Vilken tillverkare gör det bästa fodret?

#1 - 25 augusti 2003 13:10
<b>Jag undrar vilken tillverkare som har det bästa fodret?

Det finns en uppsjö av olika producenter till fiskfoder som marknadsför sitt foder som just det perfekta för dina fiskar men jag tror inte att alla håller den kvalitet de vill få oss att tro och inte heller håller den kvalitet som är önskvärd. Därför vill jag finna "guldkornen" i denna djungel av fodertillverkare.

Jag har testat en del olika tillverkare och en del har varit bra, en del mindre bra...och en del tyvärr rätt värdelösa.

Någon som vet eller tycker något?</b>

Detta ämne finns även på Ciklid.se :http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3553
#2 - 25 augusti 2003 13:27
sera som torrfoder och hikari som algfoder
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 25 augusti 2003 13:58
Det lär inte finnas några större tester i ämnet. Ett sätt att testa skulle vara att smula ner lite foder i ett litet glas med vatten och sedan jämföras hur mycket de olika fodren har smutsat ner efter någon vecka. Jag testade på det viset för ett antal år sedan när jag odlade men det resultatet är knappast relevant idag.
Sedan är det ju också så att olika foder är olika bra för olika fiskar och en annan sak som är mycket viktig är förvaringen. Fel förvarat så försvinner de flesta näringsämnen mycket snabbt.
Akvaristiska hälsningar
kjell
#4 - 25 augusti 2003 15:25
Hej Tricella !
Det viktiga måste bli att hitta det/de foder som dina respektive fiskar tycker om att äta och mår bra av. Det spelar ju ingen roll hur bra och näringsriktigt ett foder är om dina fiskar inte äter det, eller hur ? De stora fodertillverkarna forskar och utvecklar sina produker och håller hög kvalité, så låt fiskarna avgöra smakligheten !
Kjell´s förslag att lägga foder i ett litet glas med vatten någon vecka för att se hur mycket det smutsar ner, tror jag inte kan vägleda dig till vilket foder som är bäst-för förmodligen matar du väl inte för en vecka i taget direkt i akvariet ?
Lycka till !
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 25 augusti 2003 16:23
Kjell´s förslag att lägga foder i ett litet glas med vatten någon vecka för att se hur mycket det smutsar ner, tror jag inte kan vägleda dig till vilket foder som är bäst-för förmodligen matar du väl inte för en vecka i taget direkt i akvariet?

Kul, skämt va[:-68].
Just in case, någon inte förstod skämtet. Man matar självklart inte för en vecka utan för en ännu längre period!!!! Eftersom oavsett hur lite man än matar så blir det alltid lite mat över och med många bäckar små.....
Men självklart så är detta bara en av många aspekter man kan ha på vilket foder som är bäst.
Såg förresten att du i ditt inlägg på ciklid.se hade angett några foder som rätt värdelösa. Ett av dem anser jag faktiskt vara ett av de absolut bästa så nog finns det olika åsikter i ämnet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#6 - 25 augusti 2003 17:03
Aquatic Nature anser jag vara en av de fodersorter som skräpar ner absolut minst, men det var egentligen inte frågan som jag önskar svar på...[:D]

Stora tillverkare som Sera och Tetra har ju sedan tidigare en stor marknad, men deras produkter räknar jag mest som "allfiskfoder" för sällskapsfisk. De säljs också på dagligvaruhandel såsom ICA och Coop. Detta behöver inte betyda något negativt.

Jag ville med denna fråga få fram olika synpunkter och erfarenheter så skriv mer...[:-59]

Vilket foder använder du? och vilka misstag har du gjort med andra fodersorter?

Jag har dålig erfarenhet av t ex Hikari då fiskarna inte verkade gilla "doften"...och jag har god erfarenhet av t ex Aquatic Nature.

Kjell: Kan det hända att du syftade på O.S.I. som ett av de bästa fodren? Jag kan hålla med om att de håller hög kvalitet, men mina fiskar var inte direkt galna i dessa...
#7 - 25 augusti 2003 17:16
att fiskar gillar doften / blir galna av ett foder har inget att göra med hur bra / dåligt det är alls...
#8 - 25 augusti 2003 17:27
Apropå foder i dagligvaruhandeln: en kompis köpte en burk "Best friend allfoder" till sina ungfödare. De små rackarna tog fodret i munnen och SPOTTADE SEDAN UT DET. Därefter vägrade de att befatta sig med fodret igen.
#9 - 25 augusti 2003 17:51
mina fiskar äter inte räkmix, är det ett dåligt foder då?

