Vilket betalsystem är bäst

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 24 augusti 2005 14:41
Vi eftersträvar ju att starta med ett betalsystem via nätet för att man på så sätt enklar och betydligt snabbare skall kunna betala sin goldmedlemsavgift, men också för att vi skall kunna ge alla (inte bara goldisar) möjligheten att annonsera på Zoopets annonsbörs.

Vi har kollat upp Payson, Debitech, Pay & Read och Worldpay. Känner ni till några andra vettiga betalsystem som funkar via nätet?
Observera att vi inte har med Paypal i uppräkningen ovan pga att de inte kan ta betalt i svenska kronor.
#2 - 24 augusti 2005 15:01
Ja Payson är väl den enda jag överhuvudtaget hört talas om (för utom Paypal), kanske för att den tjänsten är vanligast vad vet jag?
Själv föredrar jag direktbetalning via bankens internet tjänst, men det lär det väl inte bli ;)
#3 - 24 augusti 2005 15:04
Är också inne på direktbetalning via banken...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 24 augusti 2005 15:05
Ja Payson är väl mest känd men de har ju den nackdelen att även betalaren drabbas av en avgift om man inte har pengar på ett speciellt Payson-konto.
Någon som använt Payson och kan uttala er om hur ni tycker det funkar?
#5 - 24 augusti 2005 15:24
Jag tycker helt klart direktbetalning är det bästa. Men risken är väl att bankerna är hemst sugna på att ta ut en "liten" avgift från företaget som använder sig av den tjänsten.
#6 - 24 augusti 2005 17:32
tittat på sms betalning ?

har aldrig använt nån av dom 4 betalformerna du räknade upp Kjell sådärkan ja tyvärr inte hjälpa till men provat att "googla" lite ?
#7 - 24 augusti 2005 17:36
SMS-betalning kan jag inte tänka mig är aktuellt.
Dels för att summan man kan ta betalt för ej kommer upp i den nivå som gold-avgiften har. Max brukar ligga kring 50:-
Dels för att operatören och leverantören tillsammans tar ut kommision som ligger runt 40% av den betalda summan.
#8 - 24 augusti 2005 18:19
Worldpay använder sig online spelet www.Managerzone.se sig av och jag har betalt in till dem vid ett flertal tillfällen. Du får dessutom en mailbekräftelse varje gång du har betalt in något.
Det har fungerat bra och det går väldigt snabbt.
De andra har jag ingen erfarenhet av.
#9 - 25 augusti 2005 03:14
hör med killen som håller i www.tycoononline.nu vad han har, man kan betala i sek euro, via telefon, via sms(tror jag)..... vet inte riktigt jag bara spelar gratis numera...:)
#10 - 25 augusti 2005 06:07
Tycker i vart fall att medlemsavgiften skall kunnas betalas med direktbetalning via banken. Det är enklast och man har bättre kontroll tycker jag. Sedan kanske andra skaer kan betalas på något annat sätt.
#11 - 25 augusti 2005 09:28
Ser igentligen inget fel med vanligt postgiro heller, klart om det blir saker som kostar mindre summor så är kanske postgiro lite tokigt, inte för den som betalar (förutsatt internet-bank) men det kanske blir onödigt dyrt för betalningsmottagaren?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 25 augusti 2005 09:39
Nackdelen med postgiro resp. bankgiro är att det tar rejält med tid och i dfagens internet-värld är inte det så bra.
Om t.ex. någon vill ha in en annons i Zoopets annosnbörs så vill mankanske inte vänta 3-4 dagar innan den kommer in.
Dessutom har vi ju dilemmat med alla som anmäler som goldmedlemmar (ca. 20% av de som anmäler sig) och sedan inte betalar - detta innebär bokföringsmässigt oerhört mycket jobb för oss.
#13 - 25 augusti 2005 09:53
Det enklaste e väl att betala med bankkort direkt över nätet.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 25 augusti 2005 09:57
[QUOTE=enio]Det enklaste e väl att betala med bankkort direkt över nätet.[/QUOTE]
Jo, men för det behövs det ett betalsystem som är säkert.
#15 - 25 augusti 2005 10:43
Pay and read används av marinan.com för betalning av annonser, det är det enda stället som jag kommit i kontakt med det. Fungerar aldeles utmärkt för den som vill annonsera. Hur lång tid det tar för den som skall ha betalt att få sina pengar vet jag dock inte, betalningskortet brukar komma hem efter ungefär en månad. Enkelt att annonsera, lite bökigare när man skall betala, eftersom man får en separat räkning, men inget som man inte kan leva med.

