vilken växt?

#1 - 4 april 2009 21:25
köpte en växt snabbt idag.
vet inte va de e för nån riktigt.
den e rätt så stor når upp till ytan, har gröna långa blad och har liksom som en vit rand längs med. ser lite randigt ut.
vad heter den?
#2 - 4 april 2009 21:49
eemma skrev:
köpte en växt snabbt idag.

vet inte va de e för nån riktigt.

den e rätt så stor når upp till ytan, har gröna långa blad och har liksom som en vit rand längs med. ser lite randigt ut.

vad heter den?

Lägg gärna ut en bild. Kan kanske vara en lilja om den är grön på bladen och vit längst ut på bladen, och väldigt tjockbladig. :)
#3 - 4 april 2009 22:04
Ser den ut som växten på länken här?
http://odla.nu/artiklar/images/bilder/ampellilja-05.jpg
Guest
#4 - 4 april 2009 22:08
Guest
#5 - 4 april 2009 22:09
HenkeP skrev:
Ser den ut som växten på länken här?

http://odla.nu/artiklar/images/bilder/ampellilja-05.jpg

Oj vi hade samma länk :p
#6 - 4 april 2009 22:12
Narii skrev:

japp,så ser den ut!
#7 - 4 april 2009 22:14
Den funkar inte i akvarium om jag inte minns fel
Guest
#8 - 4 april 2009 22:15
Nepp, den kommer att ruttna.
Om du vill att den ska överleva så fåru plocka ur den ur karet och e.v. ha den uppe på ytan. (bara rötterna i vattnet)
#9 - 4 april 2009 22:16
Makasu skrev:
Den funkar inte i akvarium om jag inte minns fel

om den inte skulle det skulle dom nog inte sälja den i akvariebutiken och låta en köpa den.
#10 - 4 april 2009 22:31
eemma skrev:
om den inte skulle det skulle dom nog inte sälja den i akvariebutiken och låta en köpa den.

Allt de tjänar pengar på får man köpa. De säljer ju ofta guldfiskskålar... Det säger väl allt?;)
#11 - 4 april 2009 22:43
eemma skrev:

Det är en landväxt som KOMMER dö om den är undervatten, plantera den i en kruka med jord och sätt i ett fönster så kommer den må mycket bättre.

i Akvariebutiker säljer dom Dracena, Ampellilja, Palmer, äkta Liljor m.m.
#12 - 4 april 2009 22:46
ojdå :S
men tog den för att den var högst av alla växter där.
men läste just att den kan överleva om bladen får va lite över vattenytan.
får väl se hur det går !
#13 - 4 april 2009 22:46
eemma skrev:

Varför inte? Ett väldigt enkelt sätt att tjäna pengar på..

"Nej men oj, dog den? Då kanske du inte har riktigt ljus, köp dom här rören och en ny planta."

"Använder du inte gödning? Men då måste du köpa det, och en ny planta.."

"Jaha, men använder du dom här medlen i vattnet då? Nähä, men då behöver du det här och det här till vattnet... Och en ny planta."

Merförsäljning kallas det visst.. ;)
#14 - 4 april 2009 22:50
men det ska nog gå bra, om dom dör så ha det antagligen kommit nya skott så då e de väl bara att byta ut.. haha,inte ska det va förgäves heller ;)
#15 - 4 april 2009 22:51
eemma skrev:
men det ska nog gå bra, om dom dör så ha det antagligen kommit nya skott så då e de väl bara att byta ut.. haha,inte ska det va förgäves heller ;)

Det kommer inga nya skott på den där plantan under vatten :p
Guest
#16 - 4 april 2009 22:53
De finns inte en chans att den överlever under vatten.
#17 - 5 april 2009 09:30
Narii skrev:
De finns inte en chans att den överlever under vatten.

Har haft sådana själv i akvarium i flera år och de är fortfarande jättefina och växer så jag tror inte ett smack på detta som ni säger. Förresten det är en lilja.
#18 - 5 april 2009 09:52
Fösen skrev:
Har haft sådana själv i akvarium i flera år och de är fortfarande jättefina och växer så jag tror inte ett smack på detta som ni säger. Förresten det är en lilja.

