vilken tycker ni är känsligast?

#1 - 5 maj 2004 20:18
utav
skalarer
diskus?

jag tycker att skalarer är det
#2 - 5 maj 2004 20:21
Har ej någon erfarenhet av skalar men jag måste att diskus är ruskigt tåliga faktiskt. Har gjort ett par små misstag i min "karriär" :) och dom har fanimej överlevt det perfekt. Mycket tåliga alltså...

Har dock märkt att det är svårt att få en fisk frisk ifall han är sjuk, även att ställa diagnos är inget lätt jobb.
#3 - 6 maj 2004 12:06
Det hänger ju mkt på om de är vildfångade/F1/osv..

Jag har precis börjat med discus, så jag har inte hunnit lära mig så mkt ännu.
De är väl inte många grossister som orkar hålla nere PH m.m. på alla sina kar när de föder upp discus. Så då är det lättare att bara ta vanligt kranvatten...
Så om de växer upp i ett slags vatten bör de ju hållas i samma värden hela tiden. Annars åker man nog på sjukdomar. Så de gäller väl bara hålla stabilt vatten hela tiden.

Så när man köper firrar så skadar det ju inte å fråga vad dem har för vattenvärden osv..

De bästa är väl att åka till en affär, titta ut firrar och fråga om vattenvärden, sen ge en handpenning och åk hem och fixa karet med likadant vatten. Där efter inhandla firrarna =)
#4 - 6 maj 2004 12:16
tycker å tycker .. rent generellt kan man väll kanske lättast jämföra VF då.

då är nog VF diskus bra mycket känsligare.
#5 - 6 maj 2004 12:19
Det beror på storlek på fisken och om de är svensk uppfödda eller VF samt på vilken vattenkvalite man har båda gillar lågt ph 5,5-6,5 och 26-28grader scalaren är dock inte lika kräsen på foder.
#6 - 6 maj 2004 23:18
Jag har haft discus och scalare och jag har altum och jag tycker att discus är mycket svårare att handha.. Scalarer beter sig mer som man är van att se ciklider dvs. klarar foderkonkurans och stress betydligt bättre än discus. Scalarer tar för sig medan discus frågar om lov..

Annons