Vilken sand/grus ska jag använda?

#1 - 15 maj 2009 10:51
Jag har två slöjskärtar och två malar i ett 120 liters akvarium. När jag har kollat på bilder på andra akvarium har jag sett att dem flesta använder mycket finare grus än vad jag gör. Min grus är väldigt grov. Är det okej, eller vad skulle vara optimalt för mina fiskar? Det kanske har mer betydelse för växterna än för fiskarna?
#2 - 15 maj 2009 11:24
Vissa malar trivs bättre med finare sand. Sådana som silar sanden genom gälarna eller som tycker om att gräva ner sig vid fara. Men normalt sett spelar det ingen större roll så länge inte grusen är vass.
#3 - 16 maj 2009 09:04
Tack för svar! Funderar på att byta ut till lite finare grus, men det får vara som det är så länge, ska snart flytta så det får bli i samband med flytten.
#4 - 17 maj 2009 19:40
Åkte till djuraffären idag och skulle köpa finare sand. Men hon kollade på mig som om jag var dum i huvudet när jag sa att jag skulle ha det i akvariet. Mina malar är vanliga ancistrus och jag är ganska säker på att dem inte filtrerar sanden. Blev arg och åkte till jula istället men blästringssanden var slut där. Vill ha sand eftersom jag vill ha tillökning av mina nyinförskaffade fjärilsciklider. Är trött på djuraffärernas bemötande!

Annons