Vilken sort är det?

#1 - 7 december 2009 16:12
Jag har köpt mig två små Ancistrus. Jag har tittat på bilderna bland artbeskrivningarna men hittar ingen som liknar mina. Förutom Pleco då, som jag verkligen hoppas jag inte blivit pålurad.....

Länkar till en bild. Ber om ursäkt för skärpan.... Hoppas någon kan hjälpa mig.

http://www.familjeliv.se/hem/duddelisah/gallery/phprkmdko.jpg
#2 - 7 december 2009 16:16
Tycker det ser ut som en vanlig ancistrus...
#3 - 7 december 2009 16:28
Nina82 skrev:
Tycker det ser ut som en vanlig ancistrus...

Jag hoppades få det svaret! :-)

Mina är 5 och 4 cm. Hur gamla kan dom vara eller ännu hellre: Hur stora ungefär brukar dom vara när dom är könsmogna? Antar att dom är för små för att man ska kunna könsbestämma dom ännu.
#4 - 7 december 2009 16:42
fishfish skrev:
Jag hoppades få det svaret! :-)

Mina är 5 och 4 cm. Hur gamla kan dom vara eller ännu hellre: Hur stora ungefär brukar dom vara när dom är könsmogna? Antar att dom är för små för att man ska kunna könsbestämma dom ännu.

Skulle gissa på att de är några månader, max ett halvår.
De brukar vara runt 7cm när de är könsmogna..
#5 - 7 december 2009 17:29
Nina82 skrev:
Skulle gissa på att de är några månader, max ett halvår.

De brukar vara runt 7cm när de är könsmogna..

Tack! Såg att du bor utanför Klippan. Dit har jag inte långt. Är affären där med tropisk fisk värd ett besök?
#6 - 7 december 2009 17:57
fishfish skrev:
Tack! Såg att du bor utanför Klippan. Dit har jag inte långt. Är affären där med tropisk fisk värd ett besök?

Har du vägarna förbi tycker jag du ska titta in. Har inte varit där på ett tag nu men ibland kan man hitta mycket intressanta fiskar även där. Och priserna är oftast låga.

Du har ju några intressanta butiker runt dig med ;)
Stoby tex :)
#7 - 7 december 2009 18:01
Nina82 skrev:
Har du vägarna förbi tycker jag du ska titta in. Har inte varit där på ett tag nu men ibland kan man hitta mycket intressanta fiskar även där. Och priserna är oftast låga.

Du har ju några intressanta butiker runt dig med ;)

Stoby tex :)

Ja, där har jag varit flera gånger redan :-) Köpte mina pakistan botior där bla. Har varit runt i 7 eller 8 butiker i Skåne på kort tid..... Hobbyn tar snart över mitt liv *ha ha ha*
#8 - 7 december 2009 18:05
fishfish skrev:
Ja, där har jag varit flera gånger redan :-) Köpte mina pakistan botior där bla. Har varit runt i 7 eller 8 butiker i Skåne på kort tid..... Hobbyn tar snart över mitt liv *ha ha ha*

:d Kan lätt bli så :p
Du är intresserad av föreningslivet? Snacka lite fisk och åka på olika aktiviteter ;)
Vi skulle behöva lite fler medlemmar i vår förening :)
#9 - 7 december 2009 18:10
Nina82 skrev:
:d Kan lätt bli så :p

Du är intresserad av föreningslivet? Snacka lite fisk och åka på olika aktiviteter ;)

Vi skulle behöva lite fler medlemmar i vår förening :)

Det låter lockande..... :-)
#10 - 7 december 2009 18:15
fishfish skrev:
Det låter lockande..... :-)

