vilken ytterfilterpump bör jag köpa

#1 - 28 december 2008 18:47
tjena jag har ett 210l akvarium och undrar vad jag bör köpa för filter till det. jag vill helst ha ett ytterfilter.
hur högt flöde bör det vara på filtret.
tänkte ha malawi gå i det

finns det några till lite bra pris så gör inte det något:)
Guest
#2 - 28 december 2008 20:56
tetratec 1200, ska nog funka.
#3 - 28 december 2008 21:00
Narii skrev:
tetratec 1200, ska nog funka.

Läs tråden innan du bestämmer dig

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123466&highlight=tetratec+1200

Efter att jag moddat mina är jag jättenöjda med dom men det ska man inte behöva göra...
#4 - 28 december 2008 21:01
finns det inte något billigare, den ska ju klara upp till 500l jag har ju bara 210l. skulle det inte gå med ett mindre. eller får man problem då?
Guest
#5 - 28 december 2008 21:04
flygrc skrev:
Läs tråden innan du bestämmer dig

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123466&highlight=tetratec+1200

Efter att jag moddat mina är jag jättenöjda med dom men det ska man inte behöva göra...

De personer ja känner som äger de där filtret har varit nöjda. Blir väl skitigt ganska fort men annars så har dom varit nöjda.
-------------
qungen: du behöver ganska mkt cirkulation till malawi så 1200l/h kan behövas.
#6 - 28 december 2008 21:05
på denna sida så finns det olika märken http://www.pwss.se/home.php?cat=68
#7 - 28 december 2008 21:07
Du bör ha minst 3 ggr karets volym i flöde per timma i ett vanligt kar, helst ännu mer och ska du ha tex sjöciklider bör du ha mycket mer flöde.
Det flöde som står på beteckningen på pumparna är oftast när de är tomma på filtermedia och du kan säkert dra ner dessa siffror med 20-30% med mediat i.
Sedan när de gått ett tag så kan man bara ana sig till vad flödet är i verkligheten;).
#8 - 28 december 2008 21:40
Kan bara säga en sak TETRA TEC 1200..... Bästa filtret jag har haft.. Sååååå tyst, bra flöde för den sizen av filter å bra pris. Har haft min i typ 4 år å den snurrar på utan oljud än.. Kör med org filtermedia som man fick med..

Då kan jag säga att jag har Fx5, Jbl, andra Fluval filter oxå men mest nöjd med tetra tec om man ser till priset/storlek på filter.

Så jag beöver inte läsa nån extra tråd. Jag e super nöjd
#9 - 31 december 2008 12:43
jag köpte ett rena xp2 1050/h
jättelätt att få igång
väldigt tyst
jättenöjd
Guest
#10 - 31 december 2008 13:35
Kul.
Men hade nog endå valt tetratec framför xp2 då den är dyrare.
#11 - 31 december 2008 13:53
Narii skrev:
Kul.

Men hade nog endå valt tetratec framför xp2 då den är dyrare.

jag var på en akvarie butik o köpte resten av inredningen
så jag orkade inte åka till någon annan butik utan köpte det som han hade o rekomenderade det är nog snarlikt det filtret som du tipsade om
#12 - 31 december 2008 16:42
SUNSUN är bra och billiga filter.
Deras senaste modeller har inga problem med vare sig packningar eller annat.
Resun är också gångbart.
#14 - 31 december 2008 17:57
Varför köpa fiat när man kan köpa rolls royce ?
Alltså inget skit utan Eheim som är det bästa på marknaden !
#15 - 31 december 2008 18:06
drd

Kör du Rolls? Tror inte det är så många andra här på Zoopet som gör det så din liknelse kan få folk att se Eheim som en absurt dyr i inköp, dyr att serva och omodern.

Är dock själv en förespråkare av kvalite så Eheim är aldrig fel. Med många andra märken tror jag man sitter där och irriterar sig för små brister och sedan när någon skitsak går sönder efter 3,4,5,7 eller 10 år så går det inte att hitta någon reservdel och man tvingas byte hela filtret.
Guest
#16 - 31 december 2008 18:41
Peter1904 skrev:
drd

Kör du Rolls? Tror inte det är så många andra här på Zoopet som gör det så din liknelse kan få folk att se Eheim som en absurt dyr i inköp, dyr att serva och omodern.

Är dock själv en förespråkare av kvalite så Eheim är aldrig fel. Med många andra märken tror jag man sitter där och irriterar sig för små brister och sedan när någon skitsak går sönder efter 3,4,5,7 eller 10 år så går det inte att hitta någon reservdel och man tvingas byte hela filtret.

