Vilken sand är mest lämpad?

#1 - 24 oktober 2003 07:15
Tänkte inhandlade denna "blästersand" från biltema. Såg att dom hade två varianter, varav den ena var lite finkornigare. Kornstorlek: 0,2–1,0 mm och Kornstorlek: 0,1–0,7 mm .

Först, är blästersand bra till akvarie som kommer ha växter? Hört att rötterna har svårt att andas genom finkornig sand -> dom ruttnar.
Sen, om det funkar, vilket det antagligen gör för jag har sett så många ha det, vilken storlek är då bäst? Vilken tycker Ni är snyggast och mest lämpad till ett akvarie.

o till sist, går det att slamsuga blästersanden? den åker inte med upp i slangen och så? Och efter man bytt vatten, är vattnet jäääätte grumligt då ett tag?
#2 - 24 oktober 2003 07:26
Jag valde den större varianten av blästersand till ett nystartat 150 liters akvarium för bara några veckor sedan så jag har inte erfarenhet nog att svara på alla dina frågor.

Jag har planterat växter. Framför allt vattenpest eftersom jag vill ha snabbväxande växter i starten. De växter i varje fall som sjutton!!

Jag tror den grövre är bättre, även den är väldigt finkorning!! Den är ljust gyllenbrun och jag tycker den är snygg. Någon här gav mig rådet att blanda upp den lite med småsten och så, så den blir lite mindre steril. Det blev snyggt tycker jag.

Slamsuga är ett elände!! Men sanden är så fins, så det går inte ner så mycket skit i sanden så det behövs inte allt för mycket slamsugning. När jag byter vattnet låter jag det gå igenom ett melitta filter jag lagt ut i botten av ett durkslag för att inte få hela avloppet fullt av fin sand!

Det blev jättegrumligt när jag startade upp akvariet första gången, tog flera dagar innan det la sig. När jag nu fixar med växter och så grumlar det till sig men lägger sig hyfsat snabbt igen.

#3 - 24 oktober 2003 07:32
Okey. Behöver man rengöra sanden innan man lägger den i karet?
Jag har lite grus sten tidigare, så ja får väl kombinera dem på nåt snyggt sätt.
Melita filter, vad är det?
#4 - 24 oktober 2003 07:47
Jag har inte rengjort min bästersand alls (0,1-0,7 mm), och den har inte grumlat någonting heller, så jag tycker det låter konstigt att kias akvarie var grumligt.
#5 - 24 oktober 2003 08:11
Jag köpte den finaste sorten och så här i efterhand så skulle jag nog ha valt den lite grövre... lite omständigt när man fyller på vatten så yr den finare sorten upp så förbaskat... växterna trivs som bara den! vattenpest och Anubias har jag i (det är kanske så att båda de tar upp näring ifrån vattnet och inte sanden..) men funkar bra gör det! Polaren har den grövre sorten i sitt 375 liters... ser snyggt ut där med :)
#6 - 24 oktober 2003 08:20
Löper inte Anubias stor risk att dö av att rötterna inte syresätts i sandbotten??

Tacka vet jag riktig sant [:D]
#7 - 24 oktober 2003 08:56
Hejsan
Jag har den finaste sorten, och för att den inte ska virvla när jag fyller på vatten med slang, så riktar jag strålen snett mot rutan då virvlar det betydligt mindre, och jag håller med det växer så det knakar i akvariet, när man slamsuger akvariet så sätt häverten nån cm från botten så brukar det gå bra. Jag har närbild på blästersanden på mina sidor.
MVH Maria
#8 - 24 oktober 2003 13:46
Men behöver man tvätta sanden innan man lägger den i akvariet?
Och räcker det med 25kg till 80x35?
#9 - 24 oktober 2003 14:15
Jag tycker att du ska tvätta den. Man vet aldrig vad som kan vara i den... Dessutom så måste man tvätta vanlig sand, vet ej hur det är med blästersand, för annars blir vattnet grumligt utan tvekan... Om det blir grumligt så har du mååååånga vattenbyten framför dig innan du är fri det,,, så varför chansa???
Vad gäller slamsugning (håll för ögonen nu Kramfors) så är det ett faktum att om du låter bli att slamsuga och står ut med skit på botten ett tag, så kommer nedbrytarbakterierna i sanden att öka och tillslut har du en botten som inte behöver slamsugas utan bakterierna tar hand om skiten. Blir det för mycket skit för att du ska stå ut kan du suga en bit ovanför botten, då får du med det mesta av det som ligger i alla fall...
#10 - 24 oktober 2003 14:17
nån som har bild?
#11 - 24 oktober 2003 14:17
Ok. Tack Nanc! :)
Hur tvättar man sån sand på enklast sätt då? Går ju inte direkt att använda sig av durkslaget..

#12 - 24 oktober 2003 14:18
Tror ni den funkar till Furcifer? för dom flyttar sand som attans
#13 - 24 oktober 2003 14:18
om du menar bild på blästersanden så finns den på mina sidor.
MVH Maria
#14 - 24 oktober 2003 14:22
Man häller en hink 3/4 full med sand, ställ den i duschen eller vasken, sedan låter man kranen/duschen spola i hinken lite lagom så att inte sanden virvlar ur, rör om försiktigt med handen ända från botten tills det vatten som rinner över kanten verkar rent.

