Vilken totalhöjd på sitt akvarium bör man ha?

#1 - 26 juni 2012 18:36
På en annan sida av internet. Så skrev flertal att man bör inte ha högra akvarium än 70cm för annars blir det jobbigt med underhållet. Att fiskar ändå inte simmar uppåt.

Fast då måste ju även bordet räknas in. Blir ju himla skillnad om den står på golvet eller på ett bord.

Vad finns det för råd angående detta?

Jag funderar på ett bord som är 90-100cm högt.

Sen ett B: 110 H: 70-75 D: 31 cm akvarium. *ändrat måtten i efterhand*
#2 - 26 juni 2012 18:47
Mitt kar har en 90+ bänk och är 70hög (100djup och 75 bred).

Om du är 190 som jag så funkar underhållet bra med en stabil pall från IKEA, annars kan det vara på gränsen till att du når ordentligt.
Tipps är att inte ha en T-shirt på sig när man gräver i karet, jag tror ibland att det skal gå men ack så fel o blött de blir...
Jag kör saltvatten och fiskarna simmar runt hela karet, det beror dock på vilka fiskar man tänkt ha i karet.
Bästa tipset är dock att bygga eller beställa en överdrivet gedigen bänk, när den är 90 hög så blir det svårare med stabiliteten och hållbarheten.

//NiXoN
#3 - 26 juni 2012 18:53
Hur hög bänk du har spelar ju mindre roll eftersom det finns pallar och liknande att stå på. :)

Men sen höjden på karet brukar bli jobbigt för de flesta när de är över 70cm. Mät din arm från där handen börjar upp till armhålan får så får du ut det perfekta karet att underhålla för just dig.

Själv har jag ett 70cm högt kar och jag når precis till botten men då måste jag kavla upp ärmen på t-shirten för att den inte ska bli blöt. Skulle jag ha ett som är 80cm högt kan man glömma att göra nått på botten utan en tång eller utan att ta ut lite vatten.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
#4 - 26 juni 2012 18:55
Har en inbyggd låda med väggen så stabilare än så blir det nog inte.
Klurar bara på om jag ska ändra höjden på den från 90 till 100. innan jag kaklar den.

187 är jag, och ett badkar kommer stå intill, på gott och ont, kan ju stå på gavelkanten då men....

Kanske behålla 90höjden på lådan... sen kanske överväga något lägre akvarium... fast då tappar man ju själva intrycket anar jag...
Trist med nåt litet ynkligt akvarium i ett påkostat badrum, hehe
#5 - 26 juni 2012 18:56
Hum, jajust, armen är ju bara lite över 60cm, 70 till fingerspetsarna.. Tänkte aldrig sådär. I min oerfarna fantasi så ska man ju inte behöva sticka ner armen utan det finns specialverktyg för allt. :)
Christer5
#6 - 26 juni 2012 19:12
En liten reflektion bara,är inte djupet 41 cm kanske lite för litet :)
#7 - 26 juni 2012 19:20
Detta ska ju mer bli som en slimmad väggprydnad. Finns ju akvariumtavlor som är smalare. =)

Men samtidigt får jag dåligt samvete för fiskarna, så vad föreslår ni för djup?

Bredden blir: ~108 - 110cm (skrev fel förut)

Helst vill jag egentligen ha ett maxdjup på 32-34cm (skrev fel förut)

Sen då 65cm högt...

108x33x65

Blir detta djurplågeri?

För bygger jag ut lådans djup mer, så kommer det nog se konstigt ut ifall jag bojkottar akvarium och har blommor där...

Går det inte att bifoga bilder?

Jag funderar på om man tog en tjock metallskiva ovanpå lådan, och att skivan stack utanförlådan, så kan man köpa ett färdigt akvarium med oval frontglasskiva.... vikten hamnar ju till störst del på lådan och tjocka metallskivan, formskuren efter akvariumet, bara stöttar upp resten som sticker ut...

Bild: http://img805.imageshack.us/img805/6468/badrumsldan3.jpg
#8 - 26 juni 2012 19:36
Jag personligen tycker att riktigt djupt kar är mycket maffigare än ett högt... Det är riktigt häftigt att kunna se långt in i karet och man kan inreda på så roliga sätt. Om det är djurplågeri att ha fisk i smala akvarier vet jag inte, men går jag på min magkänsla så känns det inge vidare. Om du ska ha det i väggen så beror väl djupet lite på vad det är på andra sidan väggen? Jag skulle tycka det var skithäftigt om det gick ut 1 meter på andra sidan i det andra rummet;)
#9 - 26 juni 2012 19:41
Haha ja så långt tänkte jag aldrig att jag kunde gjort hål i väggen så akvariumet syntes från hallen också. Lite jobbigt om man vill bada ifred dock.

