Vilken tetra i superstim?

#1 - 16 oktober 2006 11:22
Har efter renoveringar o flytt fått storkrasch i mitt 310l och ska nu starta om från början. Sorgsen efter fiskdöden vill jag nu ha något enkelt och dekorativt istället för att packa undan karet, och jag tänkte mig då ett stort stim av en mindre fisksort.

Jag tänkte först neontetror, men sambon klagar att det är för trist, så jag vore glad för tips.

Vilka fisksorter är stimmande, enkla och friska, och vackra? Hur många av respektive fisk kan jag ha i mitt 310?
#2 - 16 oktober 2006 11:26
Jag köpte sorgmanteltetror och Riotetror häromdagen, de är jättefina! de kompletterar varandra i färg väldigt fint, och med en bra lampa på så är det otrolit vackert!

När det gäller hur många du kan ha överlåter jag det svaret åt nån som kan det bättre än jag!
#3 - 16 oktober 2006 11:29
Skapa ett stim med flera småtetror. Ex neon-, glödband-, kardinal- och kanske nån större tetra... Sorgmanteltetra skulle jag rekommendera. En tålig och dekorativ fisk...
#4 - 16 oktober 2006 11:59
Vill man ha en riktigt "stimmig" fisk;) , så bör man tveklöst införskaffa sig en rekorderlig bunt med Rödmunstetror!!!
#5 - 16 oktober 2006 12:01
håller med föregående talare. Rödmunstetror är den tetra som jag har haft som har stimmat bäst. otroligt vackra också tycker jag.
#6 - 16 oktober 2006 12:13
å så Rosentetror så klart!
#7 - 16 oktober 2006 12:50
Tre-i-topp för stimmande tetror:
1. Hemigrammus bleheri (rödmunstetra)
2. Hemigrammus bleheri (rödmunstetra)
3. Hemigrammus bleheri (rödmunstetra)
Har inte sett någon annan sötvattensfisk med sådana stimegenskaper.
#8 - 16 oktober 2006 12:50
Wow, tack för alla svar. Ska genast leta bilder och beskrivningar på era förslag.

Kanske att ni har rätt, roligare med två stim.. *funderar*
#9 - 17 oktober 2006 09:53
Tyvärr är ju rödmunstetror rätt dyra.
Själv gillar jag koppartetror, har ett stim på 20 st här :)
#10 - 17 oktober 2006 10:40
...köp inte alla på en gång bara.. nitrit..
#11 - 17 oktober 2006 11:45
har själv ett stim med 70st kongotetra,otroligt vackert.
#12 - 17 oktober 2006 18:25
Vi har spikat att det blir rödmunstetra + en sort till som bestäms när vi ser vad vi faller för så småningom i zooaffären. Tänkte köpa in dom 10 åt gången med några veckors mellanrum, men en fråga kvarstår...

Hur många tetror (ca 5cm) kan vi ha i vårat 310l kar?
#13 - 30 oktober 2006 18:24
Personligen gillar jag inte heller neontetror, dock gillar jag svarta neontetror väääldigt mycket!!
Har ett stim i mitt 200 liters som gör sig oerhört bra mot en helsvart bakgrund!

Verkar stimma hyffsat dessutom. + att dom inte är så dyra;)

/Hans
#14 - 30 oktober 2006 18:26
citrontetror är tåliga
#15 - 30 oktober 2006 18:52
lottiz skrev:

Du kan räkna ca 1liter till 1cm fisk. Liten tumregel, som stämmer mer eller mindre, så du kan ha ganska många.
#16 - 30 oktober 2006 19:51
uffe skrev:
har själv ett stim med 70st kongotetra,otroligt vackert.

OJ..
Jag tyckte mitt lilla stim var vackert. Men ditt måste vara underbart.
#17 - 30 oktober 2006 21:28
daniel60 skrev:
Tre-i-topp för stimmande tetror:

1. Hemigrammus bleheri (rödmunstetra)

2. Hemigrammus bleheri (rödmunstetra)

3. Hemigrammus bleheri (rödmunstetra)

Har inte sett någon annan sötvattensfisk med sådana stimegenskaper.

Tacka f*n för det när de har Heiko efter sig!
#18 - 30 oktober 2006 22:51
lottiz skrev:
Vi har spikat att det blir rödmunstetra + en sort till som bestäms när vi ser vad vi faller för så småningom i zooaffären. Tänkte köpa in dom 10 åt gången med några veckors mellanrum, men en fråga kvarstår...

10 fiskar kan vara för många från början. När jag startade upp mitt 310 liters började jag med 4 fiskar under den första månaden samt tillsatte bakteriekultur. De var visserligen större än små tetror - 2 mosaikgurami och 2 siamensis - men ändå. Sen efter lite drygt en månad flyttade 10 fembandsbarber in. Uppstarten gick bra, men bara ofarliga halter nitrit. Nu har det gått några månader och alla mår bra.

Rödmunstetror är väldigt fina, men jag skulle vänta med dem tills akvariet är välinkört eftersom de kan vara lite känsliga. I mitt SA-akvarium har jag både rödmunstetror och kardinaltetror och de funkar bra ihop tycker jag.

Sen har jag även två par svart fantomtetra (dessa kan trivas i par) och de är bland mina favoritfiskar. Hanarna brukar spänna sig och försöka visa varandra och tjejerna hur coola och vackra de är :p Även rosentetror brukar göra på samma sätt. Så någon fantomtetra-art eller rosentetra skulle jag rekommendera.
#19 - 31 oktober 2006 07:55
Daniel_N skrev:
Tyvärr är ju rödmunstetror rätt dyra.

Själv gillar jag koppartetror, har ett stim på 20 st här :)

Rödmunstetror är väl inte dyrare än andra?
Inte hos min handlare i alla fall!

Man borde kunna få dem för en 10-12 kr/st
#20 - 31 oktober 2006 12:03
10-12 kr, dit vill jag åka...

jag får specialpris på 10 för 170, och det är det billigaste i Malmö som jag hittat
#21 - 2 november 2006 15:47
haha tur att du inte bor här i Borlänge.. Där kostar en(!) rödmun 29 spänn!

/Hans
Bilagor:

Annons