Vilken sorts diskus är lämpligast?

#1 - 2 december 2003 15:55
Hej,

Har tidigare fått mycket bra synpunkter när jag skulle köpa ett nytt akvarium(blev ett Juwel 400)och hur jag skull göra med inredningen(Blev Juwels egen bakgrund baktill samt en massa rötter, svärdplanta, anubias(bägge sorterna) samt Java ormbunkar som nu sitter fastknuta på rötterna)

Har nu släppt i 21 svarta fantomtetror, 10 pansarmal Julii samt 3 stycken ancistrus.

Nu till min fråga.. Jag är inne på att huvudattraktionen skall vara diskus och undrar vilken av följande ni skulle rekommendara om ni tänker på tålighet/utseende(eftersom jag läst att vissa verkar rekommenderas som mer tåliga). Handlaren tar hem från akvarieteknik och jag hade tänkt mig 5-7 cm, och detta var vad som nu fanns hemma enligt deras hemsida.

-Brun Diskus
-Marlboro Red
-Royal Snakeskin
-Cobolt
-Golden Sunrise
-Royal blue

Vad tycker ni? Vilken eller vilken blandning skulle ni välja och varför... Och hur många?

/Christer
#2 - 2 december 2003 16:39
skulle nog köra på golden sunrise eller maralboro red
blir mycket fin färg i akvariet då köper du blå diskusar så har dom en tentens att blir mörk mörk blå när dom inte trivs och det tycker jag är lite tråkigt att ha ett par svarta diskusar neee jag kör istället på golden eller maralboron dom håller färgen fin hela tiden =P har själv 15st blandat goldensunrise+maralboro red i mitt 720 liter med amazonbtn bakgrund
#3 - 2 december 2003 17:15
Låter onödigt dyrt att köpa färdiga möbler med färdiga inredningar. Allt det där hade du kunnat göra själv, antagligen bättre och billigare. Dessutom är det mycket mer personligt och en kul grej att inreda sitt akvarium själv. bakgrunden gör man i frigolit med en sorts betongspackel på, färgpigment blandar man efter behag. Sen infogar man gärna riktiga rötter/grenar. Al passar bra till de flesta biotoper, det går ofta att hitta stammar och grenar som legat länge i vatten redan, bara att slipa lite och rengöra noggrant. Men har man pengar i överflöd, varför inte köpa?
#4 - 2 december 2003 17:22
Måste bara säga att jag är grymt avundsjuk på dig Onkyo! Har länge sneglat på ett sånt rio 400...
:)
#5 - 2 december 2003 17:30
Då vet jag vad du tycker Koma...(Nu var det så att inredningen ingick i ett begagnatköp så det blev inte så blodigt) Men det var inte riktigt det jag var ute efter, utan nu är det Diskusfrågan jag undrade över. Men tipsen kanske nån annan kan få nytta av. Jag ska tänka på tipset med al, då jag tror att det kan se bra ut med några kvistar....

Tackar för ditt svar Hollowman... Menar du att det finns risk att just royal blue mörknar? (Osäker på hur Cobalt ser ut)

/Christer
#6 - 2 december 2003 17:33
Centurion.. Hade först riktat in mig på ett 240, men hittade ett begagnat i nyskick till bra pris så det var lätt att välja...

/Christer
#7 - 2 december 2003 17:33
Ja, så länge du inte känner dig lurad att ha köpt något dyrt. Själv skulle jag aldrig ha råd med liknande, men jag tycker det är charmigare med "levande" material. Jag brukar plocka det en hel del i naturen.
#8 - 2 december 2003 21:37
Ok...

Kanske är lättare att ha synpunkter om jag talar om vad jag funderat på...

1. Enbart brun diskus. Tycker att den är otroligt vacker och naturlig.(6-8 stycken)
2. En blandning av Marlboro red och golden sunrise som hollowman föeslog(3 eller 4 av varje)
3. Snakeskin och brun(3 eller 4 av varje)

Kom igen nu diskusägare!

/Christer
#9 - 2 december 2003 22:40
Är ditt akvarium 400L? Anledningen till min fråga är att jag själv ska köpa diskus och scalarer till mitt 250L och "känner på mig" att det blir bäst att satsa på en sorts diskus än att ha flera olika, då akvariet är förhållandevis litet som diskus- och scalareakvarium. Vet inte vad andra tycker men om ditt kar är under 400L blir det nog snyggast med 1 sorts diskus, är det lika med eller större än 400L tror jag ändå att du ska ha max 2 olika diskussorter för att inte skapa fisksoppa. 6-8 stycken i ett 400L kanske kan vara lagom då dom ju blir rätt stora, vad tycker ni andra?
#10 - 2 december 2003 23:13
Det är en smaksak vilka diskusar man vill ha, jag föreslår att du (onkyo och kampfisken) tar reda på hur de olika färgvarianterna ser ut och sen bestämmer sig för om du vill ha alla av samma sort eller om du vill blanda. Själv har jag blandat och av 11 diskusar tror jag att det är 7 olika sorter. Vissa av mina polare tycker det är riktigt snyggt medan andra tycker att jag borde satsa på en färgsättning. Andra tycker inte alls om de odlade varianterna, utan tycker att jag enbart borde köra på naturfärgerna.
Hur som helst så är jag alla fall nöjd och det är väl det viktigaste?!

