OK, ja jag brukar öka kalium med 10ppm via K2SO4 ändå eftersom jag hade Kaliumbrist innan, och fattade det som att det inte skadade iaf att köra på 10-20 ppm Kalium via K2S04. Tror att detta i sig kan räcka för att kompettera Kalium i KNO3 ?
Ja det låter bra.
Jag vet att du man räkna på sånt här på "millimetern", men jag tänker mig i grova drag.
Nej det gör inte jag längre. Jag vet bara någorlunda exakt vad jag stoppar ner varje vecka efter vattenbyte, men sen ändrar jag inte doseringen. Ska ligga på en dosering på 20 ppm K, 10 ppm N, 1 ppm PO4 och 0.1-0.3 ppm Fe nu. Räcker för att få bra sprutt utan att riskera för höga nivåer i mina burkar.
Om man vill få fram det röda mera i en annan växt, minns inte namnet, men den är med på ngt foto jag lagt upp, till vänster, skall man öka Fe då ?! Om om i såna fall, bäst via Micro+ eller via "rent" Fe, i så i vilken form ??
Järn får du i tillräckling mängd via en normal PMDD-dosering. Mikro+ föredrar jag. Det påverkar inte det röda speciellt mycket. Finns alla näringsämnen i tillräcklig mängd så kommer tillväxthastigheten avgöra hur färgade växterna blir - det röda kryper fram när klorofyllet inte hinner bildas i samma takt som växten växer. Klorofyll är komplicerat att tillverka för växten så det krävs inga superhastigheter för att det ska hända.
Man kan även begränsa N för att få rödare växter, men det är riskabelt som sjutton. Ofta leder det mest till sämre gröna nyanser och mycket sämre tillväxt. Det är möjligt att ditt byte av KNO3 och K2SO4 kanske ger dig lite rödare nyanser. Men se upp med bleka gröna nyanser på äldre blad. Då har du gått för långt.