Detta är ett råd från en som har sköljt sand till sitt 720L, 450L, 160L och 80L kar, så lite träning har jag allt fått...
#15 - 24 oktober 2003 15:22
Jag kan inte låta bli Nanc,om man slamsuger botten och tar bort föroreningarna då behöver inte bakterierna bryta ner dem till nitrit och sedan nitrat.
Syrefri botten är väl bra men då behövs det mer än 2 dm bottenslam för då kan nitraten brytas ner i den miljön, läste jag, kort förklarat.
#16 - 24 oktober 2003 16:38
Det låter inte allt för svårt. Får ta och göra det när ja får tag i det.
Jag renade 25kg urlortigt grus för ett tag sen. Oj vilket jobb. Var nog tvungen att skölja ur det minst 20 ggr för att de skulle bli rent i bunken. Sköljde först så ja fick bort det grövsta skiten, sen diskmedel och gnuggade gruset, sen hällde jag kokande vatten på det, + många sköljningar. :) (för den som är intresserad).
Sanden verkar lättare. Lär ju iofs mest vara damm i det.

Blev lite många gånger där kramfors :)
#17 - 24 oktober 2003 16:53
Jag tvättade för inte allt för länge sedan närmare 100kg sandstrandsand, det tog mig runt 10h. Efter ca 2-3h kämpande med första hinken fick jag tipset här om att stoppa ner duschen i sanden o låta det stå så en kvart. Det räckte inte med en kvart för min sand utan en dryg timme per hink. Sen hade jag kvicksand över hela badrumsgolvet.
#18 - 24 oktober 2003 17:46
Jag har tvättat sand från ett sandtag till 375 l, 105 l och 54 l, en himla massan hinkar vart det, men snyggt när det var klart.

Jag gjorde som så att jag fyllde en hink med 1/3 sand sen ställde jag den i vasken och på med kranen med ljummet vatten. Sen lät jag det rinna och jag gjorde en virvel ned i bottnen på hinken med handen och sen höll jag på så och hällde av vattnet med jämna mellanrum. Det gick ganska fort att tvätta sanden då men man fick en rejäl träningsvärk i armen dagen efter.

När jag fyller på vatten vid ett vattenbyte låter jag slangen gå jäms med vattenytan, då blir det ingen virvlande sand alls. Skulle man rota runt i sanden när man planterar växter eller någon fisk som gräver så det yr så lägger sig sanden nästan genast igen.

Hälsningar/Carro
#19 - 24 oktober 2003 21:40
Patrik Växjö: oavsett om det är sand, grus eller vad som så sätter jag aldrig ner roten i sanden/gruset...
Jag sköljde min sand på det sätt Nanc beskriver, det lite speciella med blästersand är att det inte får innehålla så mycket damm för att det ska vara någolunda användbart när man blästrar så det behövdes inte sköljas mycket.. det är ett bra budgetalternativ! och nu funderar jag på att byta i mitt andra lilla kar med... mycket snyggare och mer praktiskt än det svarta grus jag har däri...
Smaken är som baken! ;)
#20 - 25 oktober 2003 09:33
Ursprungligen skickat av gugges

Patrik Växjö: oavsett om det är sand, grus eller vad som så sätter jag aldrig ner roten i sanden/gruset...

Jag sköljde min sand på det sätt Nanc beskriver, det lite speciella med blästersand är att det inte får innehålla så mycket damm för att det ska vara någolunda användbart när man blästrar så det behövdes inte sköljas mycket.. det är ett bra budgetalternativ! och nu funderar jag på att byta i mitt andra lilla kar med... mycket snyggare och mer praktiskt än det svarta grus jag har däri...

Smaken är som baken! ;)

Förstod inte riktigt det där med att du aldrig sätter roten i sanden.. (?)

Aha.. Men då borde en blästersandrengöring vara ganska smärtfri då :)
#21 - 25 oktober 2003 10:18
Jag menade att Anubias inte ska ha sin rotstock nere nertryckt i bottenmatreailet bara.. rötterna ner ja men inte rotstocken! svarade bara kommentaren från patrik alltså!
#22 - 25 oktober 2003 16:33
Ok.. då förstår jag mer. :)
#23 - 30 oktober 2003 17:45
Har själv haft bryderier ang. fin sand eller inte...har lärt mig av alla era råd att finsand duger gott!! Nu till min fråga:

(som nybörjare undrar jag)kan jag hämta sand ute i naturen??? Bor i halland o vi har finfin sand på Skreasand eller kan det vara så att den är för fin??? Eller tar jag med mig "skit/parasiter" som ej skall vara där??? [?][?]
#24 - 30 oktober 2003 17:55
Om du tvättar sanden med hett vatten från kranen (60 grader) så ska inga bakterier och parasiter överleva.
#25 - 30 oktober 2003 19:36
Jag ser här att man kanske skulle slå sig i på färdig-tvättat-grus-redo för akvarietbranschen.... verkar kunna vara en lukrativ bransch. :)

//Eric
#26 - 30 oktober 2003 20:09
Det är inga problem att hämta sand på stranden, jag gjorde det på Öland det blev jätte snyggt, det växer så det knakar i det karet. Jag sköljde bara min sand EN gång, det var allt som behövdes vattnet var klart hur mycket jag än rörde runt i det, så fort sanden hade lagt sig var det klart och ingenting flöt på ytan.

Jag tog den torra sanden en bit från vattnet, det blev nog lättare att bära då, blöt sand väger bly!

Välkomna in och titta klicka på 54l i galleriet.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=117961&gid=117986
#27 - 1 november 2003 22:03
Tack för råden...nu har jag sanden i akvariet, hämtade det vid en innsjö o det är jättefint!!! *glad*

Annons