Lycka till med ditt diskusköp!
/Nille
#11 - 3 december 2003 18:23
Kampfisken... Yes det är 400 liter. Tycker att din analys känns rätt att blanda sorter mer när volymen ökar...

Nille pe... Favorit av de du har? Har nog koll på de flesta diskusar men cobalt har jag inte sett nån bild av. Tackar själv för ditt svar.

/Christer
#12 - 3 december 2003 21:01
Jag tycker Heckel är otroligt läckra fast de hade du ju inte med på din lista.

Tror ni det blir för mycket fisk om jag stoppar ner 4 diskusar i mitt 540-kar? Jag har 1 gibbiceps, 1 plecostomus, 8 skalarer, 3 nycklar, 11 siamensis, 12 corydoras, 4 pictus och en svärdbärare som jag har svårt att fånga med håven o stoppa i ett mindre kar. Just nu har jag ett egentillverkat innerfilter på 9 liter med powerhead 802 och ett powerhead 402 med tillhörande snabbfilter som driver CO2-reaktorn. Jag tänker skaffa ett Eheim 2028 och ta bort det egentillverkade fula filtret.
#13 - 4 december 2003 09:48
Onkyo: Jag gillar mest de gula och röda varianterna. Köpte några ungfiskar av Marlbro gul förut (från www.diskusfisk.nu) men tyvärr dog det. Har en liten Marlbro red nu som jag hoppas ska växa upp och bli riktigt fin.

Jag har en bild på en Cobolt på min presentation på akvarieguiden (www.akvarieguiden.nu, sö bildarkiv Nille_pe)om du är intresserad av att kika på den. Bilden är tagen för över ett år sedan och jag hade precis gjort om i akvariet och han(?) är nyköpt. Därför är han extra "blek" vid tillfället, men du får ju alla fall ett "hum" över hur de ser ut. Mitt akvarium ser idag heller inte ut som på bilderna.

/Nille
#14 - 4 december 2003 10:04
Onkyo, nu har du chansen!
Skaffa inte dessa förfärliga färgformer, utan skaffa viltfärgade discusar. De bruna är ett utmärkt val, annars finns en fantastiskt fin variant som kallas "Red spotted Green". Om du vill ha ett vackert discuskar skall du inte satsa på de varianter som ser ut som glasfiskar i ett snöre. Titta på följande länk om vilka färgformer som finns i det vilda: http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Diskuswildf%E4nge/INDEX.htm
Detta är vildfångster allt ihop, och visst är de vakrare än en "Super Blue DeLux HiFi Ultra" - variant från thailand.
#15 - 4 december 2003 15:17
Nille_pe, Bilbo... Tackar för inläggen och länkarna... Jag postar när jag bestämt mig.

/Christer
#16 - 4 december 2003 21:12
köp sånna man kastar...
#17 - 6 december 2003 18:42
färgsättningen kan du väl bestämma som du vill.
Men jag RÅDER STARKT att du köper minst 10 st diskus eller fler och att dom ska vara över 10cm. för om du köper färre o mindre så kommer dom att dö en efter en ja kan nästan garantera det. Ja gjorde som du i flera år köpe kanske 3-6 st små (4-6cm). men alla dog hela tiden.
jag kan berätta mer dom mina erfarenheter om du vill men då får du maila mig.

hej så länge!
#18 - 7 december 2003 16:16
OK,

Det kan tänkas att jag mailar dig framgent.

/Christer
#19 - 8 december 2003 07:05
Jag köpte 12 st små (ca 5 cm), det slutade med 10 vuxna fiskar, så jag tror det beror på hur man håller dem.
#20 - 8 december 2003 09:15
Diskusludde,

jag har ingen erfarenhet av Discussjälv men jag har läst mkt om dom och hört att det inte är speciellt svårt om man skaffat sig en grupp om minst 6st ungdicus på minst 6cm.

Mvh Ola
#21 - 8 december 2003 21:19
Sen är det dels det med priset och nöjet att se de växa....

/C

Annons