Vilken ska jag börja med?

#1 - 6 mars 2008 07:56
Igår köpte jag ju ett 110L kar och imorgon tänkte jag ta min första fisk till det karet.

Så vilken fisk lämpar sig bäst till en början? Jag har tagit ca 40L vatten från det förra karet och växter. Allt annat är nytt. Jag har fläckiga pansarmalar, ancistrus och en rödmunnan tetra (ska köpa flera senare) som jag skulle vilja flytta över. Det blir väl guppysar också om jag inte får dom sålda. Tänkte mig en kampfiskhanne också om det går.
#2 - 6 mars 2008 08:19
Sockan2005 skrev:
Igår köpte jag ju ett 110L kar och imorgon tänkte jag ta min första fisk till det karet.

Så vilken fisk lämpar sig bäst till en början? Jag har tagit ca 40L vatten från det förra karet och växter. Allt annat är nytt. Jag har fläckiga pansarmalar, ancistrus och en rödmunnan tetra (ska köpa flera senare) som jag skulle vilja flytta över. Det blir väl guppysar också om jag inte får dom sålda. Tänkte mig en kampfiskhanne också om det går.

guppy
#3 - 6 mars 2008 08:35
Sockan2005 skrev:

Det är bra att du har tagit vatten från förra karet, men om det var nyttobakterierna du tänkte på så hjälper inte vattnet så mycket. Ta istället filtret som har gått i det gamla akvariet och krama ur en del filterskit vid insuget till det nya filtret.

Jag håller med att du kan börja med guppies, men inte fler än 3 i början. Tyvärr är akvariet för litet för rödmunstetror, så jag tycker du borde omplacera din istället till någon som redan har ett stim i ett större akvarium.

En kampfisk skulle funka, men INTE om du ska ha guppies med långa stjärtfenor i samma akvarium, för då ger sig kampisen på dem. Men du skulle nog kunna ha nån vildform av guppy, eller endlers utan stora fenor.

Det finns en del mycket fina små stimfiskar som du skulle kunna satsa på istället. Kolla http://www.minifische.de/minifischeE.html och http://www.franksaquarium.com/nanofish.htm

Fiskar som är för stora för akvariet ser bara tråkigt ut och får akvariet att se mindre ut. Mindre fiskar som har gott om utrymme får den motsatta effekten. Akvariet ser rymligare ut och fiskarna kan bete sig naturligare.

Några av mina favoriter är Dario dario, Boraras briggitae, Boraras merah, glaxy rasbora, dvärgkardinalfisken, m fl.

Lycka till!
#4 - 6 mars 2008 08:47
Okej. Då får jag strunta i kampfisken. Jag hade 5 rödmunnare i mitt 60L men fyra av dom dog. Läste att dom ville ha 120L minst. Då kanske jag köper någon annan sort istället.

Nä STORA fiskar vill jag inte ha för det är som du säger att det får akvariet att se litet ut plus att det inte får plats med så många.
#5 - 6 mars 2008 10:13
Sockan2005 skrev:
Okej. Då får jag strunta i kampfisken.

Du skulle kunna ha ett par Dario dario: http://www.aquahobby.com/gallery/e_Dario_dario.php De är lite som kampfiskar, men skulle nog inte bry sig om guppysarnas sjtärtfenor. Fast titta även på endlers eller vildguppies. Dessa är både tåligare och enligt mig sötare. De äter inte heller sina egna ungar.

Sockan2005 skrev:
Jag hade 5 rödmunnare i mitt 60L men fyra av dom dog. Läste att dom ville ha 120L minst. Då kanske jag köper någon annan sort istället.

130 L har jag läst. Men jag kan berätta att jag hade ett stim på 10 rödmunnar i mitt 250 liters (1m långt) och jag tyckte ändå inte att de kunde beta sig riktigt som rödmunnar gör, så jag omplacerade dem och nu bor de hos en annan akvarist i ett 960 liters :)

Men undvik att ha färre än 10 individer av arter som lever i stim.

Sockan2005 skrev:
Nä STORA fiskar vill jag inte ha för det är som du säger att det får akvariet att se litet ut plus att det inte får plats med så många.

Det bor för närvarande ett stim boraras merah: http://atlas.drpez.org/Boraras-merah-fotos/aad i mitt 110 liters och det är en fröjd att se dem. Just pga att de är så små ser akvariet nästan ut som en hel sjö för dem :D Och så har de även fått yngel däri :p

Och kolla in galaxy rasbora: http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aquarium/celestichthys_margaritatus.htm
#6 - 6 mars 2008 11:22
Boraras merah ser ju fina ut. :D kanske något att köpa. Om det finns här på ÅLand. :p

Om jag nu inte köper nya rödmunnare så får nog han eller hon vara kvar för den verkar att trivas med mina pansarmalar.
#7 - 6 mars 2008 11:54
Sockan2005 skrev:
Boraras merah ser ju fina ut. :D kanske något att köpa. Om det finns här på ÅLand. :p

Kolla även boraras briggitae: http://www.aquariumfish.com/aquariumfish/printer.aspx?aid=19844&cid=

Om man inte hittar nån art man är intresserad av i affären kan man alltid fråga dem om de kan ta in dem. Det har jag gjort flera gånger.

