Vilken sorts mygglarver?

#1 - 5 oktober 2004 11:30
Svarta/röda/vita? Har bara haft röda hitills (hur fasen stavar man det ordet?!) Finns det någon sort som är bättre än den andra?
#2 - 5 oktober 2004 11:44
Svarta mygglarver är bäst näringsmässigt och för dig;P

Mvh malawi´n
#3 - 5 oktober 2004 11:49
Och levande vita mygglarver under vinterhalvåret
#4 - 5 oktober 2004 11:52
Man tackar för tipsen.
#5 - 5 oktober 2004 11:56
Och levande vita mygglarver under vinterhalvåret

var hittar du levande vita mygglarver under vintern?

Mvh Malawi´n
#6 - 5 oktober 2004 11:56
I välsorterade akvarieaffärer
#7 - 5 oktober 2004 13:21
hittills stavas det..

Bra ämne för övrigt. Behövde lite tips själv.
#8 - 5 oktober 2004 13:24
Svarta mygglarver brukar desstutom kunna trigga de flesta fiskarna till lek
#9 - 5 oktober 2004 13:54
lyckades faktiskt fånga en del mygglarver (vita, svarta och röda) i helgen, i en liten spricka i berget. Då til en liten fråga:
Är det farligt att mata med levande röda mygglarver, om de fångas på ett sådant ställe där man vet att inga "utsläpp" någonsin har fångats. För det är väl pga. att de lever i förorenade platser (oftast) som gör så att det kan ge allergiska reaktioner?

Mvh Malawi´n
#10 - 5 oktober 2004 14:07
varför är vita bra under vinterhalvåret?
#11 - 5 oktober 2004 14:12
De är levande, så det är attans kul att sitta o titta när fiskarna jagar runt efter dem. Anledningen att det inte är lika bra på sommaren är att då har de nämligen blivit till myggor!
#12 - 5 oktober 2004 14:17
okej det måste jag pröva!
#13 - 5 oktober 2004 14:37
Ursprungligen skickat av malawi´n
Är det farligt att mata med levande röda mygglarver, om de fångas på ett sådant ställe där man vet att inga "utsläpp" någonsin har fångats. För det är väl pga. att de lever i förorenade platser (oftast) som gör så att det kan ge allergiska reaktioner?

Nej, det är inte eventuella föroreningar som är allergiframkallande, det är det röda färgämnet -- hemoglobinet -- i mygglarverna.

-- MW
#14 - 8 oktober 2004 19:58
Frysta svarta tycker jag mest är smulor och slamsor, tyvärr (har provat flera sorter). Skitar ner som bara den.... Röda håller ihop men innebär att man ska vara försiktig och helst använda handskar om man inte vet om man är allergisk mot dem.
När första frosten kommit ska man ge sig ut och håva vita i sjöar och pölar, sen kan man hålla dem i kylen bra länge. Annars brukar en väl tilltagen "portion" kosta runt tian hos handlaren.
#15 - 8 oktober 2004 20:03
när du har tinat d svarta mygglarverna (i tex en gammal äggkopp med vatten) så kan du sila dom i en liten håv lr sil FÖSIKTGIT under rinnande vatten... då får du bara rena larver och inga smulor
#16 - 8 oktober 2004 20:12
När jag bjöd mina fiskar på upptinade svarta mygglarver så åt i stort sett ingen fisk någonting.
Annat det när de får LEVANDE svarta eller vita mygglarver.
Jag börjar bli mer och mer övertygad att räksmul (inte räkmix) är överlägset dessa frysta naturprodukter...
#17 - 8 oktober 2004 21:02
Nej, mina simmar också mest runt och undviker svarta mygglarver. Röda, trots deras brister, äts med otrolig aptit.
Döda insekter, räksmul, räkrom (från skivan), gräshoppor, och annat levande smått är gott.
#18 - 9 oktober 2004 11:11
Hur gör man "räksmul" erikthur?
#19 - 9 oktober 2004 11:42
Vad jag menar med räksmul är helt enkelt att man smular sönder en skalad räka.
Är fiskarna riktigt små (yngel) så gör man istället räkriv.
Man tar då en skalad (eller oskalad) räka och river lagom stora bitar med rivjärn.
#20 - 9 oktober 2004 11:51
Det varierar väldigt mycket med svarta, men jag håller med om att det verkar som om de tål frysning sämre än röda - antagligen har de tunnare kroppsvägg.

En sak som gör svarta mygglarver mindre populära är att de ofta är fångade för sent på säsongen och har blivit puppor ("kommatecken"), och såna brukar inte fisk vara särskilt förtjusta i ens som levande.

Annars, så här års är det ju vita mygglarver som gäller.

Annons