Vilken tid tillsätter man Easylife Easy Carbo?

#1 - 5 april 2013 23:14
Tja!

Har haft igång mitt kar i lite över en veckan nu. Det växter som satan, 1-3cm på den snabbväxande växter. För klippa ner dom varannan dag nästan... Tillsätter Easylife Easy Carbo en gång om dagen. Tillsätter också Easylife Profito en gång i veckan.

Tillsätter alltid min Easylife Easy Carbo direkt på morgonen i samband med att ljuset tänds. Men spelar det någon roll för effekten när jag tillsätter det? Tar växterna upp näringen bättre på natten när ljuset är släckt?

Trevlig helg!
#2 - 6 april 2013 05:40

Som jag förstått det är det idealiskt att tillsätta EC ca 1 timme innan du tänder ljuset för att få maximal effekt. Det är det svar jag själv fick från Easylife. Ämnet i EC verkar ju funka som en "bypass" i fotosyntesen, vilket kräver ljus.
Sedan försvinner medlet successivt under dagen vilket gör att du tappar effekten på natten då fotosyntesen inte är aktiv.
#3 - 6 april 2013 08:54
Okej, vet du om detta gäller Profito också?
#4 - 9 april 2013 18:36
Någon som vet?
#5 - 10 april 2013 07:32
Tyvärr inte jag. Men gissar att växtens process stannar av utan ljus. Fotosyntesen är väl motorn i det hela och den kickar väl igång när ljuset tänds. Så jag gissar att du kan ha i bägge samtidigt strax innan det tänds.
#6 - 10 april 2013 09:59

Profito vid varje vattenbyte, rek. Mängd..
#7 - 17 april 2013 09:39
Jag sticker hemifrån ca 3 timmar innan belysningen tänts, skulle det funka att tillsätta EC så långt innan? Alternativet jag har är att tillsätta det ca fyra timmar innan ljuset släcks. När skulle ni anse att det i mitt fall är bäst att tillföra EC?

Visst skulle jag kunna ändra tiden när belysingen är på, men är trevligare att akvariet är ljust när man är hemma än på jobbet.
#8 - 17 april 2013 13:44

Det funkar :)
#9 - 17 april 2013 16:42

Låter bra det, tack för svaret.

Annons