Vilket akvarium ska jag köpa?

#1 - 5 januari 2009 21:29
Hej!
Har tänkt att köpa ett akvarium (sällskaps akvarium) som är något större än 60 liter, kanske ca. 80 cm långt.
Men vilket märke??
Helglas?
Med kanter runt?
Med belysning inbyggt i "locket"?
Vilken form?
:confused:
Tack
#2 - 5 januari 2009 21:40
HeroS skrev:
Hej!

Har tänkt att köpa ett akvarium (sällskaps akvarium) som är något större än 60 liter, kanske ca. 80 cm långt.

Men vilket märke??

Helglas?

Med kanter runt?

Med belysning inbyggt i "locket"?

Vilken form?

:confused:

Tack

spelar väl ingen större roll tror jag... köp det som passar dej bara
#3 - 5 januari 2009 22:08
jag vet inte vilka märken det finns. annars är jag nöjd med Juwel (inbyggt pump och doppvärmare och ljusramp)iförsig i nästan alla nya kar ingår det lysramp(inbyggt i locket). köper man begagnat och man inte får med lysrör så får man ju köpa nytt som man lägger på eller hänger ovanför.

angående storlek så tycker jag 200L är lagom. annars är ju större bättre.
ramakvarium tror jag håller bättre än helglas.

vilken form kvittar det får du ju själv bestämma. jag själv gillar bäst rektangulära kar.
#4 - 5 januari 2009 22:21
Flaxss skrev:

ramakvarium tror jag håller bättre än helglas.

Stämmer inte. De flesta större kar, och då menar jag riktigt stora kar, görs i helglas. :)
#5 - 5 januari 2009 22:24
Johanski skrev:
Stämmer inte. De flesta större kar, och då menar jag riktigt stora kar, görs i helglas. :)

som sagt skrev jag att jag tror(inte vet, men nu vet jag tack!). har inte riktig koll på akvarium vad som är mest hållbart.
#6 - 5 januari 2009 22:27
Ingen som har erfarenhet av märket MP? Detta är ett MP kar där storleken 80*30*40cm och det är ett startpaket innehållande följande

Startpaket innhåller följande:
[LIST]
[*]Ljusarmatur
[*]Lysrör
[*]Reflektor
[*]Jäger doppvärmare 100w
[*]Eheim 2010 innerfilter
[*]mp termometer
[/LIST]
Vad tror ni? Erfarenheter av dessa?
Lagom storlek till mig i alla fall :D
#7 - 5 januari 2009 22:30
HeroS skrev:
Ingen som har erfarenhet av märket MP? Detta är ett MP kar där storleken 80*30*40cm och det är ett startpaket innehållande följande

Startpaket innhåller följande:

[LIST]

[*]Ljusarmatur

[*]Lysrör

[*]Reflektor

[*]Jäger doppvärmare 100w

[*]Eheim 2010 innerfilter

[*]mp termometer

[/LIST]

Vad tror ni? Erfarenheter av dessa?

Lagom storlek till mig i alla fall :D

Blir nog väldigt bra, kör på det om du är sugen! Eheim är riktiga kvalitéfilter, samma som jäger är riktigt bra doppvärmare (Är väl samma sak, jäger och eheim??) Sen att du får med reflektor är inte fy skam :)
#8 - 5 januari 2009 22:35
Johanski skrev:
Blir nog väldigt bra, kör på det om du är sugen! Eheim är riktiga kvalitéfilter, samma som jäger är riktigt bra doppvärmare (Är väl samma sak, jäger och eheim??) Sen att du får med reflektor är inte fy skam :)

Okej va bra =)
Reflektor ja de va med, men hehe jag vet inte vad det är? [:o]
Nybörjare du vet :D
#9 - 5 januari 2009 22:47
HeroS skrev:
Okej va bra =)

Reflektor ja de va med, men hehe jag vet inte vad det är? [:o]

Nybörjare du vet :D

Reflektor är en blank "skärm" som reflekterar ljuset från lysröret så att det får mer effekt. MP är också samma företag som Eheim, om jag fattat rätt. Alla de märkena verkar ha gott rykte. Jag har ett litet 54-liters akvarium av samma modell, fast med annan doppvärmare och filter, och det är helt okej!
Bilagor:
#10 - 5 januari 2009 22:52
Reflektor är en blank "skärm" som reflekterar ljuset från lysröret så att det får mer effekt. MP är också samma företag som Eheim, om jag fattat rätt. Alla de märkena verkar ha gott rykte. Jag har ett litet 54-liters akvarium av samma modell, fast med annan doppvärmare och filter, och det är helt okej!

Okej:d låter bra tack för alla svar :)
En termometer som man sätter utanpå akvariet.. är den tillförlitlig? :p

Annons