vilken snäcka?

#1 - 10 februari 2011 01:58
Funderar på att skaffa nån snäcka till mitt platykar.
Vill ju inte ha några andra fiskar men nått annat liv är ju inte fel.
Går redan några physa i, men jag menar något lite större ^^
Karet är bara 54a liters, så jag vet inte om typ äppelsnäckor funkar (eller gör dom det?)
Men har ni något att rekommendera så säg till! :D

Enda kravet är att dom inte är för våldsamma mot växterna, tanken är ju att det ska vara rätt tätplanterat :)
#2 - 10 februari 2011 01:59
kan ju tillägga att det är grovt grus som bottenmaterial, dock väldigt rundade stenar så dom borde inte skada "foten" men sandgrävare går ju bort.
#3 - 10 februari 2011 07:29
Jag är absolut ingen expert på snäckor - tvärtom. Men satt igår och läste på om äppelsnäckor (och i viss mån andra snäckor, men fastnade mest för äppelsnäckan) faktiskt, då jag själv funderat på snäcka. Och då när jag läst runt är det många som har de både i 54 l, 40 l och även mindre kar. Beror ju på övriga invånare såklart, men det jag sett är tumregeln 10 l vatten/snäcka. Och att de helst bör vara iaf två men inte 'dör' av att vara ensam.

Jag kikade/kikar ju på snäckor just för att ersätta ancistrusen jag plockade ur 40 liters, så karstorlek var det första jag googlade.

Men, finns säkert de på forumet som kan mer.
#4 - 10 februari 2011 08:20
Inga problem att ha några äpplen i 54L, dock kanske inte underlaget är det optimala, men funkar det med, så länge det inte är för vasst.
4-5 st i ett sånt kar är inga problem, men trivs dom så har du snart massor, fast vill man inte ha mer är det lätt att ta ur kokongerna då dom sätter dom ovan vattenytan. Täckglas eller tätslutande ramp är att föredra då dom kan klättra ur karet annars.
#5 - 10 februari 2011 08:30
nej, underlaget kanske inte är så bra. tanken är ju att dom (om dom vantrivs) får flyttas till 222an som har 30% sand, resten grovt, rundat grus. Där borde dom nog trivas om inte annat : >
#6 - 10 februari 2011 08:33
Äppelsnäckorna är roliga att betrakta, och vackra. Jag har rosa äppelsnäckor, 6 st i mitt 100 L.
Dom kan inte tugga sönder akvarieväxter pga sina mjuka tänder, men mumsar gärna på förmultnande gamla blad. Matas med mjuka grönsaker, typ gurka och kokt morot. Lycka till!
#7 - 10 februari 2011 08:44
aha! :D

Hur är dom, gällande PH?
För jag vet att elefanter vill ha det rätt högt, är äpplen mindre kräsna gällande detta?
#8 - 10 februari 2011 09:15
Runt 7 brukar dom vilja ha, och det ligger dom flesta kommunala vatten på. Men en kalk källa vill dom ha för fina skal, så i med nån liten kalksten eller liknande. Lite kalkstenskross bakom nån växt eller likanande funkar perfekt om man inte vill ha en stor sten i karet.
Finns även kalktillskott att köpa, dom brukar se ut som en liten sköldpadda=) , fråga i närmsta zooaffär så vet dom nog säkert vad jag menar.
#9 - 10 februari 2011 09:24
brukar köra tvättade äggskal :P
tycker det funkar rätt bra, ser rätt anonymt ut :P
står ju iofs att platyn vill ha PH 7-8 så det borde nog funka kalas! :)
#10 - 10 februari 2011 10:01
Ja funkar perfekt med äggskal, men skrev om det andra då det finns folk som inte tycker det ser bra ut med äggskal i karet, och då kan kalkstenkross eller en sån där "sköldpadda" vara ett bra alternativ.
#11 - 10 februari 2011 10:21
aha! :)
Jo, stenkross kan funka, sånna där formpressade är ingenting för mig direkt! ^^
#12 - 11 februari 2011 09:51
Håller med, dom ser ut som skit i karet, men dom funkar rätt bra. Så om man odlar och inte bryr sig så mycket om det estetiska så funkar dom.

Ska själv slå ihjäl en kalksten i dagarna och fylla på med lite ny kross i mitt snäckkar =)
#13 - 11 februari 2011 10:15
Är det inte så att posthornssnäckor är skonsammare mot växterna än vad äppelsnäckor är? Finns stora posthornssnäckor - tror de blir max 3,5 cm - i rött, rosa, blått, lila och naturligt brunt.
#14 - 11 februari 2011 11:50
Mina äpplen har aldrig rört växterna så kan inte uttala mig i den frågan.
#15 - 11 februari 2011 11:53
När jag sökt och frågat om äppelsnäckor så påstås det att pga att de inte har tänder som klarar att äta levande växter, så är de ingen risk för växterna. Däremot äter de gärna döda/ruttnande växtdelar (som ju är mjukare).
Bilagor:
#16 - 11 februari 2011 12:07
Det kan jag därimot hålla med om, dom är bra på att rensa bort döda växtdelar på botten.
#17 - 11 februari 2011 14:31
Aha, det låter ju väldigt bra.
#18 - 11 februari 2011 16:49
Måste man ha täckglas till äppelsnäckor och stora posthornssnäckor?
#19 - 11 februari 2011 16:57
Till äppelsnäckor, ja. Eftersom dom ibland vistas ovanför vattenytan. Dom andra vet jag inget om.
#20 - 11 februari 2011 16:59
täcklock/täckglas är nästan ett måste jag odlar lite snäckor här hemma och dom är ganska så rymmnings sugna i bland.....

men mkt fina och trevliga djur. och ett stort plus är alla färgvarianter man kan få fram
#21 - 11 februari 2011 17:11
Tackar. Jag hittade ett svar på redbee.

Äppelsnäckor klättar ur karet, förr eller senare, i alla fall honorna. De lägger ägg ovan vattenytan och när de är på upptäcksfärd på jakt efter nya äggläggnigsplatser tenderar de ofta till att klättra ur karet så äppelsnäckor=täckt, posthorn kan du köra i öppet kar utan några problem

http://www.redbee.se/showthread.php/1233-Vilken-snäcksort-är-bäst-för-mig?highlight=t%E4ckglas

Annons