BMW har faktiskt livat upp RR!
hehe.
#17 - 31 december 2008 19:14
Som tur e så har jag väldans sällan behövt byta ut nån del på mina 5 eheimfilter och den enda gången det behövdes så körde jag 2 mil till malmö och hämta delen så på en timme var det åtgärdat.
Rätt ok va utan att behöva byta hela filtret ;)

Jag har efter ett par halvdanna försök med Am-top (pissemög) och Fluvals ytterfilter insett att innanför mina dörrar hamnar inget annat än eheim ytterfilter.
#18 - 31 december 2008 19:37
Jag gjorde en liten jämförelse här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125940

Nu har mitt Eheim varit igång i några veckor - och det är helt klart väldigt tyst jämfört med Fluval FX5 i alla fall.

Som sagt EHEIM 2075 rekommenderar jag varmt och skulle säkert köpa igen och igen - eller kanske ett något större...;)
#19 - 31 december 2008 22:02
EHEIM dyr att serva? EHEIM omodern?
Vakna upp ur dagdrömmarna och Gott Nytt År!
Maffia666
#20 - 1 januari 2009 08:00
Har ett fluval 403.a som är inköpt 1990, där det enda jag fått köpa ny är o-ring då den försvann vid en flytt. Är hel nöjd med den. Men det kanske är skillnad mot de nya.
Har annars två Tetra-tec 1200, ett Eheim 2217 (inköpt 08). Jag kan bara säga att jag kan inte vara annat än nöjd med Fluvalen som funkat så länge. Men de andra filtren funkar oxå bra, de som tappar mest i flöde är Tetra-Tec. Reservdelarna kostar väl ungefär lika till alla filter. När det gäller innerfilter så har jag 5st Eheim 2252 och där finns ingen konkurrent.
#21 - 1 januari 2009 09:43
Jag är nöjd med SUNSUNs filter då jag personligen även tycker att de håller högre kvalitet är fluval.
Driftsäkra, bra reservdelar till bra priser nu mera, super tysta. Framför allt bra mycket billigare än fluvals motsvarighet och tetratec.
Lätta att få igång, man får till ock med me en extra packning för pumphuset och ventilhuset.
#22 - 1 januari 2009 10:20
Menar alla att ett Eheim aldrig har läckt?????
Maffia666
#23 - 1 januari 2009 11:04
TheRoblin skrev:
Menar alla att ett Eheim aldrig har läckt?????
Det finns det säkert men det jag har håller tätt ännu iallafall. När jag pratade med Patrick på pwss så sa han att Eheims filter med inbygd värmare så har värmaren krånglat. De filter han har fått mest reklamation på är Am-Top filtren.
#24 - 1 januari 2009 12:06
Jag är nöjd med SUNSUNs filter då jag personligen även tycker att de håller högre kvalitet är fluval.

Driftsäkra, bra reservdelar till bra priser nu mera, super tysta. Framför allt bra mycket billigare än fluvals motsvarighet och tetratec.

Lätta att få igång, man får till ock med me en extra packning för pumphuset och ventilhuset.
kan du hänvisa till en svensk sida där man kan få delar till ett sunsun?
#25 - 1 januari 2009 12:16

fluval är den enskilt populäraste pumpen och jag tror inte det är en tillfällighet utan pga god kvalite och få reklamationer som gör att de finns i så gott som alla butikshyllor!
#26 - 1 januari 2009 12:26
Anledningen till att fluvalen gick om EHEIM i popularitet berodde på att försäljarna hade svårt att få sålt EHEIMS stora ytterfilter då priset på dessa sågs som omotiverat högt och helt sonika valde att fylla hyllorna med fluval och sunsun istället.
#27 - 1 januari 2009 12:38
Gaffel skrev:
Anledningen till att fluvalen gick om EHEIM i popularitet berodde på att försäljarna hade svårt att få sålt EHEIMS stora ytterfilter då priset på dessa sågs som omotiverat högt och helt sonika valde att fylla hyllorna med fluval och sunsun istället.
so true! eheims grossister tar ut ockerpriser som gjort att många butiker tagit bort dem ur sortimentet och tar bara hem på beställning! sun sun däremot är det väl inte många som har i hyllan pga det är skräp utan att överdriva!
#28 - 1 januari 2009 13:38
Finns en grossist i Finspång som tar hem både sunsun/resun filter, han har även reservdelar till dessa som han levererar med 2-4dagars varsel om man inte hämtar dem själv förstås.
Om han har en hemsida vet jag ej, men samma grossist säljer även aqua terra bakgrunder.

Annons