ibra skrev:jag va på h zoo tänkte köpa mångbandad men det fans 3 olika mångbandad då jag kunde inte bestämma vilken är det jag vill!?jag trodde att det är stor sjilnad mellan de men de är jätte lika så jag vet inte vilken ska jag köpa för jag skrev för här att jag är ute efter snäcklekare som är fräcka som lever i kolonier och ynglar lätt o trivs i en liten kar på 45 l kar?vill gärna veta tydlig namn både latinsk och svenska namnet på det multis ni tycker den passar på beskrivning!!!!?tackar mycket!:( :confused:
tulle89 skrev:1. Fräck. Nja det bros på om du menar utseendemässigt eller till humöret. Den e kanske inte den snyggaste fisken men rätt snygg är den ändå med sina stora blåa ögon.
2. Lever i kolonier. Japp de gör dessa fiskar. Men det blir svårt att få någon fisk överhuvudtaget att bilda kolonier och leva i dessa i ett såpass litet akvarium.
3. Ynglar av sig lätt. Värre en kaniner skulle jag vilja säga.
4. Trivs i ett litet kar på 455 liter. Om de trivs vet jag inte men de går att ha i ett akvarium på 45 liter. Har själv ett 54 liter med 4 vuxna och x antal yngel.
Ska du skaffa multisar så tycker jag du kan läsa igenom tråden startade upp ett multis-kar idag :) . Där står det mesta du behöver veta.
//MVH Tulle
tulle89 skrev:Jo multisarna är svåra att se skillnad på och speciellt när de är ungdjur. Jag tycker du ska ta 4 stycken o att du säger till så de tar 2 som är lite större då hanarna brukar bli någon centimeter större än honorna.
4 stycken i ett 45 liters är inte för mkt utan du skulle nog kunnat ta någon till men tänk på att de förökar sig snabbt så de blir många efter att tag...
//MVH Tulle
neon_kimpan skrev:dom som är stora är ju garanterat hanar iaf, och de små är förhoppningsvis honor men det kan ju även vara unga hanar. men köp en stor och två små så ser du ju sen :)
//kim