Sockan2005 skrev:
Om jag nu inte köper nya rödmunnare så får nog han eller hon vara kvar för den verkar att trivas med mina pansarmalar.

Nja jag tror snarare att det är så att h*n känner sig ensam och söker sällskap och därför tyr h*n sig till pansarmalarna, men h*n hade trvivits mycket bättre med flear kompisar av samma art. Men jag tycker inte du ska skaffa fler, utan det bästa hade varit om h*n kunde flytta till ett stim i ett större akvarium. Du kan göra som jag gjorde. Annonsera efter ett nytt hem. Det är mycket möjligt att det finns någon som redan har ett stim som kan tänka sig ta emot din.
#8 - 6 mars 2008 12:07
Förlåt att jag lånar tråden lite...

Jag blev genast kär i Boraras merah! Hur har du inrett karet till dom batski? E dom lätta att få tag i?
Tack på förhand!

Mvh Eva
#9 - 6 mars 2008 12:14
EvaPeva skrev:
Förlåt att jag lånar tråden lite...

Jag blev genast kär i Boraras merah! Hur har du inrett karet till dom batski? E dom lätta att få tag i?

Tack på förhand!

Mvh Eva

Jag skulle inte säga att de är lätta att få tag på, men att det går. Antagligen får du be dem i affären beställa ett gäng åt dig. Om du inte kan åka till Södermalms akvarieaffär vill säga :D

Jag fick faktiskt mina av misstag. De kom som boraras briggitae. Men charmiga är de :p

Här är en bild på akvariet:
#10 - 6 mars 2008 12:16
batski skrev:
Jag skulle inte säga att de är lätta att få tag på, men att det går. Antagligen får du be dem i affären beställa ett gäng åt dig. Om du inte kan åka till Södermalms akvarieaffär vill säga :D

Jag fick faktiskt mina av misstag. De kom som boraras briggitae. Men charmiga är de :p

Här är en bild på akvariet:

Min skola är precis bredvid Södermalms akvarieaffär.[8D]
#11 - 6 mars 2008 12:19
E det torv du har som bottensubstrat? & pistia som flytväxt?

Snyggt var karet!!!
Lite långt åka till Södermalm även fall jag har hört att han e jättebra. Bor ju i Skåne numera. När jag bodde där uppe brukade jag handla i en jättemysig & välskött butik i Nynäs, vet ej om den finns kvar. Han tog gärna hem till en om han ine hade hemma. Han var väldigt ung vill jag minnas, ej fyllda 20. Men det e typ 10 år sen nu... *känner mig gammal*

Blir väl att åka till stoby & be dom ta hem. :-)

Mvh Eva
#12 - 6 mars 2008 12:56
batski skrev:
Kolla även boraras briggitae: http://www.aquariumfish.com/aquariumfish/printer.aspx?aid=19844&cid=

Om man inte hittar nån art man är intresserad av i affären kan man alltid fråga dem om de kan ta in dem. Det har jag gjort flera gånger.

Nja jag tror snarare att det är så att h*n känner sig ensam och söker sällskap och därför tyr h*n sig till pansarmalarna, men h*n hade trvivits mycket bättre med flear kompisar av samma art. Men jag tycker inte du ska skaffa fler, utan det bästa hade varit om h*n kunde flytta till ett stim i ett större akvarium. Du kan göra som jag gjorde. Annonsera efter ett nytt hem. Det är mycket möjligt att det finns någon som redan har ett stim som kan tänka sig ta emot din.

Det är jättesvårt att sälja/ge bort här på Åland. Vet inte varför, men jag kan prova igen.
#13 - 6 mars 2008 19:59
3 guppy skrev:
Min skola är precis bredvid Södermalms akvarieaffär.[8D]

Soft :D
#14 - 6 mars 2008 20:10
EvaPeva skrev:
E det torv du har som bottensubstrat? & pistia som flytväxt?

Stämmer väl :) Eller ja, jag har en vanlig sandbotten och sen ett tunt lager fibertorv ovanpå. Det funkar bra eftersom det inte bor några bottenfiskar i det akvariet. Pista var rätt det med :)

EvaPeva skrev:
Snyggt var karet!!!

Tack :D Glömde nämna att de fiskarna som syns på bilden är betta imbellis. De små (de är ju bara ca 2 cm söta :p) boraras hade fortfarande inte flyttat in då.

EvaPeva skrev:
Lite långt åka till Södermalm även fall jag har hört att han e jättebra. Bor ju i Skåne numera. När jag bodde där uppe brukade jag handla i en jättemysig & välskött butik i Nynäs, vet ej om den finns kvar. Han tog gärna hem till en om han ine hade hemma. Han var väldigt ung vill jag minnas, ej fyllda 20. Men det e typ 10 år sen nu... *känner mig gammal*

Blir väl att åka till stoby & be dom ta hem. :-)

Har du långt till Åleds? De har en massa olika arter.
#15 - 6 mars 2008 22:04
20 mil har jag dit. Men bodde där förut & då handla jag allt där. Ska dock hälsa på svärmor nästa helg, kanske får ta en tur dit då ;-)

Mvh Eva
#16 - 6 mars 2008 22:21
Hehe, jag skulle nog inte kunna åka dit utan att ta en liten tur till den akvarieaffären :D

Annons