Vilken sorts belysning?

#1 - 3 juni 2007 23:00
Har skaffat ett litet "lowtech" akvarium på ca 8 liter och har problem med hur jag skall belysa den rätt.

Jag har en lampa (35W) som jag belyser akvariet men jag vet inte vad det är för sorts och om avståndet är rätt.

Läste någonstans här på Zoopet att det är okey med 0,7W/liter? Beroende på vilken sorts belysning/lampa också.
Men jag har ca 4,375W/liter (?) som är för mycket med andra ord :(

Är idag på ca 0,5 m avstånd till akvariet, räcker det om jag ökar avståndet till ca 1m att det blir mindre/rätt watt/liter?

Bifogar lite bilder på min lampa/belysning och akvariet (med en kampfisk i)..........
#2 - 3 juni 2007 23:03
Tror du glömde bilderna.
#3 - 3 juni 2007 23:08
GasseG skrev:
Tror du glömde bilderna.

:) nu är de med...........
#4 - 3 juni 2007 23:13
Jag hade bytt till en vanlig lågenergilampa istället. Den där lampan ger ett fel spektrum och tokmycket värme, det går inte att översätta watt/liter med en glödlampa alias halogen.
#5 - 3 juni 2007 23:15
GasseG skrev:
Jag hade bytt till en vanlig lågenergilampa istället. Den där lampan ger ett fel spektrum och tokmycket värme, det går inte att översätta watt/liter med en glödlampa alias halogen.

Spektrum? :)
#6 - 3 juni 2007 23:20
Ja ljuset du ser innehåller för mycket rött i förhållande till blått så växterna tenderar att bli något långa och smala enkelt uttryckt. Om inget annat felar så får du generellt mycket snyggare växter med LE(lågenergi).

Lycka till!
#7 - 3 juni 2007 23:22
GasseG skrev:
Ja ljuset du ser innehåller för mycket rött i förhållande till blått så växterna tenderar att bli något långa och smala enkelt uttryckt. Om inget annat felar så får du generellt mycket snyggare växter med LE(lågenergi).

Lycka till!

:) okidoki, tack för svaren...............
#8 - 6 juni 2007 21:59
Någon som har andra förslag :D.............

Annons