Vilken växt är detta?

#1 - 19 juni 2003 17:33
Hej!

Har en växt som är väldigt brun, förrutom gröna toppar.
http://www.fiend.nu/spool/bilder/brunavaxter.jpg
Vad heter växten och finns det nåt sätt att få denna att bli grön igen? Den var så otroligt fin tills den blev brun )=

Mvh Fredrik
#2 - 19 juni 2003 17:54
Antingen är det Cabomba eller L. sessiliflora. Båda kräver rejält med ljus och flytande näring som innehåller järn, gärna CO2-tillskott också.
#3 - 19 juni 2003 17:58
<font color="red">Är "nästan" 100% säker på att det är Limnophila sessiliflora

Kolla här : http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=40</font id="red">
#4 - 19 juni 2003 17:58
Ursprungligen skickat av klara

Antingen är det Cabomba eller L. sessiliflora. Båda kräver rejält med ljus och flytande näring som innehåller järn, gärna CO2-tillskott också.

Hmm. Skulle tro det var den här:
http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=40
För att få denna att bli grön, måste jag då tillföra näringstillskott? (har TMG, som jag inte använder än).
Eller blir det att byta ut de 2 lysrör som sitter i min ramp på 160litersakvariet?

Mvh Fredrik
#5 - 19 juni 2003 18:06
är nästan säker på att det är Limnophila sessiliflora
#6 - 19 juni 2003 18:09
TMG är kanon. Ge hellre små dagsdoser än allt vid vattenbytet.
Lysrörsbyte beror på hur gamla dina rör är. Har du haft dem längre än 6-8 månader kan det vara dags för byte. Vet du inte hur gamla de är kan du kolla ytterändarna... en bit in på röret är det svart = dags att byta. Är glimtändarna gamla så byt även dessa. OBS! Byt inte båda rören på en gång utan låt det gå minst en månad emellan. Vad är det för rör du har? Vissa rörs ljus lämpar sig bättre för växter än andra.
#7 - 19 juni 2003 18:10
Ursprungligen skickat av gurkan

är nästan säker på att det är Limnophila sessiliflora

Var också inne på att det kunde vara den, för en sån beställde jag (men en del saker byttes ut i sista sekund och var osäker på vad jag bytt ut och mot vad)

Kikade dock här och tyckte att min växt inte var i närheten av denna så ja trodde ja kikat fel =/
http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?go=merinfo&tabell=db2&id=117&avd=36

Hur ska man få denna växt att trivas nu då? :)
Har provat att placera denna i mitten av akvariet längst bak nu

Mvh Fredrik
#8 - 19 juni 2003 18:15

TMG är kanon. Ge hellre små dagsdoser än allt vid vattenbytet.

Lysrörsbyte beror på hur gamla dina rör är. Har du haft dem längre än 6-8 månader kan det vara dags för byte. Vet du inte hur gamla de är kan du kolla ytterändarna... en bit in på röret är det svart = dags att byta. Är glimtändarna gamla så byt även dessa. OBS! Byt inte båda rören på en gång utan låt det gå minst en månad emellan. Vad är det för rör du har? Vissa rörs ljus lämpar sig bättre för växter än andra.

Hmm. Undra hur mycket TMG man ska ha i karet? Har 160 liter och _väldigt_ mjukt vatten :)
Har för mig man inte behöver så mkt då?

Mina rör är nog lika gamla som akvariet. Fick akvariet i november ifjol. Så 7 månader är de.
Vet inte vad det är för märke. Antar att det är de som satt i från orginal.

Vet att det är ett paket som jag köpte. Men har ingen aning om vad det hette. Hmm.. :/ Nåt tyskt iaf. hehe.
Vilka rör ska man ha om man ska ha bra färg på fiskarna och fin fart på växterna?

Mvh Fredrik
#9 - 19 juni 2003 18:33
Ja då är det dags att börja byta ett i taget ;O)
Lysrör är en smaksak också, svårt att ge tips. Jag gillar en kombination av Philips TLD89 (Aquarelle) och Philips TLD950 eller 965. Sylvania Daylightstar är ett alternativ till 965an (har alghämmande UV-skydd sägs det)och Sylvania Aquastar (10000K) ett alternativ till 89an. Vissa brassar på med ett Powerglo på 18000K. Ju högre beteckning desto blåare blir ljuset och tväremot - ju lägre desto varmare blir det. Gillar du "karamellfärg" är ett Grolux svaret :O/
Beteckning finns alltid på själva lysröret, bara att läsa av.