O.S.I är mina favoriter iallafall. Bara för att dom är dyrast. Då måste dom ju vara bäst eller? :) Jag lever gärna i tron att det är så då kan jag sova lugnt om nätterna.
#10 - 25 augusti 2003 18:33
variera matningen med flera olika foder, så blir det nog bäst!
#11 - 25 augusti 2003 19:15
Hej Orm !
Om dina fiskar inte äter räkmix så är det väl ett dåligt foder för dom ? Lägg lite räkmix i ett litet glas vatten några veckor så får du bedöma själv hur bra det är !!
Räkmix har blivit överreklamerat som foder till all fisk.
Fortsätt att ge dina fiskar ett foder som dom vill äta !
Lycka till
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 25 augusti 2003 19:21
Om fiskar inte äter ett foder så är det i första hand ett tecken på 1/ att de får för mycket mat
2/ att det är ett nytt foder som de inte är vana vid
Däremot inte ett tecken på att det ur hälsosynpunkt för fisken är ett bra eller dåligt foder. Lika lite som den mat vi människor gillar bäst är ett bevis på att det är den hälsosammaste födan.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#13 - 26 augusti 2003 14:00
jag har hört att tetra pro ger god vattenkvalité, sen om den är bra för fiskarna vet man aldrig...
#14 - 26 augusti 2003 14:20
Hej!![:-38]
Jag använder nästan uteslutande Tetra´s produkter. Just därför dom är lätttillgängliga. Och kompletterar med fryst foder typ mygglarver.
Till mina corydoras och andra algätande fiskar använder jag
Tetra PlecoMin vilket dom gillar.
Tetra Menu med olika doserings fack(flingfoder)
Tetra Min och Tetra Rubin. Har inga problem med fiskar som inte äter.
Det enda misstag jag gjort är att ha inhandlat TetraMin Baby (smulat flingfoder) verkar inte som om firrarna ser det.[:-42]
+ att jag tycker att det skräpar ner vattnet.
Tackar för en intressant sträng....
#15 - 27 augusti 2003 09:35
Kjell:

Men om inte fiskarna äter fodret för de inte är vana vid det, hur får man de att bli vana vid det? Mina fiskar bara simmar fram o luktar på min räkmix, smakar en liten tugga och sen låter fiskarna bli maten så får man ta o plocka upp det. Har provat ett par ggr med räkmix utan resultat.

Bör man låta bli o mata dom med deras älskade röda mygglarver några dar och bara lägga i räkmix så de måste äta det fodret tills de vänjer sig. Eller hur får man dom o bli vana vid ett nytt foder?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 27 augusti 2003 10:00
Men om inte fiskarna äter fodret för de inte är vana vid det, hur får man de att bli vana vid det?

Svält dom - hoppa helt över att mata 3-4 dagar (de klarar veckor utan mat) - mata sedan lite försiktigt med den nya maten. Vill de inte ha den så hoppa över matningen ytterligare 2-3 dagar och försök igen, funkar det inte avvakta yttreligare 1-2 dagar etc. Till slut så börjar de garanterat äta.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#17 - 27 augusti 2003 10:31
blä ja va ironisk, räkmix är ett trevligt foder, mina jaguarer å påfåglar är bara sepe å käkar endast pellets. alla mina andra fiskar får räkmix som stapelfoder
#18 - 27 augusti 2003 12:29
Jag får inte kläm på det där med matning. Hur mycket flingfoder jag än ger mina fiskar så blir det absolut inga rester kvar. Inget. Bajs däremot, kan det bli mycket av periodvis, men inte minsta antydan till foderrest någonstans. Ändå tycker jag själv att jag matar för mycket. Skumt.
#19 - 27 augusti 2003 20:57
Är det någon av er som har siffror på proteininnehållet och fetthalten i ett "basräkmix" ?
Vore kul att jämföra med vad som anges som krav för de olika fiskgrupperna som ej är växtätare. Fetthalten i ett "basräkmix" tillverkat av endast räkor o gröna ärtor borde vara nära obefintlig.
Proteinhalten gissningsvis även den mycket låg i förhållande till kommersiella fling- och pelletsfoder. Hur mår fisken då ?
De flesta fodertillverkare,(torrfoder), håller ungefär 45% Råprotein i sina produkter.Varierad utfodring med innehållsdeklarerat foder känns säkrare för mig och mina fiskar.
#20 - 28 augusti 2003 09:05
Framerate
Blir det inte förgiftning i ditt vatten om du matar så mycket/ om hur får du bukt med det ?
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 28 augusti 2003 09:22
Fetthalten i ett "basräkmix" tillverkat av endast räkor o gröna ärtor borde vara nära obefintlig.