Säkert :)
#19 - 5 april 2009 10:03
Johanski skrev:
Säkert :)

Jo faktiskt :) En sådan som fanns lite längre upp här på länken Narii hade och den heter lilja och jag har haft den i akvarium i flera år och den är fortfarande lika fin fast större.
#21 - 5 april 2009 10:28
Fösen skrev:
Jo faktiskt :) En sådan som fanns lite längre upp här på länken Narii hade och den heter lilja och jag har haft den i akvarium i flera år och den är fortfarande lika fin fast större.

du har inte en aning om vad du pratar om. det ÄR ingen LILJA och den KOMMER dö undervatten och då att försämra vattenkvaliten. ja dock finns det en ampellilja art som passar ''bättre'' som akvarieväxt då den överlever under vatten bättre men den får knappast någon högtillväxt och mår bättre som krukväxt och även då den klarar sig längre i karet så kommer den ändå ha en förkortad livlängd.

jag skulle tro att du inte ens har en ampellilja i karet utan nåt annat.
#22 - 5 april 2009 10:33
eemma skrev:
ojdå :S

men tog den för att den var högst av alla växter där.

men läste just att den kan överleva om bladen får va lite över vattenytan.

får väl se hur det går !

nej alla skott tillväxtpunkter måste vara ovanför vatten ytan. det ändå som kan vara under vatten är rötterna helst ska också rotstammen och dom första rötterna också vara ovan vattenyta för att försäkra sig att den inte ruttnar. svårt att förklara men rotstrammen och ca 1-3cm av dom första rötterna under bladen ska vara ovan.

den kommer inte göra några skott under vattnet en längre tid. utan enbart dom första veckorna/veckan. och dom skotten som kommer kommer vara av dålig kvalité och knappast överleva under vatten en längre tid (kortrade tid än moderplatan).
#23 - 5 april 2009 12:48
Flaxss skrev:
du har inte en aning om vad du pratar om. det ÄR ingen LILJA och den KOMMER dö undervatten och då att försämra vattenkvaliten. ja dock finns det en ampellilja art som passar ''bättre'' som akvarieväxt då den överlever under vatten bättre men den får knappast någon högtillväxt och mår bättre som krukväxt och även då den klarar sig längre i karet så kommer den ändå ha en förkortad livlängd.

jag skulle tro att du inte ens har en ampellilja i karet utan nåt annat.

Jag vet vad jag själv har men jag tror dig att den lever bättre på land än undervatten men i mitt kar växer den snabbt och ser exakt ut så som Gaffels länk.
#24 - 5 april 2009 14:02
Fösen skrev:
Jag vet vad jag själv har men jag tror dig att den lever bättre på land än undervatten men i mitt kar växer den snabbt och ser exakt ut så som Gaffels länk.

vilken mirakel växt du har.
#25 - 5 april 2009 14:14
Flaxss skrev:
vilken mirakel växt du har.

Japp troligen :D
#26 - 5 april 2009 14:32
Fösen skrev:
Japp troligen :D

ja det måste ju vara troligt, då den växer snabbt och du har haft den i flera år undervatten. blommar den och får nya skott(menar nya plantor då) också under vatten?
#27 - 5 april 2009 15:11
Fösen, kan du inte visa bilder på din akvatiska ampellilja? "Tyvärr" är det så att ingen som varit med ett tag kommer tro dig utan hyggligt bra bilder, vore kul om du på bilderna även fick med några av de snygga malarna du har listade i din profil.
#28 - 5 april 2009 15:11
Flaxss skrev:
ja det måste ju vara troligt, då den växer snabbt och du har haft den i flera år undervatten. blommar den och får nya skott(menar nya plantor då) också under vatten?

Ja ett par skott.
Guest
#29 - 5 april 2009 15:28
Jag har orkideér i mitt kar, blommar jättefint på våren. Jag får nya skott hela tiden oxo.
#30 - 5 april 2009 15:53
Narii skrev:
Jag gar orkideér i mitt kar, blommar jättefint på våren. Jag får nya skott hela tiden oxo.

Kul kan man ha orkideér i akvarium?? coolt :)
#31 - 5 april 2009 16:06
Känns som att Narii drog en liten fuling ;) Eller?
#32 - 5 april 2009 16:10
DAHLBERG skrev:

Det tror jag också...:D
#33 - 5 april 2009 16:17
Erik... skrev:
Fösen, kan du inte visa bilder på din akvatiska ampellilja? "Tyvärr" är det så att ingen som varit med ett tag kommer tro dig utan hyggligt bra bilder, vore kul om du på bilderna även fick med några av de snygga malarna du har listade i din profil.

