Vilken växt samt hur förökar den sig?

#1 - 15 oktober 2009 20:47
http://server2.uploadit.org/files/enburk-vaxt.JPG

Hos min pojkvän har vi en akvarieväxt som blivit för lång för det akvariet den fanns i, så vi klippte av topparna och sjösatte dom hos mig, ihopbundna med lite sytråd.
Sen slog det mig att vi inte vet vilken växt det är, eller ens om den kan föröka sig på det här sättet. Den kanske bara ruttnar och förstör mitt vatten?
Om någon kunde svara på dessa frågor skulle jag bli jätteglad.

Jag har inget gödningsmedel för tillfället, men tänker beställa pmdd. Jag har bara inte fattat vilka pulver jag behöver dock. Vi har nämligen tre akvarier, två som det verkar växa relativt bra i och ett där växterna ruttnar (en har fallit sönder och en har fått en brunt hål i ett av bladen). Finns det kanske någon "grunddos" som är bra för lite allt möjligt?

Bildlänken finns först i inlägget.
Tack på förhand.
#3 - 15 oktober 2009 20:53
Tack så jättemycket!
Men då verkar ju allt vara frid och fröjd. Hoppas att den tar sig! :)
Du vet inget om mina små bifrågor angående pmdd kanske?
#4 - 15 oktober 2009 21:02
Vi beställer färdigdoser med pulver som blandas i halvlitersflaskor här: http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=81

Om du inte vet riktigt vad du ska ha kan du maila haack och fråga, det gjorde vi ;)
#6 - 16 oktober 2009 10:14
jag funderade på en grej med sticklingar.
När man tar sticklingar på vanliga växter så ställer man de ju i vatten först i några veckor, så att de ska få rötter.
Finns det något man borde göra med sticklingar från akvarieväxter, eller ska man bara sticka ner dom i sanden och hoppas på att de får rötter?
#7 - 16 oktober 2009 10:46
Dom står ju rätt bra i vatten i akvariet va?;) Även om de står i sand/grus :)
#8 - 16 oktober 2009 10:56
Sultanen skrev:
Dom står ju rätt bra i vatten i akvariet va?;) Även om de står i sand/grus :)

hehe...:d
Jo, men jag menade mer att kanske kan sanden "kväva" möjligheterna till ny rotbildning. Det kanske vore bättre om de fick flyta fritt ett tag och skaffa rötter innan man köttar ner dom i sanden?
#9 - 16 oktober 2009 11:03
Generellt för alla stängelväxter så går det alldeles utmärkt att bara kapa och sätta ner i sanden/gruset.
Rossetväxter och lökväxter går naturligtvis inte att föröka på samma sätt.
#10 - 16 oktober 2009 11:04
Märkt att detta inte alls är lika bra som att stoppa ner dem direkt, snarare så att de inte bildar rötter om de inte stoppas ner =/
#11 - 19 oktober 2009 12:23
Hur lång tid brukar det ta för sticklingar att få rötter? Den ser fortfarande pigg ut, men har inte skaffat sig en enda liten rot. Ställde ner den i torsdags. Det är fyra toppar, ihopbundna med sytråd.
En Alternantera som jag haft sen en vecka tillbaka har dock skaffat sig sjukt mycket nya rötter som sticker ut här och där. MAn kan nästan se rötterna växa.
Man vill ju liksom att det ska växa och frodas. Har i alla fall beställt pmdd nu. Kommer det hjälpa till med rotbildning kanske?
#12 - 19 oktober 2009 14:10
Det kommer, trivs den rotar den sig, PMDD skadar verkligen inte!:)
#13 - 19 oktober 2009 14:48
Eftersom den endå till största delen tar upp näringen genom bladen så är det inte särskilt kritiskt att den rotar sig snabbt...

Annons