2217/2217 (rätta mig gärna på siffrorna) classic är riktigt, riktigt bra..
#4 - 22 april 2013 05:37
2217 är ett bra val, pumpar ca 1000 liter/timma. Proffessional är iofs ett modernare filter, men personligen hade jag valt Classicmodellen alla dagar i veckan:).
#5 - 22 april 2013 09:05
Jag säger tetratec ex700.. Jag kör med både eheim och tetratec och jag tycker nästan bättre om tetratec.. Inte för att eheim är sämre, utan mest för att jag tycker tetratec fungerar lika bra och är betydligt billigare.. Sen om det håller i lika många år som eheim är ju en annan fråga =)
#6 - 22 april 2013 10:08
Det som talar för eheim classicmodellen är den minimerade risken för läckage, då den saknar snabbkopplingsenhet för slangarna som annars bidrar till ökad risk samt att det är ett väl beprövat ytterfilter. Nackdelen är att det är krånglit att ta bort och rengöra om du har det i ett skåp under karet. Det finns ju snabbkopplingar att köpa men priset för dem är hutlösa. Jag upplever dem som lite ljudliga för toppkåpan avger en del resonans. Tillbehören som medföljer är få och jag tror inte ens att ett riktigt utblås följer med filtret, bara nåt strilrör som är grönt o fult. Beskrivningen som är medskickad är under all kritik. Men själva filtret är bra.

Tetratec har fått sin chans hos mig men efter kärvande kranar och läckage så är de inte längre ett alternativ för mig.

Om jag startar ett kar idag bygger jag alltid en filerlösning i karet.
#7 - 22 april 2013 10:23
Där gjorde du mig lite nervös åheim..:d Klantade mig med mitt eheim igåroch råkade bryta loss en liten plastgrej, vilket resulterade i vatten över hela vardagsrummet.. Vill inte erfara det igen. [:(!]
#8 - 22 april 2013 10:41
elajsa skrev:
Där gjorde du mig lite nervös åheim..:d Klantade mig med mitt eheim igåroch råkade bryta loss en liten plastgrej, vilket resulterade i vatten över hela vardagsrummet.. Vill inte erfara det igen. [:(!]
Eheim tycker jag har skitdålig plast i många av sina filter, den är hård och kan spricka lätt. Där måste dem ta sig i kragen och använda en mer seg plast, de har ju faktiskt en mer seg plast i tex aquaball/biopowermodellerna.
#9 - 22 april 2013 10:57
Jaså där ser man, jag som trodde att jag blivit stark ;) Nä men.. jag har faktiskt lagt märke åt att plasten i tetratec filtret jag haft verkat kraftigare. Men och andra sidan kör så pass många på eheim så jag har inte reflekterat mer över det, men alla filter har sina för och nackdelar.. så är de ju.
#10 - 22 april 2013 12:08
Och så var man ägare till ett nytt eheim, man lär sig visst inte av sina misstag :D
#11 - 22 april 2013 12:15
Tack för alla råden! :D (Men fortsätt gärna diskutera då jag inte ska köpa än på ett tag)

Funderar på detta filtret http://www.pwss.se/product.php?productid=9879&cat=304&page=1 Är det för starkt? :)
#12 - 22 april 2013 12:38
Har inte själv testa det, men de flesta filter går att justera in och utblås, kan det med detta tycker jag absolut du kan köra på det, ju större desto bättre!
#13 - 22 april 2013 13:25
Sv: Vilket filter?

deltaco_56 skrev:
Tack för alla råden! :D (Men fortsätt gärna diskutera då jag inte ska köpa än på ett tag)

Funderar på detta filtret http://www.pwss.se/product.php?productid=9879&cat=304&page=1 Är det för starkt? :)

Jag har ett 2080, storebror till det du länkar till, och det funkar utmärkt, en spak att ställa flödet på och sedan är det tyst och lätt att rengöra.
#14 - 22 april 2013 13:37
Okej vad bra! :)

Behövs det 3dbakgrund att täcka dem fula rören eller hur mycket syns rören? :)
#15 - 22 april 2013 13:50
Eheim brukar ha gröna rör, inte det vackraste... :D Att dölja det bakom en bakgrund är ju alltid det finaste. Annars tycker jag det fungerar bra med glasrör också, dom brukar inte synas speciellt mycket, så länge dom är rena..=)
#16 - 22 april 2013 14:21
deltaco_56 skrev:
Okej vad bra! :)

Behövs det 3dbakgrund att täcka dem fula rören eller hur mycket syns rören? :)

Jag har slimline i mitt kar och bara satt en av bitarna längst ut i hörnet några cm från bakrutan och har gömt rör och doppvärmare där.
#17 - 22 april 2013 15:31
AffeAlien skrev:
Jag har slimline i mitt kar och bara satt en av bitarna längst ut i hörnet några cm från bakrutan och har gömt rör och doppvärmare där.

