köpte en växt snabbt idag.
vet inte va de e för nån riktigt.
den e rätt så stor når upp till ytan, har gröna långa blad och har liksom som en vit rand längs med. ser lite randigt ut.
vad heter den?
eemma skrev:köpte en växt snabbt idag.
vet inte va de e för nån riktigt.
den e rätt så stor når upp till ytan, har gröna långa blad och har liksom som en vit rand längs med. ser lite randigt ut.
vad heter den?
Narii skrev:http://odla.nu/artiklar/images/bilder/ampellilja-05.jpg denna kanske´? ;)
eemma skrev:om den inte skulle det skulle dom nog inte sälja den i akvariebutiken och låta en köpa den.
eemma skrev:om den inte skulle det skulle dom nog inte sälja den i akvariebutiken och låta en köpa den.
Fösen skrev:Jo faktiskt :) En sådan som fanns lite längre upp här på länken Narii hade och den heter lilja och jag har haft den i akvarium i flera år och den är fortfarande lika fin fast större.
eemma skrev:ojdå :S
men tog den för att den var högst av alla växter där.
men läste just att den kan överleva om bladen får va lite över vattenytan.
får väl se hur det går !
Flaxss skrev:du har inte en aning om vad du pratar om. det ÄR ingen LILJA och den KOMMER dö undervatten och då att försämra vattenkvaliten. ja dock finns det en ampellilja art som passar ''bättre'' som akvarieväxt då den överlever under vatten bättre men den får knappast någon högtillväxt och mår bättre som krukväxt och även då den klarar sig längre i karet så kommer den ändå ha en förkortad livlängd.
jag skulle tro att du inte ens har en ampellilja i karet utan nåt annat.
Erik... skrev:Fösen, kan du inte visa bilder på din akvatiska ampellilja? "Tyvärr" är det så att ingen som varit med ett tag kommer tro dig utan hyggligt bra bilder, vore kul om du på bilderna även fick med några av de snygga malarna du har listade i din profil.
Erik... skrev:Fösen, kan du inte visa bilder på din akvatiska ampellilja? "Tyvärr" är det så att ingen som varit med ett tag kommer tro dig utan hyggligt bra bilder, vore kul om du på bilderna även fick med några av de snygga malarna du har listade i din profil.
Fösen skrev:Kunde tyvärr inte få en bild har ingen kamera men jag letade under ampellilja på Internet och hittade en bra bild här.
http://odla.nu/krukvaxter/images/chlorophytum_comosum.jpg
DAHLBERG skrev:Känns som att Narii drog en liten fuling ;) Eller?
Fösen skrev:Sak smma ampellilja lilja vikken som det är ändå en sorts lilja!
DAHLBERG skrev:Känns som att Narii drog en liten fuling ;) Eller?
Erik... skrev:Jag kan ha missuppfattat det, men det är inte omöjligt att Narii tyckte det började lukta mytomati i tråden, och därför skojade lite.
Det finns orkidéer man kan ha som akvarieväxter:
http://www.wasserpflanzen-freunde.de/catalog/spiranthes-odorata-unterwasserorchidee-p-306.html?osCsid=1b315b5bc27ff01361e20429d461c6d7
Men jag känner inte till någon art som blommar när de växer helt under vatten, dock ska arten jag länkade till kunna föröka sig vegetativt även när den växer helt under vatten.
Flaxss skrev:har inte läst, men den arten du länkade till är en sumporkidee, även om den kan vara under vattnet. så trivs bättre att växa som sumpväxt.