I akvariet jag har liljan har jag bara vanlig ancistrus och guldancistrus :)
#34 - 5 april 2009 16:19
Kunde tyvärr inte få en bild har ingen kamera men jag letade under ampellilja på Internet och hittade en bra bild här.

http://odla.nu/krukvaxter/images/chlorophytum_comosum.jpg
#35 - 5 april 2009 16:21
Erik... skrev:

I karet jag har alla de andra malarna finns anubias. Försöker få odling på ancistrus det är därför det bara är ancistrus med ampelliljan :D
#36 - 5 april 2009 16:28
Fösen skrev:
Kunde tyvärr inte få en bild har ingen kamera men jag letade under ampellilja på Internet och hittade en bra bild här.

http://odla.nu/krukvaxter/images/chlorophytum_comosum.jpg

Du skulle ta kort på DIN lilja, inte leta rätt på en likadan... Eller läste jag fel? Ta kort med mobilkameran istället.
#37 - 5 april 2009 16:37
Fösen skrev:
Ja ett par skott.

vart kommer dom skotten? men den blommar inte alltså då`?
#38 - 5 april 2009 16:38
Narii skrev:
Jag gar orkideér i mitt kar, blommar jättefint på våren. Jag får nya skott hela tiden oxo.

jag har en kaktus i karet, jätte snyggt! dock fiskarna gillar den inte.
#39 - 5 april 2009 16:40
Fösen skrev:
I akvariet jag har liljan har jag bara vanlig ancistrus och guldancistrus :)

Det är ingen LILJA, utan en Ampellilja.
Guest
#40 - 5 april 2009 16:53
DAHLBERG skrev:

Nej jag är helt seriös ;) ;) Titta här är en bild; http://lufthav.blogg.se/images/2007/min_f_rsta_orkide_1180093845_20175093.jpg ;) :D
#41 - 5 april 2009 17:48
Flaxss skrev:
Det är ingen LILJA, utan en Ampellilja.

Sak smma ampellilja lilja vikken som det är ändå en sorts lilja!
#42 - 5 april 2009 18:05
Fösen skrev:
Sak smma ampellilja lilja vikken som det är ändå en sorts lilja!

Nä. Ampelliljesläktet (Chlorophytum) är inte liljeväxter, namnet till trots. Ampellilja tillhör familjen agaveväxter. Liljesläktet (Lilium) är en helt annan sak.

I vilket fall som helst så är det ingen akvarieväxt.
#43 - 5 april 2009 19:12
Marisch skrev:
Nä. Ampelliljesläktet (Chlorophytum) är inte liljeväxter, namnet till trots. Ampellilja tillhör familjen agaveväxter. Liljesläktet (Lilium) är en helt annan sak.

I vilket fall som helst så är det ingen akvarieväxt.

Ok förlåt för det. ;)
#44 - 6 april 2009 07:23
DAHLBERG skrev:

Jag kan ha missuppfattat det, men det är inte omöjligt att Narii tyckte det började lukta mytomati i tråden, och därför skojade lite.

Det finns orkidéer man kan ha som akvarieväxter:
http://www.wasserpflanzen-freunde.de/catalog/spiranthes-odorata-unterwasserorchidee-p-306.html?osCsid=1b315b5bc27ff01361e20429d461c6d7

Men jag känner inte till någon art som blommar när de växer helt under vatten, dock ska arten jag länkade till kunna föröka sig vegetativt även när den växer helt under vatten.

Då struntar vi i att få med någon av alla de fina malarna som du har listat i din profil Fösen, vi är nog flera nu som vill se JUST DIN AMPELLILJA SOM FRODAS UNDER VATTEN. Det är ingen som tror att du när du har malar för många tusen kronor inte åtminstånde kan låna en kamera.
Guest
#45 - 6 april 2009 08:03
Nej jag skojade hehe.
#46 - 6 april 2009 11:20
Erik... skrev:
Jag kan ha missuppfattat det, men det är inte omöjligt att Narii tyckte det började lukta mytomati i tråden, och därför skojade lite.

Det finns orkidéer man kan ha som akvarieväxter:

http://www.wasserpflanzen-freunde.de/catalog/spiranthes-odorata-unterwasserorchidee-p-306.html?osCsid=1b315b5bc27ff01361e20429d461c6d7

Men jag känner inte till någon art som blommar när de växer helt under vatten, dock ska arten jag länkade till kunna föröka sig vegetativt även när den växer helt under vatten.

har inte läst, men den arten du länkade till är en sumporkidee, även om den kan vara under vattnet. så trivs bättre att växa som sumpväxt.
#47 - 6 april 2009 16:33
Flaxss skrev:
har inte läst, men den arten du länkade till är en sumporkidee, även om den kan vara under vattnet. så trivs bättre att växa som sumpväxt.

Vill man ha den som akvarieväxt så är det fullt möjligt, även att föröka den.

De flesta, om inte alla arter av Anubias, Bacopa, Hygrophila, Echinodorus, Microsorum, till exempel, det finns många fler, är lättare i annan miljö än i akvariet, men vill jag ha dom i akvariet och dom funkar där, så har jag det.

Annons