Vilken snäcka skulle passa?

#1 - 16 oktober 2010 17:58
Har en kannibalsnäcka i en 30 literskub och hade velat ha någon mer sort där i. Gärna som städar bra och inte blir så stor max 2-3 cm. Ge gärna tips :)
#2 - 16 oktober 2010 20:07
Fattar jag det rätt?
Du har en Anetome helena som äter andra snäckor och vill ha snäckor som sällskap till den?

Ja... Om du vill behålla snäckorna du skaffar bör du nog satsa på någon som förökar sig snabbt så de inte hinner bli uppätna.
Skulle nog satsa på posthornssnäckor. Mycket effektiva och produktiva.
#3 - 16 oktober 2010 20:43
=)=)=)...
#4 - 16 oktober 2010 20:43
Ja ungefär så ja. En snäcka som gör nytta och som antagligen kommer föröka sig mycket och då behöver man en liten bandit som håller dom i schack. :) En liten snäcka kan väl knappast sluka andra snäckor med den farten han håller :p
#5 - 16 oktober 2010 20:48
Falconer skrev:
Ja ungefär så ja. En snäcka som gör nytta och som antagligen kommer föröka sig mycket och då behöver man en liten bandit som håller dom i schack. :) En liten snäcka kan väl knappast sluka andra snäckor med den farten han håller :p

Du skulle bli förvånad över hur snabb en helena kan vara :p
Men tror nog att posthorn skulle passa fint. Snygga, lagom stora, städar bra och förökar sig snabbt ;)
#6 - 16 oktober 2010 21:07
:) Okej får hålla ett öga på han då :p
Okej tror du en kannibal räcker för att hålla ner posthornen lite? Har bara 30 liter, så hur många snäckor kan man ha egentligen?
Malaysisk sandsnäcka verkar poppis, vet du nåt om dom?
Bilagor:
#7 - 16 oktober 2010 21:22
Falconer skrev:
:) Okej får hålla ett öga på han då :p

Okej tror du en kannibal räcker för att hålla ner posthornen lite? Har bara 30 liter, så hur många snäckor kan man ha egentligen?

Malaysisk sandsnäcka verkar poppis, vet du nåt om dom?

Malaysisk sandsnäcka funkar minst lika bra. De är mina helenors absoluta favorit :D
Men de är inte riktigt lika fina, städar dåligt men fyller en funktion om du har sandbotten. Bildas inga luftfickor i sanden.
Sen har de en förmåga att överleva oavsett antalet helenor eftersom de gräver ner sig i sanden. Gör visserligen helenor oxå men endast när de vilar. Äta gör de alltid ovanför sandytan och då någon stackars sandsnäcka som letat sig upp.
Tycker du skaffar ett gäng av de snäckor du villa och låter de få rota sig, sen kan du skaffa en helena till så hinner de få ett försprång.
Du kan i princip ha så många snäckor som överlever ;) Finns nog inget max när det gäller dessa snäckor iaf :)
#8 - 16 oktober 2010 21:23
Varför inte både sandsnäckor och posthorn förresten? Varför välja när man kan ha båda :p
#9 - 16 oktober 2010 21:35
Jag ska ju ha räkor och små fisk i också. Sniglar skitar väl ner dom med? Så det inte blir nitrit i kuben tänkte jag.
Äppelsnäckor då. Blr för stora kanske?
#10 - 16 oktober 2010 21:44
Falconer skrev:
Jag ska ju ha räkor och små fisk i också. Sniglar skitar väl ner dom med? Så det inte blir nitrit i kuben tänkte jag.

Äppelsnäckor då. Blr för stora kanske?

Antalet snäckor brukar kunna anpassa sig. Så länge du inte övermatar kommer snäckorna hur som helst inte bli för många.
Äppelsnäckor kan du ha tre stycken, 10L/snäcka brukar det vara där. Men då måste du ha heltäckande ramp annars smiter dom.
#11 - 16 oktober 2010 21:49
Jorå heltäckande glas har jag.
Var en som skrev att räkorna skulle utplånas tillslut eftersom äpplena bajsar så mycket...vad tror du? Skulle det vara en hjälp med äpplen eller skulle det bara bli skit av alltihop? :/ :p
Man kan ju ha ett par helena som käkar äppelbäbisar kanske?
#12 - 16 oktober 2010 21:53
Falconer skrev:
Jorå heltäckande glas har jag.

Var en som skrev att räkorna skulle utplånas tillslut eftersom äpplena bajsar så mycket...vad tror du? Skulle det vara en hjälp med äpplen eller skulle det bara bli skit av alltihop? :/ :p

Man kan ju ha ett par helena som käkar äppelbäbisar kanske?

Har aldrig haft äppelsnäckor så kan inte svara på det tyvärr... Hoppas någon annan kan hjälpa dig där.
#14 - 16 oktober 2010 22:21
okej nån annan som vet om det funkar med äppelsnäckor?

Annons