Ursprungligen skickat av klara
Ja då är det dags att börja byta ett i taget ;O)
Lysrör är en smaksak också, svårt att ge tips. Jag gillar en kombination av Philips TLD89 (Aquarelle) och Philips TLD950 eller 965. Sylvania Daylightstar är ett alternativ till 965an (har alghämmande UV-skydd sägs det)och Sylvania Aquastar (10000K) ett alternativ till 89an. Vissa brassar på med ett Powerglo på 18000K. Ju högre beteckning desto blåare blir ljuset och tväremot - ju lägre desto varmare blir det. Gillar du "karamellfärg" är ett Grolux svaret :O/
Beteckning finns alltid på själva lysröret, bara att läsa av.
Du får prova dig fram med TMG. Börja med halv dos, räkna om till 7 dagar i veckan och göd på. Jag har ett rejält trist vatten - mjukt som attan men ph på 8,2 ur kran, ingen rolig kombination...
Sen beror det på hur mycket ljus du fläskar på med + om du har mycket snabbväxare som kräver mera näring. Alla kar är olika - går inte att ge ett svar på hur mycket just ditt ska ha. Följ instruktionen på flaskan, häv i ex halva rekommenderade dosen för hela din vattenmängd och dosera därefter bara för antal bytta liter vatten. Öka på om ingen förändring i tillväxt etc sker...
Då blir det väl till att byta ett av dem snart då. Tror jag ska ta det bakre och sätta in ett växtljus-ljusrör där. Vill ha gröna växter och ett "vitt"/grönt akvarie. Som det är nu så är det tråkigt gult och brunt )=
http://www.fiend.nu/system/asp/div/bild_visa.asp?ID=168&Sida=1
Där ser du hur akvariet såg ut då jag hade nyplanterat. (sessifloran längst till vänster).
Det som jag tycker är snyggast är ljusa och starka färger. Inte de lite mörka och bruna.(som iofs är mer naturliga?).
Jag har mestadels bara snabbväxare. Ingen av dem har dock nån fart. Från början hade sessifloran superfart, men sen blev den brun (då den nått ytan). Och vallisnerian har växt så det knakar. Men min Hygrophila polysperma ' Rosanervig' har aldrig växt nåt, utan verkar mest ligga och trycka på backen. Bladen blir korviga, bruna å fula.
Min Hygrophila corymbosa "Stricta" har däremot fått riktigt fart nu och skjuter nya skott och växer till. Gröna och fina blad!
Ska läsa mig till lite om doseringen av TMG nu.
En gång i veckan alltså?
Mvh Fredrik