Vilken sort är detta?

#1 - 28 juni 2006 20:38
[ATTACH]3329[/ATTACH]
Köpte malen på bilden som en plecostomus men är det verkligen det? När jag köpte min nya mal sa killen i zooaffären att den nya är en spinosissimus och att detta syns på "hornen" på nosen. Men dessa horn har ju även min stora fina pleco!? Han/hon var ca 4 cm då jag köpte honom i höstas, nu är han 29 cm från "nos till stjärttipp", 5½ cm över huvudet. Otroligt vacker, tycker jag. Men vad är han för någon sort? Någon som vet?

Annika
#2 - 29 juni 2006 07:23
drar bara till med något nu, sitter på jobbet så kan inte sitta för länge och söka =)
l-165? ser lite annorlunda ut i mönstringen men kanske någon variant av den?

// SeanChai
#3 - 29 juni 2006 07:39
Hade ingen aning om att det fanns så många olika sorter då jag köpte denna i höstas. Tittar man på bilder här på zoopet så liknar han ganska många olika L-malar. L165 ser ut som han men det gör även den vanliga plecon... Han har dock en lite annorlunda färg, tycker jag. Nu när han är större än på bilden ovan har hans färg ändrat karaktär, ska försöka ta en fin bild av honom så ni får se. Tack för tankehjälpen, SeaChai!

Kram Ankan
#4 - 29 juni 2006 09:15
"dom" kan ändra lite i färgnyanser, förmodligen för att smälta in bättre till omgivningen. våran 165a är sjukligt ljus när den är ute på dagarna (med några få mörkare områden) och på kvällen eller när den ligger och trycker under någon rot är det väldigt mörk. när vi köpte våran så var den ett par cm, inte ens ett år senare och den har passerat 20cm för länge sedan, dock har den stagnerat nu (skönt he he).

nu är det ju inte säkert att det är en 165 men jag har en bild på våran på zoonen om du vill kolla hur den ser ut. 165an som är här på zoopet är ju inte direkt lik våran men inte heller helt olik så mönstren kan säkerligen skifta lite.

// SeanChai

Annons