Okej någon billig sida eller privatperson som man kan köpa dessa av? Verka bli ganska dyrt att göra dem sj, plus är jag ingen bra konstnär knappt så streckgubbarna bli bra :D
#18 - 22 april 2013 15:57
www.familjensnygg.se

Dom gör bakgrunder till bra priser vad jag hört. Annats kanske en btn-modul? Jag byggde bakgrunden till mitt 500l, riktigt kul om man gillar att pyssla på som jag gör, men annars skulle jag inte rekomendera det.. Jag slet mitt hår ett antal ggr under arbetet. Jag tror till och med en bakgrund som du gör själv blir dyrare än att köpa när karet är så pass litet.
#19 - 22 april 2013 16:02
Hade jag haft ditt kar hade jag köpt rör i glas på ebay istället, det tar ju knappt upp någon plats och sen är det nog klart billigare, såg att btnmoduler på pwss går på ca 700kr. Många aquascapers använder just glasrör :) Sen tycker jag personligen att det är snyggt med en ordentlig bakgrund i akvarium.
#20 - 22 april 2013 16:26
Räcker det med [COLOR=#000000][FONT=Times New Roman]Eheim Classic 250 (2213) g[FONT=arial]eller ska man på på Eheim Classic 600 (2217) ?
Vill ha det så billigt som möjligt men endå grejor som funkar bra så det inte slutar med en katastrof :)[/FONT][/FONT][/COLOR]
#21 - 22 april 2013 16:40
deltaco_56 skrev:
Räcker det med [COLOR=#000000][FONT=Times New Roman]Eheim Classic 250 (2213) g[FONT=arial]eller ska man på på Eheim Classic 600 (2217) ?

Vill ha det så billigt som möjligt men endå grejor som funkar bra så det inte slutar med en katastrof :)[/FONT][/FONT][/COLOR]
Eftersom det ska var till Tanganyika så kan nog 2217 vara rätt filter. Skulle du sen ändå vilja få mera cirkulation så är en streampump bra att komplettera med.
#22 - 22 april 2013 16:47
Hijackar tråden lite (sorry)...
Till akvarium på 240 liter, Eheim 2075 eller Fluval 406, Eheim är dyrare och skiljer sig på utblåset, där Eheim har en "spray bar" och Fluval har mer ett "munstycke". Rent kvalitetsmässigt efter lite tid på Google så verkar det vara ungefär lika mkt problem med "läckage" på både. Är pris = kvalité när de gäller dessa och deras prisskillnad?

EK
#23 - 22 april 2013 17:29
Är det så mycket bättre med ytterfilter än innerfilter? Jag menar mitt kar är ju bara på 125l? Nu kör jag ju med aquael fan 2+ Men det känns för lite.
Skulle det funka med [COLOR=#000000][FONT=Times New Roman]Aquael Turbo Innerfilter 1500[FONT=arial][FONT=tahoma] eller [/FONT][/FONT][/FONT][/COLOR][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman]Aquael Turbo Innerfilter 500?
[/FONT][/COLOR][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][FONT=arial][FONT=tahoma]
Som ni kanske förstår är min budget ganska hård :)
[/FONT][/FONT][/FONT][/COLOR][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][FONT=arial][FONT=tahoma] [/FONT][/FONT][/FONT][/COLOR]
#24 - 22 april 2013 18:10
deltaco_56 skrev:
Är det så mycket bättre med ytterfilter än innerfilter? Jag menar mitt kar är ju bara på 125l? Nu kör jag ju med aquael fan 2+ Men det känns för lite.

Skulle det funka med [COLOR=#000000][FONT=Times New Roman]Aquael Turbo Innerfilter 1500[FONT=arial][FONT=tahoma] eller [/FONT][/FONT][/FONT][/COLOR][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman]Aquael Turbo Innerfilter 500?

[/FONT][/COLOR][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][FONT=arial][FONT=tahoma]

Som ni kanske förstår är min budget ganska hård :)

[/FONT][/FONT][/FONT][/COLOR]
Ja en turbo 1000 skulle funka bra, den har ca 1,2L filtermaterial. Det är väldigt bra drag i de här pumparna så 1500 blir lite väl kraftig och 1000 har ändå lika mycket filtermaterial.
#25 - 22 april 2013 18:30
åheim skrev:
Ja en turbo 1000 skulle funka bra, den har ca 1,2L filtermaterial. Det är väldigt bra drag i de här pumparna så 1500 blir lite väl kraftig och 1000 har ändå lika mycket filtermaterial.

Men är det så mycket bättre än det jag har idag?:)
#26 - 22 april 2013 18:44
deltaco_56 skrev:
Men är det så mycket bättre än det jag har idag?:)
Den har en filterpatron på ca 8dl och en behållare med ca 4-5dl biomedia. Din aquael 2+ har väl en volym på ca 2,8dl... som natt och dag;)
#27 - 23 april 2013 07:45
Tack för hjälpen "åheim"

Är det någon som har provat "sunsun" ytterfilter? verka vara väldigt billiga men är det bara skit eller bra? :)
#28 - 23 april 2013 09:35
deltaco_56 skrev:
Tack för hjälpen "åheim"

Är det någon som har provat "sunsun" ytterfilter? verka vara väldigt billiga men är det bara skit eller bra? :)

Tydligen funkar de bra och är tysta men börjar läcka väldigt lätt från kopplingarna på toppen av filtret. Så som vanligt får man vad man betalar för. :)

Men aldrig ägt något sådant själv
#29 - 23 april 2013 18:36
Okej tack:)

Vad tror ni är bäst "aquael turbo 1000" kontra " Eheim Biopower 160"? :)
#30 - 23 april 2013 18:56
deltaco_56 skrev:
Okej tack:)

Vad tror ni är bäst "aquael turbo 1000" kontra " Eheim Biopower 160"? :)
Den är som din aquael 2 fast sätter igen mycket fortare och är därför värdelös som filter om man inte tycker det är ok att riva upp den och rengöra 2-3ggr i veckan. Du jämför äpplen och päron här;)
#31 - 23 april 2013 19:02
åheim skrev:
Den är som din aquael 2 fast sätter igen mycket fortare och är därför värdelös som filter om man inte tycker det är ok att riva upp den och rengöra 2-3ggr i veckan. Du jämför äpplen och päron här;)

Men inte aquael turbo? :)

Annons