Du får prova dig fram med TMG. Börja med halv dos, räkna om till 7 dagar i veckan och göd på. Jag har ett rejält trist vatten - mjukt som attan men ph på 8,2 ur kran, ingen rolig kombination...
Sen beror det på hur mycket ljus du fläskar på med + om du har mycket snabbväxare som kräver mera näring. Alla kar är olika - går inte att ge ett svar på hur mycket just ditt ska ha. Följ instruktionen på flaskan, häv i ex halva rekommenderade dosen för hela din vattenmängd och dosera därefter bara för antal bytta liter vatten. Öka på om ingen förändring i tillväxt etc sker...
#10 - 19 juni 2003 19:02

Ja då är det dags att börja byta ett i taget ;O)

Lysrör är en smaksak också, svårt att ge tips. Jag gillar en kombination av Philips TLD89 (Aquarelle) och Philips TLD950 eller 965. Sylvania Daylightstar är ett alternativ till 965an (har alghämmande UV-skydd sägs det)och Sylvania Aquastar (10000K) ett alternativ till 89an. Vissa brassar på med ett Powerglo på 18000K. Ju högre beteckning desto blåare blir ljuset och tväremot - ju lägre desto varmare blir det. Gillar du "karamellfärg" är ett Grolux svaret :O/

Beteckning finns alltid på själva lysröret, bara att läsa av.

Du får prova dig fram med TMG. Börja med halv dos, räkna om till 7 dagar i veckan och göd på. Jag har ett rejält trist vatten - mjukt som attan men ph på 8,2 ur kran, ingen rolig kombination...

Sen beror det på hur mycket ljus du fläskar på med + om du har mycket snabbväxare som kräver mera näring. Alla kar är olika - går inte att ge ett svar på hur mycket just ditt ska ha. Följ instruktionen på flaskan, häv i ex halva rekommenderade dosen för hela din vattenmängd och dosera därefter bara för antal bytta liter vatten. Öka på om ingen förändring i tillväxt etc sker...

Då blir det väl till att byta ett av dem snart då. Tror jag ska ta det bakre och sätta in ett växtljus-ljusrör där. Vill ha gröna växter och ett "vitt"/grönt akvarie. Som det är nu så är det tråkigt gult och brunt )=
http://www.fiend.nu/system/asp/div/bild_visa.asp?ID=168&Sida=1
Där ser du hur akvariet såg ut då jag hade nyplanterat. (sessifloran längst till vänster).
Det som jag tycker är snyggast är ljusa och starka färger. Inte de lite mörka och bruna.(som iofs är mer naturliga?).
Jag har mestadels bara snabbväxare. Ingen av dem har dock nån fart. Från början hade sessifloran superfart, men sen blev den brun (då den nått ytan). Och vallisnerian har växt så det knakar. Men min Hygrophila polysperma ' Rosanervig' har aldrig växt nåt, utan verkar mest ligga och trycka på backen. Bladen blir korviga, bruna å fula.
Min Hygrophila corymbosa "Stricta" har däremot fått riktigt fart nu och skjuter nya skott och växer till. Gröna och fina blad!

Ska läsa mig till lite om doseringen av TMG nu.
En gång i veckan alltså?

Mvh Fredrik
#11 - 19 juni 2003 19:12
Aha! Du har H. polysperma "rosanervig" i karet - kanonbra serru! Den växten kan du ha som indikator - om nerverna liksom försvinner så tyder det på näringsbrist. Vallisnerior växer alltid så det knakar, mina håller på att ta över stora karet fullständigt.

Nope - dela hellre upp veckans näringsdos i sex eller sju delar och ge lite varje dag. MEN om det är första gången du häller i TMG kan du dosera för HELA din vattenmängd. Veckan därpå doserar du bara för antalet utbytta liter och delar den på 6-7 och ger varje dag.

Om inte prinsessorna tycker illa vara så kan det bli rejält snyggt med ett Aquarelle, Aquastar eller ett Powerglo framtill i rampen och som du säger, ett växtrör baktill.

Nu önskar jag dig ett algfritt kar och en glad midsommar! ;O)
#12 - 19 juni 2003 19:32

Aha! Du har H. polysperma "rosanervig" i karet - kanonbra serru! Den växten kan du ha som indikator - om nerverna liksom försvinner så tyder det på näringsbrist. Vallisnerior växer alltid så det knakar, mina håller på att ta över stora karet fullständigt.