Titta in på länken här under och fundera lite :)
När du funderat klart kommer du och besöker oss på nästa månadsmöte :d
Första tre mötena är prova på och kostar inget ;)
#11 - 7 december 2009 18:34
Hur kan ni tycka att stoby lockar till besök ??? Varje gång jag varit där har man blitt lurad på bensinen dit och hem ju.
No more stoby för mig minsann, men åk lite till och ta och kör till kristianstad istället.
Var i en sjysst butik där för nån månad sen som hade trevligt bestånd och lite kvalité på fisken.
Låg vid en större matbutik lite utanför city, minns inte namnet :(
Bilagor:
#12 - 7 december 2009 18:42
drd skrev:
Hur kan ni tycka att stoby lockar till besök ??? Varje gång jag varit där har man blitt lurad på bensinen dit och hem ju.

No more stoby för mig minsann, men åk lite till och ta och kör till kristianstad istället.

Var i en sjysst butik där för nån månad sen som hade trevligt bestånd och lite kvalité på fisken.

Har bara varit i Stoby en gång, men inte för att köpa fisk utan mer för att titta. Han hade en hel del malar när jag var där och snackade som bara den ;)

På Kristianstadhållet har jag aldrig varit så tips till bra butiker där är ju inte fel om man ger sig ut på upptäcktsfärd igen :)
#13 - 7 december 2009 19:04
drd skrev:

Nä, jag håller med dig. Vad jag har förstått så är inte Stoby längre vad det en gång har varit (nya ägare?). De två gånger jag varit där den senaste månaden har de knappt haft några sällskapsfiskar alls. Tomma och halvtomma akvarier - trist intryck.
I Kristianstad köpte jag malar på city zoo. Där fick jag mycket matnyttig info tyckte jag. Var också på det stället du beskrev, ute vid Harald Nyborg som också var bra. Där fanns det lite saltvattensfisk med tillbehör också.
#14 - 7 december 2009 19:25
först och främst: vad är det den äter på?
och för det andra så tror jag också att det är en vanlig ancistrus
och för det tredje så var den välidigt söt!
#15 - 7 december 2009 20:05
fishgeak skrev:
först och främst: vad är det den äter på?

och för det andra så tror jag också att det är en vanlig ancistrus

och för det tredje så var den välidigt söt!

Den mumsar på brysselkål :)
#16 - 7 december 2009 20:09
Nina82 skrev:
Titta in på länken här under och fundera lite :)

När du funderat klart kommer du och besöker oss på nästa månadsmöte :d

Första tre mötena är prova på och kostar inget ;)

Juluppehåll läste jag.... Ses vi varje månad annars?
#17 - 7 december 2009 20:17
fishfish skrev:
Juluppehåll läste jag.... Ses vi varje månad annars?

Ja.. Om inget annat bestäms. Och sen aktiviteter mellan mötena om man nu vill.
Vi drar igång den 31/1-10 kl.16.00 och du är varmt välkommen att hälsa på :)
#18 - 8 december 2009 10:30
Nina82 skrev:
Ja.. Om inget annat bestäms. Och sen aktiviteter mellan mötena om man nu vill.

Vi drar igång den 31/1-10 kl.16.00 och du är varmt välkommen att hälsa på :)

Tack, ska skriva in det i almenackan. :) Verkar kul och lärorikt.
#19 - 22 december 2009 22:06
[ATTACH]25884[/ATTACH]

[ATTACH]25885[/ATTACH]

Är det någon som vet namnet på den här ancistrusen(?) I affären kunde de inte svara på det. Lite dåliga bilder men den har en väldigt lång slöjstjärt och en ganska stor ryggfena.
#20 - 22 december 2009 22:25
Skägget skrev:
[ATTACH]25884[/ATTACH]

[ATTACH]25885[/ATTACH]

Är det någon som vet namnet på den här ancistrusen(?) I affären kunde de inte svara på det. Lite dåliga bilder men den har en väldigt lång slöjstjärt och en ganska stor ryggfena.

Slöjvariant på vanlig ancistrus. Hade en sån för ett halvår sen. Riktigt fina faktiskt :)

Annons