Här är det mer tänkt som en hylla som kan funka som blomhylla eller schampohylla ifall det skiter sig med akvarieidéen.
Därav vill jag inte bygga för djupt för det känns konstigt när jag simulerar olika mått på plats.
35cm djup hylla känns okej.

(missa inte bildillustreringen) =)
#10 - 26 juni 2012 19:41
Känner att det beror ju lite på vad man ska ha för fisk om det är djurplågeri eller inte. Går ju inte att ha stora fiskar som knappt kan vända. Men mindre fiskar gör det ju mindre. Vanliga 50l akvarium är ju oftast kring 30cm djupa
Sen kan jag ju helt klart hålla med åheim om att djupa kar är läckra. Själv gillar jag att sitta i kortändan på akvariet och kika in :)
#11 - 26 juni 2012 19:43
Haha, du får sätta ett draperi på toaletten. Eller köpa sånt där glas som man bara kan se igenom åt ena hållet, vore ju skitcoolt ;)
#12 - 26 juni 2012 19:43
Ne, det ska mest vara små färgglada saker. Fokusen ligger mer på att få sand, växter å sånt dekorativt..
Prydnad...

Kan min tandläkare ha en liten glasboll med en sten i där miniräkor lever så kan väl jag göra en levande tavla. =)

Förr hade jag en dröm, att göra rätt högt akvarium, och på något vis göra övre delen lämpad för landödlor... verkar dock besvärligt...

Denna inredning var snygg... Som ett landskap med ett bonzaiträd...
http://www.aquascapingworld.com/threads/aquascape-of-the-month-september-2008-pinheiro-manso.1182/
#13 - 30 juni 2012 08:17
Vilket ballt projekt du planerar! Gör du slag av detta måste du starta en projekttråd och överrösa oss med bilder. ;-)

Betänk dock att ju högre kar desto mer ljus måste du kräma i för att det ska nå hela vägen ner till botten, om du ska fokusera på växterna dvs.

Det där bonsai-karet föll jag också för. Stack ut och köpte ett billigt bonsaiträd, kar, växter och hela faderullan. Slutade med att jag satt med ett kar inrett med ett slaktat bonsaiträd med löst sittande mosstussar på grenarna. Trädet färgade vattnet blodrött och överlag såg karet ut att vara hämtat från en dålig skräckrulle. Man blev ganska avtänd när det inte alls blev särskilt vackert. :-P

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#14 - 30 juni 2012 08:57
Jag har egentligen bara en kort erfarenhet av fiskakvarium när jag var sisådär 5år och det varade inte länge.

*Säg att jag bygger klar mitt badrum. Jag köper ett egetmåttat akvarium av glasmästaren. Och skaffar små färgglada fiskar såsom neontetra. Samt inreder akvariet.

Helst vill jag inte ha filter och annat på utsidan av akvariet. Fast det är klart, kanske kunde ha ett stort filter gömd under badkaret?
Vet inte riktigt hur badkaret kommer vara format då jag inte har inhandlat detta än. Inte snyggt med slangar däremellan dock.

Så helst, ska allt finnas i akvariet.
* Finns det bra filter som man har i akvariet?

Och hur rengör man akvarium på bekvämast vis idag? Jag har sett folk använda en, typ dammsugare som de bara kört ner i gruset.
Men hur rengör man ifall man har en mer dekorativ inredning såsom grenar och annat. Säg som han med bonzaiträdet.. Det är ju inget man lyfter ur karet...

Alltså, hur underhåller man ett akvarium idag?

Ni varnade ju för att man behöver nå ner till botten med armen... Något jag inte tänkt på att man ens ska behöva. hehe
Ifall man tappar ut nästan allt vatten så kanske jag bara kan lyfta ner kalaset på badrumsgolvet och nå ner jättelätt...
Fast det kanske är jättetungt även utan vatten....
- Jag har noll koll... bara en vision... :)
#15 - 30 juni 2012 09:14
Jag såg nu en bild på ett högre akvarium, mycket riktigt var ju fiskarna bara på botten.

