Vilken/vilka fiskar tillsammans med mina yngel??

#1 - 12 juni 2006 20:17
Har ett 100l akvarium som yngelakvarium, men tycker det ser lite tomt ut.
Bor just nu yngel från guppy och black molly, i alla åldrar. Även (för tillfället) 9 vuxna guppys, som ska flytta till min farmors akvarium snart.
Vill skaffa något att ha i mitt yngelakvarum, men vet ej vad.
Vilka fiskar/räkor osv kan jag ha i mitt yngelakvarium, utan att ynglena blir uppätna. Vissa yngel får man ju räkna med att de dör, men är ju synd och skam om alla blev uppätna.

Är väldigt sugen på Kampfisk, men skulle den gå ihop med ynglena? Hur går det för den med storleken på akvariumet? Kanske tycker det är för stort??
Kom gärna med förslag på annat jag kan ha i det.:)

Tacksam för svar! :)
#2 - 12 juni 2006 21:35
Räkor går ju bra, jag har Amanoräkor och körsbärsräkor i mitt yngelkar. Funkar jättebra!
Malar, t.ex. ancistrus eller otocinclus.
Bra med städare i ett yngelkar! :)
#3 - 13 juni 2006 18:23
Hej!

Skulle nog inte skaffa en kampfisk om jag var du. Min tog en kardinaltetra och mumsade glatt på den, till min förfäran. Så det finns en riska att dina yngel ryker.
#4 - 13 juni 2006 19:23
Kardinaltetror, koppartetror, endlers, "samt endlers yngel" har jag.. och inte ett enda yngel har blivit uppätet... dock första kullen.. :P
#5 - 13 juni 2006 21:06
Ett litet stim med pansarmalar skulle passa fint i ditt kar.
#6 - 14 juni 2006 06:41
Kampfisk vore nog ett säkert sätt att bli av med ynglen. Som sagt tidigare här, pansarmalar eller liknande funkar säkert, även bothior skulle jag tro.
#7 - 14 juni 2006 10:17
[quote=Zvinto88] Kanske tycker det är för stort??
[/quote]

Ett akvarium kan väl inte vara för stort? jag har ingen aning, men jag undrar...
#8 - 14 juni 2006 12:22
[quote=Zvinto88]Har ett 100l akvarium som yngelakvarium, men tycker det ser lite tomt ut.
Bor just nu yngel från guppy och black molly, i alla åldrar. Även (för tillfället) 9 vuxna guppys, som ska flytta till min farmors akvarium snart.
Vill skaffa något att ha i mitt yngelakvarum, men vet ej vad.
Vilka fiskar/räkor osv kan jag ha i mitt yngelakvarium, utan att ynglena blir uppätna. Vissa yngel får man ju räkna med att de dör, men är ju synd och skam om alla blev uppätna.

Är väldigt sugen på Kampfisk, men skulle den gå ihop med ynglena? Hur går det för den med storleken på akvariumet? Kanske tycker det är för stort??
Kom gärna med förslag på annat jag kan ha i det.:)

Tacksam för svar! :)[/quote]

så du tror att kampfisken lever i en liten pöl i det fria
#9 - 15 juni 2006 08:45
[quote=osterlind]så du tror att kampfisken lever i en liten pöl i det fria[/quote]

Vart får du det ifrån?[B)]
Har bara hört att vissa fiskar kan bli lite, tja vad ska man säga, osäkra och så i ett stort akvarium. Var därför jag undrade.
#10 - 15 juni 2006 08:57
jag har haft kampfiskar i ett 112 liters

Annons