Hej! Hoppas någon här kan hjälpa mig att rädda mina fiskar! Jag har läst både böcker och på nätet men inte lyckats lista ut vad de lider av.
Det här har hänt:
För en vecka sedan köpte jag nya fiskar och i onsdags fick jag avliva en av de nya glödbandstetrorna. Den var rejält svullen, hade utstående gälar, en röd fläck under hakan och "gäspade". När fjällen började stå ut på den bestämde jag mig för att ta bort den. Jag bevakar akvariet ganska noga och dagen innan lade jag inte märke till något, så det gick ganska fort.
Igår märkte jag att två av mina gamla fiskar, en guppy och en molly strök sig mot stenar men verkade i övrigt må bra. Idag har jag inte sett dem hålla på med detta.
Idag såg jag att en annan guppy, som är höggravid, har utstående gälar och helt öppen mun. Det ser även rött ut innanför gälarna, men inte under hakan som det var på glödbandstetran. Hon håller sig precis under vattenytan hela tiden. Ska jag ta bort henne eller går det att behandla? Med vad i så fall?
Från och till har mina mollys legat på botten längst in i akvariumet, detta har pågått i några dagar. Ser inget fel på dem när de väl är framme, de är fina och äter bra.
På två av ancistrusmalarna har jag upptäckt ljusa fläckar, de uppför sig också normalt och äter bra.
Har letat som en galning men kan inte upptäcka några vita prickar, så det tror jag inte att det är. Har jag fått flera olika sjukdomar i akvariet eller finns det någon som stämmer in på symptomen? Snälla hjälp mig så jag vet vilken medicin jag ska köpa imorgon!
Emma