Vilken torv?

#1 - 14 juni 2005 17:06
Hej!

Ska starta upp ett kar med ett Ph runt 6,5. Var och tittade i min zoo butik,
1L för 100kr, dyrt. Var köper man billig och bra trov?

Tänkte lägga ett lager under grusen + ytterfiltret.
#2 - 14 juni 2005 17:09
jag köpte de på Plantagen. Typ 100l för..öhh...70kr eller nått :P..kanske var 50l ändå..hmm
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 14 juni 2005 17:12
Billig torv hittar man i gardencenters, däremot inte bra. Det bästa är granulerad torv eftersom det är betydligt drygare och inte färgar vattnet så mycket men det blir förstås betydligt dyrare.
#4 - 14 juni 2005 17:12
Har hört att där är skillnad på torv och torv, men sänkte den torven ditt ph-värde?
#5 - 14 juni 2005 17:13
Granulerad torv, var hittar man den?
Vad kostar den per liter?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 14 juni 2005 17:20
Tror (möjligt att jag har fel) den bara finns i akvarieffärer eftersom det i trädgårdssammanhang oftast inte spelar någon roll om torven färgar vattnet väldigt mycket och därför använder man den billigaste där.
#7 - 14 juni 2005 17:30
Jag köpte förra året en stor bal (50 liter?) Skånemyllans trädgårdstorv naturell från granngården (som det numera heter) för cirka 70 kr.
Jag tror nog den kommer att räcka många år till - kanske 5-10 eller så där.
Jag vill minnas att jag bar köpte en bal torv under 1980-talet också.
#8 - 14 juni 2005 22:10
Spelar inte låg- eller höghumifierad torv roll också?
Den billiga plantskoletorven brukar vara låg så den är väldigt lite nedbruten, eller har jag fel?[?]
Lucas_no1
#9 - 15 juni 2005 07:41
Det är höghumifierad torv man ska ha och det går ej att köpa på trädgårdscentrum.
Höghumifierad torv är torv från dom lägsta skikten i en torvmosse och med andra ord den som är längst lagrad och den som sänker ph-värdet mest.
Jag har ringt runt och det går ej att köpa höghumifierad på någon växt-plantage centrum.
Det finns däremot högumifierad torvgrannulat på akvarielagret och jag tror 5 liter kostar 170kr.

Man kan testa trov om den är bra eller dålig för akvarie bruk genom att krama blöt tprv i handen.
Är den av hösta kvalité kommer du knappast ha någon torv kvar i handen när du kramat ur näven.
Är den dålig så kommer du ha mycket torv kvar i handen och den beter sig som en svamp och sväller upp igen.

Är det växt delar och rötter kvar i torven är den av låghumifierad sort och inget att ha.
Inga synliga rot eller växt delar så är den av hög kvalité.

Själv har jag slutat använda torv för det är svårt att hålla ett stabilt ph-värde med det.
Jag har övergått till Seras Ph buffer 6,5 som fungerar mycket bra.

Hälsningar Lucas
#10 - 15 juni 2005 07:54
Trädgårdstorven duger mycket bra för mina behov som leksubstrat för bottenlekande killis.
Den bal jag använder nu både färgar vatten och sänker pH.
Detta gäller i alla fall för mjukt Vättervatten.
#11 - 15 juni 2005 10:05
[QUOTE=Lucas_no1] ... Jag har övergått till Seras Ph buffer 6,5 som fungerar mycket bra.[/QUOTE] OFFTOPIC: Dum fråga: Vad är det?
Hejhopp. Ralp
Lucas_no1
#12 - 15 juni 2005 12:11
Det är ett pulver som man blandar i akvarievattnet.
En tesked för 100 liter vatten.
En burk som räcker till ca 2500 liter kostar 130 kr.
Då får man exakt 6,5 i ph värde och det håller sig stabilt på de värdet också så fiskarna slipper stress av pendlling i ph värde.

Jag tycker det är jätte skönt att slippa all torv men det kanske är lite dyrare i längden men det är det värt.
Men det är inte så stor skillnad i pris mot höghumifierad torv.

Jag använder dock detta enbart i mina lekakvarium där jag tycker ph värdet är viktigt.

Fråga till dig som använder låghumifierad torv...
Vad får du för ph värde med den torven och hur går du tillväga?
#13 - 15 juni 2005 12:54
[QUOTE=Lucas_no1]Det är ett pulver som man blandar i akvarievattnet.
En tesked för 100 liter vatten.
En burk som räcker till ca 2500 liter kostar 130 kr.
Då får man exakt 6,5 i ph värde

Var finns det att köpa månde?
#14 - 15 juni 2005 14:08
[QUOTE=Lucas_no1]
Fråga till dig som använder låghumifierad torv...
Vad får du för ph värde med den torven och hur går du tillväga?[/QUOTE]

Jag använder inte torven för att i första hand sänka pH-värdet eller färga vattnet vackert.
Jag har torven i krukor eller liknande för att mina killis skall lägga sina ägg i den. Dessutom tillför torv en hel del olika kemiska ämnen som påstås vara bra för fiskarna. Jag mäter sällan pH men jag gjorde detta för något år sedan och såg då att pH-värdet var klart lämpligare än de pH-värden vi får i kranvattnet.
#15 - 15 juni 2005 16:44
[QUOTE=Lucas_no1]Det är ett pulver som man blandar i akvarievattnet.
En tesked för 100 liter vatten. En burk som räcker till ca 2500 liter kostar 130 kr. Då får man exakt 6,5 i ph värde och det håller sig stabilt på de värdet också så fiskarna slipper stress av pendlling i ph värde.[/QUOTE]
Det låter ju jättebra. Jag hittar bara Sera ph minus på deras hemsida och det är en vätska (hittar dock något som heter Waterlife ph 6.5 buffer). Vad finns det att köpa? Och hur ser det ut med kh värdet när du använder det?

Hejhopp. ralp
Lucas_no1
#17 - 16 juni 2005 11:43
Jag sa faktiskt fel märke.
Et är whaterlife som har den här produkten.

Inte lätt ibland. :-)

Mitt gh och kh är rätt lågt men jag har mycket mjukt vatten från början.

Mvh Lucas

Annons