vilken Vänlig Mal ska jag ha?

#1 - 20 april 2008 16:13
hej jag har ett akvarie med massa guppy's och saknar en mal! behöver det tror jag för har börjat få lite alger vilken mal ska jag ha? har ett 54liters med guppys och neontetror vill ha en VÄNLIG mal. =)
#2 - 20 april 2008 16:18
I ett såpass litet kar är det i princip bara Otocinclus som passar in, men de är ganska känsliga och är för det mesta lite kinkiga att ha. Små Ancistrus skulle kunna funka med, men vart ska du göra av dem när de vuxit till sig, och de gör de ganska fort.
Nej, ett gäng algätande räkor i ditt kar skulle vara bättre, trots att de inte är malar;).
#3 - 20 april 2008 16:26
okej vart finns dom att få tag i alltså räkorna? och det är sötvattenräkor?
#4 - 20 april 2008 16:28
rääkor

ansjo skrev:
I ett såpass litet kar är det i princip bara Otocinclus som passar in, men de är ganska känsliga och är för det mesta lite kinkiga att ha. Små Ancistrus skulle kunna funka med, men vart ska du göra av dem när de vuxit till sig, och de gör de ganska fort.

Nej, ett gäng algätande räkor i ditt kar skulle vara bättre, trots att de inte är malar;).

aa vart får man tag i dom räkorna och vad heter dom ? tack :p
#5 - 20 april 2008 16:32
De brukar finnas i de flesta akvarieaffärer, och gör de inte det så kan du säkert beställa. Det finns ett flertal räkor, men det är Amanoräkorna som är kända för att vara de bästa algätarna.
Sedan kan du alltid köpa någon annan sorts räkor med om du vill ha räkyngel, eftersom Amano vill ha bräckvatten för att räklingarna ska utvecklas, medans tex Körsbärsräkor får räklingar som är "färdiga" redan från början.
#6 - 20 april 2008 16:33
ansjo skrev:
De brukar finnas i de flesta akvarieaffärer, och gör de inte det så kan du säkert beställa. Det finns ett flertal räkor, men det är Amanoräkorna som är kända för att vara de bästa algätarna.

Sedan kan du alltid köpa någon annan sorts räkor med om du vill ha räkyngel, eftersom Amano vill ha bräckvatten för att räklingarna ska utvecklas, medans tex Körsbärsräkor får räklingar som är "färdiga" redan från början.

anders tack för din fina infromation du vet ingen bra sida eller så man kan beställa ifrån? hur gåer det till att beställa?
#7 - 20 april 2008 17:11
Du kan beställa i din lokala affär, annars finns det ofta räkor bland annonserna här på Zoopet, på www.redbee.se och på www.zoonen.se .
Vill du beställa från Tyskland så är det ett alternativ med, och bla ett ställe som Zoopetväst var och besökte är http://www.caridinajaponica.de/
#8 - 20 april 2008 17:14
Äter inte räkor Guppyyngel, om han nu har tänkt behålla några yngel alltså ;)
#9 - 20 april 2008 17:14
plantswap har också annonser på räker ibland
#10 - 20 april 2008 17:36
Nina82 skrev:
Äter inte räkor Guppyyngel, om han nu har tänkt behålla några yngel alltså ;)

Nej, men guppyna äter en del räkyngel;)! Annars skulle det vara kul att se det som Nina föreslog:p.
Det kommer med all säkerhet att bli räklingar ändå, bara det finns lite växter och annan inredning att gömma sig bland.
#11 - 20 april 2008 17:47
Dåså :p

Har lite räkfobi så jag har inte koll, men har läst nåt om det någonstans. Kanske olika från räka till räka :)
Skulle nog aldrig stoppa ner handen i akvariet om jag hade räkor, men de är roliga att titta på iaf :p
#12 - 20 april 2008 21:32
Och goda att äta;).
#13 - 20 april 2008 21:33
Nä Usch :(

Annons