Vilken sjukdom?

#1 - 27 november 2008 12:18
Jag vet inte vad växten heter men den liknar Dvärgsvärdplanta men blir ca 50-70 cm hög.
Alla utlöparna har fått bruna prickar över hela plantan. Nu den senaste veckan har det kommit "hår" på en del av plantorna. Jag har även haft 4 döda fiskar dom senaste 3-4 dagarna. Det kan vara en slump, Men jag tror dom ätit på "håret/luddet" på plantorna.
Är det bara att slänga plantrona eller måste ja hälla i medicin oxå?
#2 - 27 november 2008 14:42
rufert skrev:
Jag vet inte vad växten heter men den liknar Dvärgsvärdplanta men blir ca 50-70 cm hög.

Alla utlöparna har fått bruna prickar över hela plantan. Nu den senaste veckan har det kommit "hår" på en del av plantorna. Jag har även haft 4 döda fiskar dom senaste 3-4 dagarna. Det kan vara en slump, Men jag tror dom ätit på "håret/luddet" på plantorna.

Är det bara att slänga plantrona eller måste ja hälla i medicin oxå?

Det låter ju som du har fått en släng av kisel alger samt tofsalger eller trådalger.

Är akvariet nystartat? Kisel alger kommer ofta i nystartade akvarium.

Alger tyder ofta på att det är obalans i akvariet, och i vissa fall är det att man inte sköter vattenbyten och rengöring m.m. vilket även kan förklara att fiskarna dött.

Men börja med att söka lite på Kisel, tråd och tofsalger för att se vad mer du kan läsa till dig.

Du kan lätt kolla om det bruna är kiselalger dra ditt finger över bladen försvinner det lätt så är det säkert det.
#3 - 27 november 2008 14:48
Men det skulle vara kul att veta lite mer om akvariet,

Hur länge det varit igång?
Storlek?
Vatten värden?
Vad du har för fiskar?
vad du har för filter?

allt du kan komma på kan hjälpa till
#4 - 27 november 2008 18:21
Det har varit igång ca 3år men jag flyttade i våras så då blev det ju om start
Det är 150L
Vatten värden vet jag inte mer än att det är medel hårt vatten, Ska köpa grejer och kolla det imorgon
Jag har GuldBarb, Neontetra, Blackmolly, Svärdbärare och en del räkor.
Jag har ett inner filter av märket "Aqueal UNI 500"
Har även en frigolit bakgrund som jag funderar på om det kan va den som e äcklig.
Bör jag ta bort alla sjuka växter?

Det verkar inte vara kisel då det inte försvinner när jag drar över bladen
#5 - 27 november 2008 19:05
Växterna är inte problemet för dina fiskar! du har gjort en omstart och det är troligen ingen balans och då trivs inte växter och fiskar! Nitrit är väl också troligt att du har och en unifilter 500 har inte på långa vägar kapacitet att själv klara av att bilogiskt rena ett 150L med en hel del fisk! tycker du väldigt snart ska komplettera med ett innerfilter till (ex. fluval 3+) eller ett ytterfilter! det du kan göra nu direkt är ett mindre vattenbyte och tillsätta ett par msk upplöst salt och skaffa nitrivec och dosera varje dag i 2-3 veckor! När man planerar filtrering av ett akvarie är det svårt att veta precis hur stort filter man behöver men går man efter "regeln" om minst 1% av akvarievolymen så ligger man bra till;) ex. 150Liters = 1,5L filtervolym! Aquael uni 500 har ca. 2dl filtervolym...
#6 - 27 november 2008 21:31
Oj Tackar och bugar för det svaret Åheim.
Menar du att jag ska lägga till den pumpen eller att jag ska byta ut min pump mot den?
Så du menar att mina växter blir friska av den här "kuren". Eller behöver jag göra något med dom?
#7 - 27 november 2008 21:43
rufert skrev:
Oj Tackar och bugar för det svaret Åheim.

Menar du att jag ska lägga till den pumpen eller att jag ska byta ut min pump mot den?

Så du menar att mina växter blir friska av den här "kuren". Eller behöver jag göra något med dom?
Du behåller din pump men kompletterar med en till för att få mer filteryta ( = mer plats för nytto bakterier) och det måste inte vara den pumpen jag föreslog, men jag tycker bara att det är en bra pump:) för att få ordning på växterna så bör du ha ett bra lysrör (ex. aquarelle) och kanske börja göda litegrann med tex. tropica aquacare som är en bra gödning och förstås uppnå balans i karet;) Om du ska göda med tropica byter du ca. 25% vatten var 14. dag och tillsätter då näringen (10ml/100L vatten) Lycka till med akvariet:)
#8 - 28 november 2008 13:13
Hum. Jag vill gärna bara ha en pump, Då jag har ett "pump rum" bakom bakgrunden. Skulle jag inte bara kunna köpa en skit stor pump ist?
Har precis fått hem PMDD micro+. Räcker inte det som gödning?
Just nu har jag två lampor som hänger över akvariumet. Som enligt förre ägaren skulle vara såna man använder till växtakvarium med 13V ljusrör i var. Eller kanske blivit lurad där oxå?
#9 - 28 november 2008 15:42
rufert skrev:
Hum. Jag vill gärna bara ha en pump, Då jag har ett "pump rum" bakom bakgrunden. Skulle jag inte bara kunna köpa en skit stor pump ist?

Har precis fått hem PMDD micro+. Räcker inte det som gödning?

Just nu har jag två lampor som hänger över akvariumet. Som enligt förre ägaren skulle vara såna man använder till växtakvarium med 13V ljusrör i var. Eller kanske blivit lurad där oxå?
Kan du inte fylla bakgrunden med filtermatta? Och ja du har blivit grundlurad när det gäller ljuset, du bör ha minst 45w!
#10 - 28 november 2008 16:37
Var i min lokala fiskaffär precis. Hon sa att dom bruna fläckarna var bitmärken av fiskarna (tror inte på det) och att de där tofs algerna var övergödning. Hon trodde att jag har för mycke gifter i vattnet. Så mer växter, oftare vatten byten, oftare suga sanden. Pumpen var enligt henne lagom.
Får fundera på det där me filtermatta, en massa jubb ju. oj jag som tycker ja har skit ljust redan

Annons