Proteinhalten gissningsvis även den mycket låg i förhållande till kommersiella fling- och pelletsfoder. Hur mår fisken då?

Det är väl kanske så att räkmixens fett- och proteinhalt ligger betydligt närmare värdena på fiskarnas naturliga foder än vad fling- och pelletsfoder gör.
Detta innebär självklart inte att man skall avstå från kommersiellt foder bara att man skall vara medveten om detta och mata försiktigt med detta foder.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#22 - 28 augusti 2003 12:21
Ursprungligen skickat av maria_n

Framerate

Blir det inte förgiftning i ditt vatten om du matar så mycket/ om hur får du bukt med det ?

Kjell skrev att det alltid blir foderrester, hur lite man än matar, det gör mig förvirrad. Jag är nybörjare som snart tippar över till expert för att därefter åka på pumpen rejält och någon gång kanske bli akvarist. Så har jag läst att det går till och just nu balanserar jag alltså mellan pucko och besserwisser. Puckon i mig försöker mata tills fiskarna är mätta och det har jag inte upplevt än därför ifrågasätter besserwissern i mig om det verkligen alltid blir matrester hur lite man än matar och puckon i mig är rädd att fiskarna då alltså får för lite mat i mitt kar eftersom jag inte har minsta lilla synliga matrest. Hängde någon med??
Eller, hur lite mat vågar man ge? Hur vet man när dom får för lite?
#23 - 29 augusti 2003 07:46
Om du matar varje dag så får de inte för lite i alla fall, kolla så att alla fiskarna hann äta bara.Det finns en 2 min regel= mata ej mer än vad de kan äta upp på 2 min, men den litar inte jag på, beror ju på hur mycket fisk man har! om man bara har en fisk så äter den förmodligen ihjäl sig samt att vattnet blir förgiftat.
#24 - 29 augusti 2003 15:58
Framerate, du kanske skulle ta å testa ett annat foder?
Om jag bara fick ris att äta varje dag skulle jag definitivt behöva äta upp varenda smula.. *ironi*

Jag matar med Aquatic Natures Excel Cichlid pellets, Röda mygg (hua!) Spirulina tabletter, ibland lite flingor mm. Allt för att få en så varierande kost som möjligt. Jag hoppas det bidrar till att alla fiskar får mat som faller dom i smaken..
#25 - 30 augusti 2003 16:28
Jag matar även med ärtor och majs och det gillar alla varelser i akvariet. Men för mycket blir det nog. Ska köra en diet nu så får vi se...
#26 - 1 september 2003 05:47
Använder oxå Aquatic Natures Excel Cichlid pellets, detta efter att jag vunnit en burk på ciklidstämman [:D], dessutom kombinerar jag med räkmix, artemia, och flingfoder (OSI) Mina labyrinter får även röda mygg ibland. Jag använder uteslutande räkmix och krossade pellets som yngelfoder till mina multisar, eftersom flingfodret hade en tendens att ligga kvar på ytan utan att bli uppätet.
#27 - 1 september 2003 12:49
Jag tror på varierad kost.

4-5 olika foder typer, märken, fryst foder och sjunkande/flytande och sushi blad.

2min regeln verkar fungera bra för fling foder och 2-3 muns bitar för pellets.

Det betyder att man måste observera och ta tid i början men det är väl värt mödan, i all fall om man har stora slöjstjärtar som tycker om all mat. Mer än 1cm avföring betyder överfödning.

Annons