Vilken sorts Cichlasoma är det jag äger??

#1 - 16 december 2004 18:39
Måste såklart ge er en beskrivning för att underlätta artbestämning.
Fisken (hanen) har ljust vinröda rygg och stjärtfenor, pastellblå kindfläckar, och blå ögon. Just dom blå ögonen är väl synonymt för denna sort vill jag minnas. Kroppsfärgen är Ljusbrun/orange med svarta oregelbundna ränder. Svar är välkomna =)
#2 - 16 december 2004 19:03
Det är antagligen en sajica du har.
http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Cryptoheros_sajica.html

Guy
#3 - 16 december 2004 19:04
antar oxå att det är en sajica du har.. här kommer en bild!

http://www.boksova.cz/INDEX_SOUBORY/Pages/s_am_soubory/velke/475-4.gif
#4 - 16 december 2004 19:52
Ursprungligen skickat av PsyM

antar oxå att det är en sajica du har.. här kommer en bild!

http://www.boksova.cz/INDEX_SOUBORY/Pages/s_am_soubory/velke/475-4.gif

Ja en sån fisk var det =)
I övrigt är den riktigt dryg och håller på att förstöra mitt akvarium med allt sitt grävande. Den kunde inte nöja sig med att bara gräva, istället har den urholkat sanden under min grotta som jag byggt upp, varpå jag nu tvingas att stiga upp tidigt imorgon och plocka ur varenda sten i akvariet och bygga om alltihopa. Hoppas inte det knakande ljudet som börjat komma ur mitt kar beror på detta *oroad*
#5 - 16 december 2004 19:59
Hoppas inte det knakande ljudet som börjat komma ur mitt kar beror på detta *oroad*

hehe... ja de kan gräva rejält helt klart! ett tips är att ha frigolit i botten på karet, detta hindrar stenar från att falla direkt på glaset. Men det kanske du redan har?
#6 - 16 december 2004 20:30
Ursprungligen skickat av PsyM

[quote]Hoppas inte det knakande ljudet som börjat komma ur mitt kar beror på detta *oroad*

hehe... ja de kan gräva rejält helt klart! ett tips är att ha frigolit i botten på karet, detta hindrar stenar från att falla direkt på glaset. Men det kanske du redan har?
[/quote]

Hejsan. Nej dum som jag är så har jag såklart inte tänkt på detta.
Jag vågade inte vänta med att flytta stenen tills imorgon. Jag "monterade" ner allt just för en stund sedan. Var inte urgrävt så att hålstenen låg imot glaset, men man såg glaset vilket är illa nog ifall det fortsatt. Imorgon ska jag åka och köpa frigolitskivor. Hmm att jag inte tänkt på allt detta från början!!!! Lite jobbigt att stoppa ner frigolit i ett akvarie nu när allt är på plats... jaja, det får går ändån... eller så plockar jag bort dom tyngsta stenarna tills vidare. Fan vad dum jag är som inte tänkt på allt detta INNAN jag fyllde på grus/sten/fiskar/växter/pump/doppvärmare osv... det här karet ger verkligen ingen känslan av lugn =) Än så länge har det bara stressat mig.
#7 - 16 december 2004 20:34
Ursprungligen skickat av steveo

det här karet ger verkligen ingen känslan av lugn =) Än så länge har det bara stressat mig.

Ojoj... vet inte vilket av mina/våra akvarier som stressat minst... [:-93][:-13][:-84][:-100] Har i vart fall inte haft nåt som INTE stressat. Har just nu åtta igång ...

Lycka till,
Maria

Annons