Vilken tetra?

#1 - 25 mars 2008 21:04
Hej!

Jag funderar på att köpa en tetra till mitt 110L. Just nu finns där några guppy, 2 Ancistrus, 1 Regnbågshaj o några svarta neontetror. Jag skulle vilja ha en tetra som är väldigt olik den svarta neontetran både i färg o form. Färgglad, lättskött o passa i mitt akvarie. (temp: 25, Ph: 7,3 ca)

Jag själv har tänkt på citrontetra. Och kanske blodfenstetra. Är denna svår att få tag på?

Vad har ni för tips?
#2 - 26 mars 2008 06:06
Jag tycker torpedbarb.De är jätte fina http://mitt-akvarium.bilddagboken.se/p/upload.html?klicka på 26;)
#3 - 26 mars 2008 06:07
#4 - 26 mars 2008 09:07
citrontetror är inte svåra att få tag på, iaf inte här omkring norberg. det är ju bara att fråga om du kan ta beställning
#5 - 26 mars 2008 13:09
Torpedbarb är för stor. Rosentetra eller röd fantomtetra om du vill ha en röd fisk. Citrontetra om du vill ha en gul fisk. Pristellan är fin tycker jag.
#6 - 26 mars 2008 13:43
Charlottis skrev:
Jag skulle vilja ha en tetra som är väldigt olik den svarta neontetran både i färg o form. Färgglad, lättskött o passa i mitt akvarie. (temp: 25, Ph: 7,3 ca)

Ett stim kolglödstetror (Hyphessobrycon amandae). Dessa är inte superlätta att hitta i akvarieaffärer, men man kan alltid be dem ta in några. Fast egentligen borde du skaffa fler än bara några svarta neontetror istället, då dessa är stimfiskar och borde inte vara färre än 10.

Har du nåt större akvarium dit regnbågshajen kan flytta när h*n blir större (jag antar att h*n är ganska liten nu)? Ditt akvarium är tyvärr aldeles för litet för en sån. Ochbeträffande ancistrusarna hoppas att det inte är två hanar då dessa blir revirhävdande när de blir könsmogna...
#7 - 26 mars 2008 19:08
batski skrev:
Ett stim kolglödstetror (Hyphessobrycon amandae). Dessa är inte superlätta att hitta i akvarieaffärer, men man kan alltid be dem ta in några. Fast egentligen borde du skaffa fler än bara några svarta neontetror istället, då dessa är stimfiskar och borde inte vara färre än 10.

Har du nåt större akvarium dit regnbågshajen kan flytta när h*n blir större (jag antar att h*n är ganska liten nu)? Ditt akvarium är tyvärr aldeles för litet för en sån. Ochbeträffande ancistrusarna hoppas att det inte är två hanar då dessa blir revirhävdande när de blir könsmogna...

Hej!

Jag vet att Regnbåghajen borde ha ett större akvarium. Så här är det, att för många år sen köpte min lillebror tillsammans med min pappa Regnbågshajen i en djuraffär i närheten. Då hade jag ett akvarie som bara var 42L. Vi var så små så vi visste inget då, men han i djuraffären sa att en Regnbågshaj i 42L går utmärkt. I vilket fall, nu har jag den i 110L, iaf bättre. Den är ca 10cm. Nejnej, en hane o en hona ancistrus. Svart neontetra stimmar tillsammans med vanlig neontetra, men jag ska köpa några fler ändå.
#8 - 28 mars 2008 20:27
Har ett större stim på 18-20 Rosentetror i mitt 180l sällskap och de är så här långt en trevlig fisk. Kanske inte super färgsprakande men ändå mycket fin!

Citrontetror skulle jag också rekommendera då du får en fisk med lite färg + annan form jämfört med de fiskar du har.

Röd fantomtetra har jag även hemma i ett annat kar. Dessa trivs dock inte bra i temperaturer över 23 grader utan blir då inte lika fina. Enligt Zoopet tror jag är dessa ungefär i samma temp skala som Neontetror.

Kort sagt: Citrontetror eller Rosentetra

MVH Simon B:D!
#9 - 28 mars 2008 23:37
Rödmunstetra. Ditt 110 liters akvarie kanske är på gränsen till att vara för litet, men det borde gå. Jag har ett stim på ca 15 st och är verkligen ett väl sammanhållet stim. Vacker och trevlig. Verkar inte vara så känslig heller.
#10 - 29 mars 2008 07:14
colombiatetror tycker jag du borde satsa på, vackra och orädda. jag har sju i ett 126.

http://www.ladda-upp.com/bilder/3641/colombiatetror
#11 - 29 mars 2008 11:05
Jag valde själv mellan Rosentetror och Colombiatetror till mitt 180l, inget lätt val kan jag säga!!

Ännu ett alternativ är Koppartetra Hasemania nana (tror jag:P). Håller man flera i lite mindre kar borde de stimma bra! De är riktigt fräcka när hanarna visar upp sig inför varandra och viftar med sina vita fentippar!

MVH Simon B:)!
#12 - 29 mars 2008 11:19
Hej,,

Neon eller kardinaltetra funkar kanske,, eller e hajarna sånna som äter upp småfiksar?
Kramar
#13 - 4 april 2008 06:18
Hurdygurdy skrev:
Rödmunstetra. Ditt 110 liters akvarie kanske är på gränsen till att vara för litet, men det borde gå. Jag har ett stim på ca 15 st och är verkligen ett väl sammanhållet stim. Vacker och trevlig. Verkar inte vara så känslig heller.

Rödmunstetror är ganska aktiva fiskar som gärna vill "sträcka på sig". Jag hade ett stim på 10 st i mitt SA som är 100x50x50 cm och tyckte att det såg ut som att de hade tråkigt, så jag omplacerade dem. Nu bor de i ett 960 liters :D
#14 - 4 april 2008 07:09
Med risk för att bli repetativ: Jag tycker smycketetror och Vinkeltetror är de finaste.
Kejsartetra är mycket vacker med.

Smycketetran kanske är lite för lik den svarta neonen iofs - men kolla de andra två!
#15 - 4 april 2008 14:17
Grodlund skrev:
Med risk för att bli repetativ: Jag tycker smycketetror och Vinkeltetror är de finaste.

Väldigt charmiga fiskar :p
#16 - 4 april 2008 18:49
Charlottis skrev:
Hej!

Jag funderar på att köpa en tetra till mitt 110L. Just nu finns där några guppy, 2 Ancistrus, 1 Regnbågshaj o några svarta neontetror. Jag skulle vilja ha en tetra som är väldigt olik den svarta neontetran både i färg o form. Färgglad, lättskött o passa i mitt akvarie. (temp: 25, Ph: 7,3 ca)

Jag själv har tänkt på citrontetra. Och kanske blodfenstetra. Är denna svår att få tag på?

Vad har ni för tips?

nja, inte så svår men... har faktiskt 6 där hemma som e till salu:)
#17 - 8 april 2008 18:59
Köpte 10 koppartetror i söndags. Stimmar fint och är snygga och livliga.
Rekomenderas starkt
#18 - 8 april 2008 19:15
Måste få lägga en röst på mina favoriter. Minortetran. Den har så läcker röd färg och är lite tuff. Citrontetran är också väldigt snygg när den väl färgar ut. Det tog några månader men det var det värt..

Annons