Vilken slang använder ni?

#1 - 19 april 2008 15:19
- Tog mig äntligen tid att åka och köpa en bättre slang för vattenbyten. Har man några burkar på +400liter är det skönt med lite fart på avrinningen. Valde att köpa armerad transparent slang 20mm från K-rauta! Kostade 14:-/meter. Snacka om att de blev fart. Vad använder ni andra för dimension på slang?`

(vattenbyten ca:30-40% i fem akvarier 600l+450l+400l+200l+180l tog knappt 30 minuter)
#2 - 19 april 2008 15:50
1/2 tums armerad från Jula ,med Gardena tillbehör (avstängsventiler och kopplingar)
#3 - 19 april 2008 15:51
- Tog mig äntligen tid att åka och köpa en bättre slang för vattenbyten. Har man några burkar på +400liter är det skönt med lite fart på avrinningen. Valde att köpa armerad transparent slang 20mm från K-rauta! Kostade 14:-/meter. Snacka om att de blev fart. Vad använder ni andra för dimension på slang?`

(vattenbyten ca:30-40% i fem akvarier 600l+450l+400l+200l+180l tog knappt 30 minuter)

Kollad du om den var behandlad mot mögel.
#4 - 19 april 2008 16:26
Kramfors skrev:
Kollad du om den var behandlad mot mögel.

- Nope! Men fick tipset från en lokal akvariehandlare som använder samma slang. Antar att det funkar då. Men skall för säkerhets skull kolla upp vad som gäller. Men hur är det med en vanlig trädgårdsslang! Har alltid använt en sådan innan?
Bra med transparant slang (den nya) . Man ser om det bildas jox eller samlas skit i slangen! Jag är dessutom noga med att allt vatten droppar ur slangen innan jag hänger upp den.

PS! Är det bra eller dåligt om den är behandlad mot mögel? Din frågeställning kan tolkas på två sätt :)
#5 - 19 april 2008 19:41
Det är inte bra med antimögelbehandling, det är oftast riktigt giftigt för fiskarna. Jämför vanligt våtrumssilikon med akvariesilikon. Det senare innehåller inte antimögelmedel.
#6 - 19 april 2008 20:00
hahaha! Vad är det här för trams ni håller på med? ;) Jag använder en vanlig plastslang som jag själv skapar ett mottryck med hjälp av munnen ;)
#7 - 19 april 2008 20:43
Kör på 3/4" (~19mm) med gardenakopplingar. Funkar riktigt bra, både att tömma och fylla med.

//C
#8 - 19 april 2008 20:49
XenOn skrev:
hahaha! Vad är det här för trams ni håller på med? ;) Jag använder en vanlig plastslang som jag själv skapar ett mottryck med hjälp av munnen ;)

- Tja! Jag var mest nyfiken på vilken dimension den vanlige akvaristen håller sig med. En "vanlig trädgårdsslang" är ganska smal och 40% avrinning från ett 600liters tar sin tid. Min lokala akvariehandlare visade mig vad han använde. Efter det insåg jag att det var en självklar sak att byta upp sig till en betydligt grövre dimension. Det kostade dessutom inte många kronor!

Har man som jag 13 burkar i drift med regelbunda vattenbyten finns det en jädra massa tid att spara :)

(akvariehandlaren hade en slang med dimensionen 50mm - men det tyckte jag var lite häftigt och nöjde mig därför med 20mm)
#9 - 19 april 2008 20:51
Mumin skrev:
Det är inte bra med antimögelbehandling, det är oftast riktigt giftigt för fiskarna. Jämför vanligt våtrumssilikon med akvariesilikon. Det senare innehåller inte antimögelmedel.

- Det är tydligen ingen fara med denna slang enligt "säkra källor" men var och en får prova efter förstånd.
#10 - 20 april 2008 05:26
Så länge man bara andvänder slangen till att suga ur spelar det väl ingen roll vad den är behandlad med???

Själv använder jag K-rauta:s knallblåa sugslang 32mm, har sen limmat ihop den med pvc-rör som hänger ner i burken. Slangen är både lätt o smidig kanske lite tunn så vi får se hur länge den håller.
#11 - 20 april 2008 05:35
va, slang, nä hink is the shit to use ;)
#12 - 20 april 2008 07:05
Och du öser upp vattnet från karet med denna hink med;)?
#13 - 20 april 2008 09:23
Har haft sån där transparent armerad slang till ett par filter förr och en slangbit till vattenbyten. Den har några år på nacken men var ny från början då. Till vattenbyten nu skulle jag våga ha ny men filter kanske. Borde iofs gå att få reda på om behandlade nu
#14 - 20 april 2008 11:09
- Dagen efter vattenbytet med nya slangen mår fiskarna prima!

Annons