Vilken sorts glas till akvarier?

#1 - 1 februari 2009 23:30
Vilken sorts glas har man till akvarier?
Många säger vanligt floatglas, finns den i Optiwhite ?

Kan man ha laminerad, 12mm respektive till botten 15mm till min 170x65x50 cm balja?

Finns Optiwhite i laminerad glas?

Vilken sorts glas VILL försäkringarna ha ?

Vilken glas skulle ni välja?
#2 - 1 februari 2009 23:34
är inte 12 respektive 15 mm overkill för ett 500l? Och sen beror det väl på vilket bolag du har försäkringen hos, men de flesta bolag är väl väldigt emot hemmabyggen vad du än har för glas?
Bilagor:
#3 - 2 februari 2009 20:19
Är det ett dokumenterat bygge och man har gjort allt för att ha bra säkerhet så brukar de inte va så knepiga oavsett försäkringsbolag.

10-12 alt 10 gavlar o 12mm resten duger för det bygget.
Bygger du förstärkningar både längsgående uppetill o gavelförstärkningar samt kanske en förstärkning i mitten.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 2 februari 2009 20:29
Slajf skrev:

Kan man ha laminerad, 12mm respektive till botten 15mm till min 170x65x50 cm balja?

Float- och optiglas är lika starka så försäkringsbolagen lär inte bry sig - opti är dock något klarare. Om man tycker att det är värt de extra pengarna så är det bara att köra på.
#5 - 2 februari 2009 23:02
GulaFisken skrev:
är inte 12 respektive 15 mm overkill för ett 500l? Och sen beror det väl på vilket bolag du har försäkringen hos, men de flesta bolag är väl väldigt emot hemmabyggen vad du än har för glas?

Dom är inte emot så länge den utförs av person som har behörighet att bygga akvarium.

enligt denna tabell så lär jag behöva 12mm respektive 15mm
http://web.telia.com/~u41302747/ciklid/tabell.jpg
#6 - 2 februari 2009 23:03
Float- och optiglas är lika starka så försäkringsbolagen lär inte bry sig - opti är dock något klarare. Om man tycker att det är värt de extra pengarna så är det bara att köra på.

Är inte dom mått lite "overkill"?
Vad kan en sån akvarium väga UTAN vatten, sand osv dvs helt tom?
Vågar man gissa på 120kg?
#7 - 3 februari 2009 18:07
Slajf skrev:

Om höjden på akvariet överstiger 60cm så brukar det användas 12mm glas, 15mm i botten är dock overkill men skadar inte om du får ett bra pris.
Dock är det normalt en väldig prisskillnad mellan 12 och 15mm glas.

Per/Haninge
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 3 februari 2009 18:18
Slajf skrev:
Är inte dom mått lite "overkill"?

Vad kan en sån akvarium väga UTAN vatten, sand osv dvs helt tom?

Vågar man gissa på 120kg?

Jo säkert - galset tjocklek avgörs ju främst av akvariets höjd och som du kan se på denna Zoopetsida http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=167&Itemid=86 behövs det absolut inte ett 12 mm glas till ett akvarium som är 50 cm högt.
#9 - 3 februari 2009 19:58
Slajf skrev:
Dom är inte emot så länge den utförs av person som har behörighet att bygga akvarium.
Behörighet säger du, svårt att tro att det i vårt avlånga land går att hitta en certifierad utbildning för akvariebyggnation. ;)
#10 - 3 februari 2009 21:36
Jo säkert - galset tjocklek avgörs ju främst av akvariets höjd och som du kan se på denna Zoopetsida http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=167&Itemid=86 behövs det absolut inte ett 12 mm glas till ett akvarium som är 50 cm högt.

På sidan du länkade står det att alla glas sidor ska vara slipade, leder till starkare glas.
Jag var nämligen idag och pratade med min lokala akvarieaffär.
Gubben som har 20års erfarenhet (och har byggt hundratals kar som har aldrig läckt,) säger att kanterna ska ej slipas pga att man får bättre fäste.

Min egen teori: om man slipar glas så får man mindre tjocklek på glaset, och det vill man väl inte ha? Så jag TROR att oslipat glas håller bättre!

Rätta mig gärna om jag har fel?
#11 - 4 februari 2009 08:19
När man slipar glasen fasar man bara av skivorna för att få bort de vassa kanterna på skivorna som blir när man skär glaset.
Man minskar risken för att skära sig när man hanterar skivorna plus att de blir mer motståndskraftiga mot skador om/när man stöter mot kanterna någon gång.
Antingen använder man en slipsten eller så har man en slipmaskin liknande B&D Powerfile med lämpligt slippapper (i alla fall hade min glasmästare det).
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 4 februari 2009 09:43
Slajf skrev:
På sidan du länkade står det att alla glas sidor ska vara slipade, leder till starkare glas.

Jag var nämligen idag och pratade med min lokala akvarieaffär.

Gubben som har 20års erfarenhet (och har byggt hundratals kar som har aldrig läckt,) säger att kanterna ska ej slipas pga att man får bättre fäste.

Min egen teori: om man slipar glas så får man mindre tjocklek på glaset, och det vill man väl inte ha? Så jag TROR att oslipat glas håller bättre!

Rätta mig gärna om jag har fel?

Som Karon skriver - man slipar kanterna på glaset och glaset blir knappast tunnare av detta
#13 - 4 februari 2009 10:24
Hur kan glaset bli tunnare, det är väl på kanten man slipar? Inte på den stora glasytan. Avslipningen/kantfasningen är viktig för att få bort brottanvisningar i kanten på glaset.Då blir det mindre känsligt för slag som Slajf skriver.Glaset spricker lättare om det finns "förberedda" anvisningar ;-).

Annons