Går det att inreda det på ett sätt så man kan "locka" fiskarna att även vara högre upp än bottennivån?
#16 - 30 juni 2012 09:17
Lyfta ner akvariet var gång du ska rengöra det är nog inte att rekommendera. Ja, det blir väldigt tungt. Glas väger en del plus övrig konstruktion. Gruset väger också rätt mycket. Så även med bara lite vatten kvar så blir det alldeles för tungt att lyfta ner. Vet inte om det är så nyttigt för karet heller.

Rengöra på botten ska du inte behöva göra. Inte mycket iaf. Kan bli en del rester på botten men inte så att du direkt behöver "dammsuga" botten. Du har en hävert som du kan köra lite mot botten med så får du med en del rester. Vattenbyte ca 30% var vecka.

Den där idén om att gömma filter under badkaret låter inte som nån bra idé. Bättre då att bygga en liten låda nedanför karet där du kan gömma det. På lådan kan du ju alltid ställa en tjusig (konstgjord) växt som passar ihop med karet.
#17 - 30 juni 2012 10:04
trötter skrev:

*Säg att jag bygger klar mitt badrum. Jag köper ett egetmåttat akvarium av glasmästaren. Och skaffar små färgglada fiskar såsom neontetra. Samt inreder akvariet.

Helst vill jag inte ha filter och annat på utsidan av akvariet. Fast det är klart, kanske kunde ha ett stort filter gömd under badkaret?

Vet inte riktigt hur badkaret kommer vara format då jag inte har inhandlat detta än. Inte snyggt med slangar däremellan dock.

Så helst, ska allt finnas i akvariet.

* Finns det bra filter som man har i akvariet?

Och hur rengör man akvarium på bekvämast vis idag? Jag har sett folk använda en, typ dammsugare som de bara kört ner i gruset.

Men hur rengör man ifall man har en mer dekorativ inredning såsom grenar och annat. Säg som han med bonzaiträdet.. Det är ju inget man lyfter ur karet...

Alltså, hur underhåller man ett akvarium idag?

Ni varnade ju för att man behöver nå ner till botten med armen... Något jag inte tänkt på att man ens ska behöva. hehe

Ifall man tappar ut nästan allt vatten så kanske jag bara kan lyfta ner kalaset på badrumsgolvet och nå ner jättelätt...

Fast det kanske är jättetungt även utan vatten....

- Jag har noll koll... bara en vision... :)

Filter skulle jag rekommendera inuti karet eftersom det ska stå i en vägg. Det finns läckra BTN-moduler och en sån kan du limma fast på ena gaveln och sen fyller du den med filtermatta och stoppar i ett pumphuvud, du stoppar också i all annan teknik i modulen så karet ser teknikfritt ut. Annars kan limma en hel bakgrund med spalt bakom för filter och pump.

Underhåll är inte så invecklat, du behöver aldrig riva runt i botten eller lyfta bort inredning. Du suger bara ut ca 30% vatten varje eller varannan vecka. Ett snyggt akvarium ska se rent ut så det största jobbet är att skrapa rent glaset!

Vill du ha ett prunkande växtakvarie så ställs det väldigt stora krav på dig, kunskap och arbete;) Ordentlig belysning, näringstillskott och Co2! (Om du tänker på nåt liknande de aquascape karen man ser typ den med "bonzaiträdet")!
MEN man kan få till ett jättefint akvarie som inte ställer så höga krav om man väljer rätt växter och inriktar sig på rötter osv. Ex vallesneria (fyller ut akvariet snyggt på höjden och även ytan), cryptocoryne, javamossa(binds lämpligen på rötter), pogostemon helferi(en fin förgrundsväxt), är lätta och väldigt bra växter tycker jag. Vill du bara köra te.x sten som inredning så fyller vallesneria ut bra! Det är bara till att planera:)
#18 - 30 juni 2012 10:05
trötter skrev:
Jag såg nu en bild på ett högre akvarium, mycket riktigt var ju fiskarna bara på botten.

Går det att inreda det på ett sätt så man kan "locka" fiskarna att även vara högre upp än bottennivån?
ja med flytväxter eller tex vallesneria som ringlar sig upp på ytan!
#19 - 30 juni 2012 10:10
Halkade in på Co2 förut när jag klickade runt bland folks tjusigare akvarium.
Låter ju gott avancerat och farligt (utan att ha läst något om det egentligen).
Kändes ju lite som ett bakslag inför att få det fint, att det då krävs avancerad kunskapsnivå.. heh

Ska jag ha en stor tub då som skeppar in lite gas?
Krävs det massa teknik också för en person antydde sig ha detta för styra gasen.
Och var köper man dessa tuber? Järnhandeln? 500kr för fylla 5liter, men hur länge räcker 5liter?

Annons