Vilken storlek OVANFÖR akvarium? (nytt akvarium/trångt utrymme)

#1 - 16 augusti 2014 17:13
Hej!

Helst skulle jag vilja få in mitt nya akvarium i en inbyggd hylla (den är superstark med andra ord). Det är inget bauta akvarium men med akvariumet på plats är det ca 10-15cm ovanför innan nästa hyllplan kommer.

Tror ni det kan fungera eller blir det alldeles för krångligt med sån't litet utrymme? Jag får ju gott och väl in armen där, men jag menar annars... Vid städning eller så.
I zooaffärerna har de ju mindre luft ovanför än vad jag har - men jag har ingen aning hur de sköter sina akvarium så.. ;)

Hur har ni det?
Annars blir det köpa ny byrå och placera det därpå. :) Men det blir inte lika fint, då ser jag det inte perfekt från sängen :d
#2 - 16 augusti 2014 17:20
15cm brukar vara OK om alla filter, stenar etc som man har i karet kommer emellan. 10cm är ofta för lite om man skall håva fisk, fixa med filter eller aquascapa något.
#3 - 16 augusti 2014 17:28
Jag tänker att större saker ska komma i "utanför hyllan", så att bara justering av placering görs när den står på plats.
Men såklart, helst inte trycka ner stora saker som jag inte kan ta upp sen ;)

Tror helt klart det går att håva fisk, plocka ur pump eller ha i andra saker i det utrymme som finns.

Byte av vatten dock --- visst finns det elektriska prylar till det? Att få ur vattnet är inget problem med "dammsugaren" - men att få i vatten igen? :)
#4 - 16 augusti 2014 17:35
Du behöver ingen dammsugare för att få ut vattnet förutsatt att du har en golvbrunn som ligger lägre än ytnivån på akvariet. För att få i vattnet så använder du också slang som du kopplar på kranen, vattentornen brukar ligga högre än vad folk bor i området...
#5 - 16 augusti 2014 18:00
KristianE skrev:
Du behöver ingen dammsugare för att få ut vattnet förutsatt att du har en golvbrunn som ligger lägre än ytnivån på akvariet. För att få i vattnet så använder du också slang som du kopplar på kranen, vattentornen brukar ligga högre än vad folk bor i området...

Tror inte det funkar. Har provat det på det andra akvariet och det funkar inte alls. :( Pappa säger det troligen är för liten höjdskillnad.
Vi bor mycket högre än vattentornet också(på en backe), haha. Om nu det också kan ha inverkan? :)
#6 - 16 augusti 2014 18:08
Fast åh, mätte och det är bara 12cm ovanför att röra sig på. När locket (ett sånt där rätt fult med inbyggd lampa osv - ja, gillar inte det haha) så blir det inget utrymme kvar. Såklart jag får ta av det när man gör nåt, men ändå.
Kanske var för optimistisk :(

http://i60.tinypic.com/2a4qrec.jpg <--- Ett foto.
Ormboet av sladdar skulle inte vara där om det var vatten i såklart! ;)
#7 - 16 augusti 2014 18:12
Jo men alltså, så länge man har en golvbrunn som är lägre än ytan på akvariet så funkar det ju att använda en slang och låta det självrinna. Ju mindre skillnad desto lägre flöde men det funkar. Använder man slang kan man ju sätta igång vattenbytet och sätta slangen på den nivå i akvariet som man vill tömma sen kan man ju kolla på tv under tiden typ.

Om du inte kan använda en slang för att fylla så kan du ju inte duscha eller tappa upp ett glas vatten heller. Vattentrycket kanske är dåligt men det går ju alltid att koppla på en slang på kranen och använda att fylla akvariet med.
#8 - 16 augusti 2014 18:14
KristianE skrev:
Jo men alltså, så länge man har en golvbrunn som är lägre än ytan på akvariet så funkar det ju att använda en slang och låta det självrinna. Ju mindre skillnad desto lägre flöde men det funkar. Använder man slang kan man ju sätta igång vattenbytet och sätta slangen på den nivå i akvariet som man vill tömma sen kan man ju kolla på tv under tiden typ.

Om du inte kan använda en slang för att fylla så kan du ju inte duscha eller tappa upp ett glas vatten heller. Vattentrycket kanske är dåligt men det går ju alltid att koppla på en slang på kranen och använda att fylla akvariet med.

Jo, det funkar men det tar ju hundra år... Så pass det knappt blir någon skillnad... Iallafall när det gäller tappa ur. :)
Men ja, då finns ju 2 alternativ till att tömma/fylla det - så det är positivt :)

får tänka. Vill inte inse det blir för krångligt när akvariet är igång. :/
#9 - 16 augusti 2014 20:02
DollShock skrev:
Jo, det funkar men det tar ju hundra år... Så pass det knappt blir någon skillnad... Iallafall när det gäller tappa ur. :)

Men ja, då finns ju 2 alternativ till att tömma/fylla det - så det är positivt :)

får tänka. Vill inte inse det blir för krångligt när akvariet är igång. :/

Tar det för lång tid att tappa ur akvariet har du för liten slang! Större slang så eller fler så går det snabbare. Prova att dra igång häverten med en slang som har 40mm innerdiameter så ska du se att det inte tar hundra år...
#10 - 16 augusti 2014 20:15
simpson skrev:
Tar det för lång tid att tappa ur akvariet har du för liten slang! Större slang så eller fler så går det snabbare. Prova att dra igång häverten med en slang som har 40mm innerdiameter så ska du se att det inte tar hundra år...

Hm nej, inte tänkt på att prova det ens då det akvariet står "bra till" ;) Får prova, det borde ju funka. :)
Menar har ju tömt swimmingpoolen så förr, och det tog ju ett dygn (snabbt) med rejäl slang.
Men tror du det funkar med att ha så trångt ovan akvariet? Eller uppstår nåt annat problem än "vattenproblemet"?
#11 - 17 augusti 2014 08:55
DollShock skrev:
Hm nej, inte tänkt på att prova det ens då det akvariet står "bra till" ;) Får prova, det borde ju funka. :)

Menar har ju tömt swimmingpoolen så förr, och det tog ju ett dygn (snabbt) med rejäl slang.

Men tror du det funkar med att ha så trångt ovan akvariet? Eller uppstår nåt annat problem än "vattenproblemet"?

Gör en enkel träställning ovanpå en låda, med så stor glugg. Testa att lufthåva efter fiskar, flytta en sten eller rot...

Sedan har du en aning hur det fungerar för dig.
#12 - 17 augusti 2014 09:18
simpson skrev:
Gör en enkel träställning ovanpå en låda, med så stor glugg. Testa att lufthåva efter fiskar, flytta en sten eller rot...

Sedan har du en aning hur det fungerar för dig.

Jag provade med akvariet på plats och det problem som uppstår är att nå ner på botten. Får stå på tå, haha.

Det kommer mer nog att funka :) Om inte annat lär det märkas vid uppstart och då är det bara att tömma osv när ändå inga fiskar är på plats..

Annons