Vilken sorts sten passar bäst???

#1 - 6 november 2003 21:36
Hejsan!

Jag har ingen som helst koll på vilken typ av sten som är lämplig för ett akvarium med mjukt vatten.
Jag vet att stenar med kalk inte är så bra, men hur är det med skiffer, kolsten, lavasten?
Kolstenen märkte jag färgar av sig när man tar på den, hur påverkar det vattnet och fiskarna? Kommer mina papegojciklider att bli svarta typ??? *ler*
Mvh
Elana
#2 - 8 november 2003 12:51
Själv har jag lavastenar..det har funkat mig...vad jag har hört om skiffer o sånt är dom inte är så lämpliga för akvarier..spec. om du har hämtat in dom själv....risken är att det då kan finnas vissa ämnen som är oläpliga för fiskarna...

Går du till en seriös akvariehandlare så kan dom hjälpa dig.. :)
Men jag kör själv endast lavasten...tycker jag är det bästa att ha i akvariet..

Lycka till.
Mvh Björn.
#3 - 8 november 2003 23:30
Lavasten är inte bra om du ska ha pansarmalar/corydoras då de skadar skäggtömmarna på dessa. Jag tycker du ska ta några fina stenar i naturen (inte röda, de kan innehålla järn) och tvätta ordentligt med hett vatten.
#4 - 9 november 2003 00:54
Ja i naturen finns det hur mycket fina stenar som helst att hämta hittade massvis och jag gick inte ens ifrån gården...
#5 - 13 november 2003 10:31
hej:

i min 200 l. efter att inredat med frigolit bakgrund, kastade jag in 5mm fin grus och alla mina fina fiskar trivs såå bra med den. även mina två "jord ätare " verkar gillar grus dom fångar och kastar den, mina alger ätare också. alla trivs i det nya hus.

mvh silver.
#6 - 13 november 2003 11:02
"Lavasten är inte bra om du ska ha pansarmalar/corydoras då de skadar skäggtömmarna på dessa."

Aj då.. kan någon säga att det går bra att ha lite lavasten och corydoras utan problem :)

Annons