Hmm. Den hade lite rosanerver i början, typ första veckorna. Sen så har den bara krypit ihop, blivit brunprickig och vill inte vara med längre. Känns som en skröpplig gammal farbror. :)

Nope - dela hellre upp veckans näringsdos i sex eller sju delar och ge lite varje dag. MEN om det är första gången du häller i TMG kan du dosera för HELA din vattenmängd. Veckan därpå doserar du bara för antalet utbytta liter och delar den på 6-7 och ger varje dag.

Med andra ord så ska jag mäta upp för mina 160 liter (och enligt: http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=52 så verkar det vara ca 16 ml) och sen dela den mängden på 7 och dosera med den mängden varje gång. Vilket alltså blir 16 ml/7 = 2.28ml. Det är inte mycket som man ska pyttsa i nu?
Och ifall man tex gör ett 30%igt vattenbyte så ska man alltså bara pyttsa i 1 ml?
Det är inga superstora mängder direkt. Och hur i tusan ska jag veta hur mycket jag har i karet? :) Det står 10ml på den här delen av "behållaren", men det år lite svårt att uppskatta. Behöver ju pipett för detta ;)

Om inte prinsessorna tycker illa vara så kan det bli rejält snyggt med ett Aquarelle, Aquastar eller ett Powerglo framtill i rampen och som du säger, ett växtrör baktill.

Nu önskar jag dig ett algfritt kar och en glad midsommar! ;O)

Prinsessorna? :)
Ska söka lite på forumet efter de lysrören och kika lite. :)

Tack detsamma!

Mvh Fredrik
#13 - 19 juni 2003 19:56
Fyll en flaska med 7 dl vatten och häll i 15 ml gödning i denna. Sedan göder du din tank med en dl varje dag ur flaskan. Omakakas innan. :-)
#14 - 19 juni 2003 20:16
Ursprungligen skickat av stonehouse

Fyll en flaska med 7 dl vatten och häll i 15 ml gödning i denna. Sedan göder du din tank med en dl varje dag ur flaskan. Omakakas innan. :-)

Det intressanta med TMG-doseringsflaskan är att 10ml står en liten bit upp på den lilla behållaren. Är det upp till den som är 10ml, eller är det hela behållaren som är 10ml?
Jag tog hela behållaren som 10 ml =)
Hehe..

Mvh Fredrik
#15 - 19 juni 2003 20:31
Fiend. Fint akvarium Hur stort är det?
#16 - 19 juni 2003 20:42
Ursprungligen skickat av zoll

Fiend. Fint akvarium Hur stort är det?

Hej!

Tackar :)
Det är tyvärr bara 160 liter. Drömmer om ett 720+ liters akvarium nån dag då man får rum och råd.

Mvh Fredrik
#17 - 19 juni 2003 21:08
Hela behållaren måste nog bli c.a 35 ml. På min behållare är det ett streck vid 10, 15, 20 och 25 ml.

Annars så kan du ta en matsked det är 15 ml och en tesked är 5 ml. Eller du kanske har en kyvett, som du mäter med om du gör vattentester.

#18 - 19 juni 2003 21:33
Ursprungligen skickat av stonehouse

Hela behållaren måste nog bli c.a 35 ml. På min behållare är det ett streck vid 10, 15, 20 och 25 ml.

Annars så kan du ta en matsked det är 15 ml och en tesked är 5 ml. Eller du kanske har en kyvett, som du mäter med om du gör vattentester.

Då blev det nog en dunderblandning som de fick! ;) Hehe.
Får spä på med lite mer vatten sen.
Min behållare har tyvärr bara 10ml och inget streck visat =/
Matskedar och teskedar har jag många av.
Kyvett var ett nytt ord. Trodde det hette pipett? :)
Har en sån till vattentesterna japps.

Mvh Fredrik
#19 - 19 juni 2003 21:47
Pipett går nog också bra. Det är nog vara samma sak, tror jag. Kyvett kanske är laboratoriespråk. Min far är veterinär och han påstår att det heter kyvett. Jag hoppas att han inte driver med mig, för han är ganska så retsam.:-)
#20 - 20 juni 2003 09:24

Min behållare har tyvärr bara 10ml och inget streck visat =/

Det beror förmodligen på vilken storlek på TMG-flaskan du har. Den mest vanliga, halvliters TMG-flaskan, har 10,15,20,25 ml markeringar, medans jag gissar att den absolut minsta på 100 ml bara har ett 10 ml streck.

Kyvett är för övrigt en liten graderad behållare med lock som t ex vattentester brukar innehålla.

Annons