Vilken sjukdom - Dvärgcompressiceps

#1 - 12 september 2006 16:53
Är det någon som vet vad det är för sjukdom min dvärgcompressiceps fått?

Den har fått stora rosa/vita blåsor på "nosen". Se bifogade bilder... Vattenvärden annars normala. Har nyligen bytt 50% av vattnet och jag göder sparsamt med PMDD. Temperaturen har varit något hög i sommar pga varm lägenhet - runt 27-28 grader. Nu börjar den dock sjunka och är runt 26-27.

Alla kommentarer värdefulla så att jag vet hur jag ska behandla fisken.
#2 - 13 september 2006 07:45
Fick faktiskt ett häfte med bilder/sjukdomsbeskrivningar på fisk igår....[:o]

Den fick jag tag i på en djuraffär, och de delade ut den gratis. Visserligen var den gjord av SERA, som naturligtvis vill att man ska köpa just DERAS medicin till fiskarna...:p Men på det hela taget var den VÄLDIGT upplysande med fina & tydliga bilder och sjukdomsbeskrivningar. Kolla om du inte kan få tag i den i någon zoo/fiskhandel.

Den heter:
" SERA RÅDGIVARE" - friska fiskar - hur uppnår man det?
- Att upptäcka sjukdomar
- Att hitta orsaken
och åtgärda den.

Jag ser i det häftet en sjukdom som liknar det som syns på din fisk, men är alldeles för okunnig för att uttala mig om det verkligen är den. :D
Isf. så skulle det KUNNA vara vara en virussjukdom...

Ursäkta en urdum fråga från en ovetande - men är dvärgcompressiceps en karpfisk/koi??
#3 - 13 september 2006 11:40
Healena skrev:

Den heter:

" SERA RÅDGIVARE" - friska fiskar - hur uppnår man det?

- Att upptäcka sjukdomar

- Att hitta orsaken

och åtgärda den.

..skulle det KUNNA vara vara en virussjukdom...

Ursäkta en urdum fråga från en ovetande - men är dvärgcompressiceps en karpfisk/koi??

Vad ska man ha mot ett virusangrepp och hur uppkommer det? Jag har inte förändrat något i mitt akvarium... Kommer det från mig?

Kolla in dvärgcompressicepsen på http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=735
#4 - 13 september 2006 15:24
Kan det inte vara hål i huvudet sjukan?
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123

Om du scrollar ner lite grann på sidan så hittar du den.
#5 - 13 september 2006 15:28
Linda_A skrev:
Kan det inte vara hål i huvudet sjukan?

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123

Om du scrollar ner lite grann på sidan så hittar du den.

Jag tänkte på det... men det här är ju inte hål, utan blåsor eller bölder...
#6 - 13 september 2006 15:34
Ah jag tyckte mest att det liknade "var" och jag har för mig att det kan komma vid hål i huvudet sjukan.

Men detta är inte min starka sida i alla fall. Hoppas att någon som kan mera än mig kommer med ett bättre förslag. :)
#7 - 13 september 2006 20:03
Jag vet fortfarande inte om det är en karpfirre du har :p
Är inte så hemma i fiskarnas värld än...dummie :D

Den bild jag tyckte liknade dina bilder på pricken, var på en fisk med sjukdomen "karpsmittkoppor"...

// [COLOR=blue]Bleka rosafärgade upphöjningar med rund till oval form, som har storleken 5 - 10 mm[/COLOR]//

Det kan tydligen gå flera månader mellan infektionstillfället och sjukdomsutbrottet.
Men ta inte det jag säger på allt för stort allvar - jag är somsagt "novis"!
Finns säkert många andra härinne som kan & vet mycket mer än mig.
#8 - 13 september 2006 20:07
är det dem vita "toffsarna" du menar? dem ser isåfall ut att sitta på fler ställen än på just fisken...
#9 - 14 september 2006 14:31
Är det någon som vet om det finns en bra databas över sjukdomar hos akvariefisk med bra bilder så man kan jämföra?
#10 - 14 september 2006 15:16
Den här kanske http://www.fishpalace.org/Disease.html#NTD
Funkade nyss, tillfälligt krångel hoppas jag.
Alltid svårt att säga på bild såhär. Känns som bakterie för mig.
#12 - 15 september 2006 20:00
Linda_A skrev:

Behandlade först med Protozin för jag trodde att det var svamp. Sen såg jag att det var blåsor också.
Nu har blåsorna övergått till hål så det måste vara hål i huvud-sjukan. Har inhandlat HEXA-ex och ska pröva en behandling...
#13 - 18 september 2006 20:05
Efter två dagar med Hexa-ex så åt fisken för första gången. Då finns det hopp om att han kommer att överleva.... Yippeeee!
#14 - 21 september 2006 07:30
Går det fortfarande framåt? :D

Annons