*Säg att jag bygger klar mitt badrum. Jag köper ett egetmåttat akvarium av glasmästaren. Och skaffar små färgglada fiskar såsom neontetra. Samt inreder akvariet.
Helst vill jag inte ha filter och annat på utsidan av akvariet. Fast det är klart, kanske kunde ha ett stort filter gömd under badkaret?
Vet inte riktigt hur badkaret kommer vara format då jag inte har inhandlat detta än. Inte snyggt med slangar däremellan dock.
Så helst, ska allt finnas i akvariet.
* Finns det bra filter som man har i akvariet?
Och hur rengör man akvarium på bekvämast vis idag? Jag har sett folk använda en, typ dammsugare som de bara kört ner i gruset.
Men hur rengör man ifall man har en mer dekorativ inredning såsom grenar och annat. Säg som han med bonzaiträdet.. Det är ju inget man lyfter ur karet...
Alltså, hur underhåller man ett akvarium idag?
Ni varnade ju för att man behöver nå ner till botten med armen... Något jag inte tänkt på att man ens ska behöva. hehe
Ifall man tappar ut nästan allt vatten så kanske jag bara kan lyfta ner kalaset på badrumsgolvet och nå ner jättelätt...
Fast det kanske är jättetungt även utan vatten....
- Jag har noll koll... bara en vision... :)
Filter skulle jag rekommendera inuti karet eftersom det ska stå i en vägg. Det finns läckra BTN-moduler och en sån kan du limma fast på ena gaveln och sen fyller du den med filtermatta och stoppar i ett pumphuvud, du stoppar också i all annan teknik i modulen så karet ser teknikfritt ut. Annars kan limma en hel bakgrund med spalt bakom för filter och pump.
Underhåll är inte så invecklat, du behöver aldrig riva runt i botten eller lyfta bort inredning. Du suger bara ut ca 30% vatten varje eller varannan vecka. Ett snyggt akvarium ska se rent ut så det största jobbet är att skrapa rent glaset!
Vill du ha ett prunkande växtakvarie så ställs det väldigt stora krav på dig, kunskap och arbete;) Ordentlig belysning, näringstillskott och Co2! (Om du tänker på nåt liknande de aquascape karen man ser typ den med "bonzaiträdet")!
MEN man kan få till ett jättefint akvarie som inte ställer så höga krav om man väljer rätt växter och inriktar sig på rötter osv. Ex vallesneria (fyller ut akvariet snyggt på höjden och även ytan), cryptocoryne, javamossa(binds lämpligen på rötter), pogostemon helferi(en fin förgrundsväxt), är lätta och väldigt bra växter tycker jag. Vill du bara köra te.x sten som inredning så fyller vallesneria ut bra! Det är bara till att planera:)