Vilken storlek är det minst underhåll för?

#1 - 5 augusti 2015 15:56
Tjenare, i nuläget har jag två st akvarium hos mos mor. Om cirka ett år drar jag iväg till USA och är borta i ett år. Under den tiden är det tänkt att hon ska sköta de akvarium som är igång. Ett är 100 liter och det andra är 120 liter.
Idag frågade jag henna om jag kunde skaffa mig ett större och hennes motargument till det var att jag ska bort om ett år. Hon vill heller inte göra för mycket. Skulle det vara enklare och mindre tidskrävande för henne att sköta om ett akvarium på 300 eller ett eller två akvarium på 100 och 120 liter?

Som sagt, vill gärna skaffa mig ett större kar. Tacksam för motargument. ;)

/Erik
#2 - 5 augusti 2015 16:09
Jag undrar också varför du ska skaffa ett större och lasta över det på mormor om ett år? :)
#3 - 5 augusti 2015 17:16
Inte hos mormor utan mamma. Är 17 så bor fortfarande hemma. Så mamma kommer att ta hand om ett akvarium i vilket fall som helst. Är det mer tidskrävande att ta hand om ett akvarium på 300 liter än ett på 120 liter?
#4 - 5 augusti 2015 17:17
Med samma biologiska belastning blir det ju mindre jobb med ett större.. Då behöver man ju inte byta vattne lika ofta.
#5 - 5 augusti 2015 17:23
Det kommer att vara samma antal fiskar men fler växter.
#6 - 5 augusti 2015 19:19
Om du lyckas hinna få det inkört så kommer det nog att vara lättare.
#7 - 6 augusti 2015 09:58
Ursäkta men kanske det är bättre att göra ett uppehåll och stänga ner helt,din mor slipper att sköta dessa akvarier och du kan i lugn och ro vara borta samt starta på nytt när du kommer hem igen.Du har som du säger upp till helt år inan du reser och har då gott om tid för avslut. Ta inte illa upp detta är bara ett förslag :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 6 augusti 2015 10:24
Det är klart mindre jobb att sköta ett 300 liters akvarium än 2 mindre. Se dock till att starta upp det snart så att det är i balans

Annons