Vilken slang är antimögelbehandlad?

#1 - 1 juli 2006 09:23
Jag ska nu köpa grejor till att tömma/fylla på akvarierna. Har kört hink-metoden tidigare... [B)]

Men nu när jag köpt ett 220-liters så måste jag börja med slang.

Ett problem är tydligen att få tag i en slang som INTE är antimögelbehandlad! Som inte innehåller kadmiun och som inte släpper ifrån sig mjukgörare...:confused: Jag har försökt läsa lite i forumet. [:o]

Är det vanligare att slangar är antimögelbehandlade än att dom inte är det? Hur vet man att dom INTE är det? Tror inte riktigt på att fråga personalen. Jag har nämligen hittat en slang på 20 meter på ICA Maxi. Den kostar 69:-. Kostar man på antimögelbehandling på en så billig slang? Stod inte på förpackningen att den är behandlad och, förståss, ingen personal i närheten. Dom vet nog inte i alla fall...

Och kadmium och mjukgörare... Det låter som VÄLDIGT stor risk att fiskarna dör! :( Men jag kan ju inte köra med hinkar längre, till ett så stort akvarium!

Räcker det med att spola slangen med hett vatten ett tag? Hur länge i så fall?

Måste ha hjälp innan jag startar upp karet!!! :confused:
#2 - 1 juli 2006 09:34
Det finns väl slangar avsedda för dricksvatten.
Dom borde väl vara ogiftiga nog även för fiskar.
T ex 10 meter 12 mm i diameter för 54,90 på biltema:
artikelnr 15-332
#3 - 1 juli 2006 11:33
jag hittade en relativt billig slang på bauhaus som inte var "insmetad" med något, tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter. jag hade samma problem sig dig att ingen vet om dom är behandlade eller inte, på personalen på bauhaus såg det ut som om jag var från mars eller dyligt när jag ställde frågan...ingen hade den minsta aning om vad jag pratade om.

// SeanChai
#4 - 1 juli 2006 11:44
Nej, peronalen tycks inte veta något, förstår inte vad man pratar om...

Men, jag tänkte som så, att en "insmetad" slang måste vara dyrare... måste ju kosta extra att behandla den??? Så en billig slang borde vara OK...

Borde det inte stå på omslaget om slangen är behandlad?

Jag har varken Bauhaus eller Biltema här hos mig...
#5 - 1 juli 2006 11:50
har du någon rörfirma i närheten då??? dom borde ju ha slang i massor:D
#6 - 1 juli 2006 11:54
Ja, det finns det! Har dom vanliga slangar då? Inte bara rör...???
#7 - 1 juli 2006 12:53
det borde dom ha tycker jag...för så har jag köpt slang till annat än akvarium...dricksvattenslang i diverse diameter borde dom ha...bara å ringa å fråga på måndag!!!
#8 - 1 juli 2006 14:23
Akvarieaffärerna har förstås, men DYRARE! Antagligen...
#9 - 1 juli 2006 14:40
[quote=svea]Akvarieaffärerna har förstås, men DYRARE! Antagligen...[/quote]

Ja, det är just det. Dom är säkert dyrare där, och hos andra fackhandlare. Den jag hittade kostade bara 69:- för 20 meter, så det var ju lagom, allt annat till kostar ju också en del.

Hoppades det skulle vara så att billiga slangar inte kostades på någon antimögelbehandling. Logiskt tyckte JAG... [:o]
#10 - 1 juli 2006 17:17
Av alla dem som köpt slangar, hur många har problem med antimögelbehandlade sådana?
Jag köpte 25m för 49:- för några år sedan och har inte haft några problem med den (inte fiskarna heller ;) )
Tror inte det är någon större fara med det.
#11 - 1 juli 2006 17:48
[quote=Karon]Av alla dem som köpt slangar, hur många har problem med antimögelbehandlade sådana?
Tror inte det är någon större fara med det.[/quote]

En intressant tanke! ÄR det någon som haft problem med behandlade slangar???
#12 - 1 juli 2006 18:05
Det inns i alla fall de som haft problem med antimögelbehandlade plastbassänger.
#13 - 1 juli 2006 20:21
Det är ju viss skillnad i exponering, ständigt i bassäng och ett kort ögonblick i slang, men visst, kan man välja är väl obehandlade slangar kanske säkrare. I vart fall lugnare för den som är osäker.
#14 - 1 juli 2006 21:05
Å andra sidan kan man ju alltid tappa ut vatten genom vilken slang som helst. :)
Det är ju tillförseln som kräver omtanke.
#15 - 1 juli 2006 21:06
Men räcker det inte att spola igenom slangen med varmt vatten, länge...
Ifall att...
#16 - 1 juli 2006 21:12
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vi köpte en tiometers (eller nåt sånt långt :rolleyes:) på statoilmacken för tre år sen och har inte märkt av nåt särskilt. En helt vanlig grön slang... Funkar kanon![/COLOR][/FONT]
#17 - 1 juli 2006 21:15
Jag använder en sån randig Gardenaslang. Spolar genom den en stund innan jag skrider till verket.
Vattnet drar ju snabbt genom slangen, det kan nog inte hända så mycket. Mina firrar har överlevt.
#18 - 2 juli 2006 00:34
Jag snokade lite om just antimögel behandlade slangar för ett tag sedan.
Det är bara en teori, ingen som har haft problem med de :P
#19 - 2 juli 2006 08:06
[quote=Peppz]Jag snokade lite om just antimögel behandlade slangar för ett tag sedan.
Det är bara en teori, ingen som har haft problem med de :P[/quote]
Låter bra! Då köper jag den på Maxi! :)

Annons