Funderade på det betalsätt som Blocket har, med telefonnummer med fix kostnad som man ringer kan fungera för er, men jag antar att man måste komma upp i ganska stora volymer för att det skall löna sig? Teleoperatören vill väl ha sitt med också.
#16 - 29 augusti 2005 08:25
KUMRIF är väl bästa metoden?
(Kontant Utan Moms Rätt I Fickan)
<<<(^;>*
#17 - 24 september 2005 17:11
jag gillar också direktbetalning från banken och det använde jag för att betala mitt medlemsskap! men annars har jag använt paypal, snabbt och enkelt. men huruvida det blir nån extraavgift har jag inte tänkt på.

alls.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 24 september 2005 17:16
Paypal är det bästa betalsystemet men det funkar tyvärr inte så bra för betalningar i svenska kronor
#19 - 24 september 2005 17:17
vad tråkigt. det stämmer, har aldrig köpt från svenska sidor med paypal.

[QUOTE=Kjell Fohrman]Paypal är det bästa betalsystemet men det funkar tyvärr inte så bra för betalningar i svenska kronor[/QUOTE]
#20 - 24 september 2005 17:21
Jovisst fungerar det alldeles utmärkt med betalning via sms med högre summor än 50:-. Är själv med och utvecklar en sida där medlemsskap ska betalas via sms. Kan kolla upp och säkert hjälpa till om ni vill det.
#21 - 24 september 2005 17:40
Jag tycker att det är smidigast att betala via internetbank, precis som någon annan sa.
#22 - 24 september 2005 18:09
I ditt fall Kjell, undrar jag om inte faktura via e-post för betalning i efterhand är allra enklast och mest kostnadseffektivt. Även om 20% inte betalar, så tror jag att det blir billigare än att anlita en tjänst för att ta betalt direkt.

Jag vet inte vad annonserna skall kosta, men det kan ju inte röra sig om några stora belopp om det skall vara intressant att annonsera, och då blir administrationen mycket kostsam per transaktion. I synnerhet som det förmodligen inte handlar om mängder av transaktioner varje dag, utan kanske 5st om dagen.

Vill du ha lite extra säkerhet så kan du ju införa en "kontrollstatus" av medlemmar där du manuellt ger dem rätt att annonsera efter en viss tid som medlem om de skött sig och har korrekta uppgifter, då slippet du medlemmar som heter "Känndig Blåst" och har annonserat en massa larvigheter.
#23 - 5 oktober 2005 10:16
Helt klart är betalning med Visa- eller Mastercard att föredra. Skulle tro de flesta har ett sådant konto. Nackdelen för mottagaren är ett man måste antagligen gå via en förmedlingstjänst för säkra betalningar.
De andra betalningsförmedlingarna är för krångliga och man måste iaf använda kort för att fyll på kontot. Blir som att gå över ån efter vatten.
#24 - 5 oktober 2005 19:49
I mitt hushåll betals dom vanliga räkningarna via Privatgiro. Internet för mig e ett tidsfördriv och lekstuga, inget jag betalr räkningar med. Så antigen via betalkort eller mobil låter enklast för mig, om inte vanligt post/bankgiro duger!
#25 - 5 oktober 2005 20:01
Instämmer med föregående talare, vill inte heller betala över internet utan föredrar post-eller bankgiro!
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 5 oktober 2005 20:02
En fördel med betalsystem typ Paypal är att vi får in betalningen direkt och man kan med andra ord t.ex. direkt bli Gold-medlem istället för som nu vänta flera dagar, eller t.ex. få Drömboken skickad direkt.
En annan fördel vore att man för en liten summa skulle kunna annonsera i Annonsbörsen.

Tyvärr verkar de betalsystem som finns idag antingen vara för krångliga eller för dyra.

Ett annat problem med det system som vi har idag är att ca. 15-20% av de som anmäler sig som gold-medlemmar aldrig betalar vilket innebär att en massa tid spills på administrativt arbete samtidigt som detta också kostar pengar.
#27 - 5 oktober 2005 20:09
Paynova finns det något som heter. Man överför pengar mellan internet plånböcker. Så vitt jag vet är det avgiftsfritt så länge man inte vill föra tillbaka pengar ifrån sin "plånbok". Detta kräver nog att man är ansluten till en internetbank... är inte expert men det kanske är värt att kolla upp...?

Annons