Vilken räka...om någon skall jag ha ?

#1 - 30 november 2006 13:59
Hej !

Drar igång ett kar på 220-240 liter efter nyår.

Skall ha följande fiskar i detta.

Scalarer
Fjärilsciklider
Platys eller Svärdbärare
Malar (ancistrus)
Siamesisk Algätare

Har läst att ancistrus är benägna att "skita ner" en del.

Letar efter något som kan "städa upp" den skiten.

Skulle en räka (eller flera) fungera ?

(Nej, snäckor vill jag inte ha)

Vilken sorts räka skulle fungera isf ?

Minimi- / max antal räkor ?

Kensa
#2 - 30 november 2006 14:03
scalarer är ju kända för att käka upp tex neontetror, så jag tror inte att de skulla tacka nej till en skaldjurbuffe...

sen verkar det vanskligt att ha svärdbärare och fjärilsciklider i samma kar, då fjärilarna vil ha mjukt och surt vatten, ochsvärdbärarna hårt och alkaliskt. räkorna blir inte heller så galda om det blir för surt och mjukt...

snäckor fungerar inte heller, eftersom de ABSOLUT itne kan vara i surt vatten.

jag skulle skippat platys/svärbärare, och levt med att det blir ltie skitigt.
#3 - 30 november 2006 14:52
massor med andra människor som har sagt att denna blandning
fungerar alldeles utmärkt.

fram till nu är det bara 2 av kanske 75 som har sagt att blandningen är fel.
#4 - 30 november 2006 16:08
Kensa skrev:
massor med andra människor som har sagt att denna blandning

fungerar alldeles utmärkt.

fram till nu är det bara 2 av kanske 75 som har sagt att blandningen är fel.

Då blir det tre nu då! :p Jag tycker inte heller det är en bra blandning då Nils har alldeles rätt i det att Fjärilsciklider och svärdbärare eller platy vill ha helt olika vatten. Och räkor tycker jag inte heller du ska ha med de fiskarna.
#5 - 1 december 2006 08:12
Kensa skrev:
Hej !

Drar igång ett kar på 220-240 liter efter nyår.

Skall ha följande fiskar i detta.

Scalarer

Fjärilsciklider

Platys eller Svärdbärare

Malar (ancistrus)

Siamesisk Algätare

Har läst att ancistrus är benägna att "skita ner" en del.

Letar efter något som kan "städa upp" den skiten.

Kensa

Vad menar du med att skita ner? Bajsar gör dom ju, men det finns det ingen fisk som vill äta upp...
#6 - 1 december 2006 08:16
Citerar från artbeskrivningen på Körsbärsräkan:

Herbivor (växtätare – främst alger) och omnivor (allätare). I akvarium är de inte så kräsna utan äter foderrester, flingfoder (grönfoder), maltabletter, granulat, växtdelar, [COLOR="Red"]exkrementer från fisk[/COLOR], smått fryst foder, spenat etc..

Alltså...äter skit.

Därav frågan, finns det någon trevlig räka som passar med fiskarna i det framtida karet som kan hjälpa till att ta hand om skiten.

K
#7 - 1 december 2006 08:32
Tror inte det är några problem med fiskarna om du håller runt 7 i pH. (Annars kan du ju fundera på boliviansk fjärilsciklid som enligt artbeskrivningen vill ha lite högre pH än den vanliga).

Jag tror att du kan få problem med att ha räkor (jag har själv inte vågat skaffa några pga risken att de blir mat). Men har du mycket växter så kan det kanske gå bra. Det kan nog också vara vettigt att välja någon lite större räka som Amano, för att minska risken att de blir mat. Det tråkiga med Amano är att du knappast lär få några yngel på dem ;). Ska du ha räkor, så tror jag inte en räka gör någon skillnad utan du bör nog ha en del.
#8 - 1 december 2006 15:36
Ska du ha körsbärsräkor (som för övrigt som de andra sagt nog kommer bli dyrt foder för fiskarna du vill ha) i det enorma karet så får du nog ha ett par hundra i alla fall. De blir max 3 cm stora och ska de rensa upp efter alla dina andra fiskar så kommer det ju krävas en hel del!

Har själv körsbär, 10 st i mitt 54 liters kar, hade jag dessutom haft fiskar så hade jag behövt fler räkor om deras uppgift var att rensa upp. ^^
#9 - 1 december 2006 16:03
När det gäller vattenvärden är det alltid ett avvägande mellan vad fiskarna har i naturen och vad de "vill ha". Är vattnet inte extremt åt något håll eller fiskarna är vildfångade och kräver det ena eller andra för lek eller romutveckling (ev. skev könsfördelning) så fungerar många "dåliga" kombinationer.
Kolla i butiken håller dse olika vattenvärden i olika akvarier beroende på vart fiskarna kommer ifrån?

För att svara på din fråga /topic) så skulle jag rekomendera räkor i ett mindre kar alena eller tillsammans med mindre fiskar. Har själv 12st Körsbärsräkor i ett 36L och ser sällan mer än någon åt gången, så i ett så pass stort akvarium försvinner de lätt för betraktaren.

Lycka till hur det än blir.
/Pär
#10 - 1 december 2006 16:05
Det finns iofs större räkor och kräftor, tex solfjäderräkan eller vad den kan heta. Är så fokuserad på de små (som är på modet) att jag glömde att det finns fler och större arter.
#11 - 1 december 2006 16:42
Pär J. skrev:
(ev. skev könsfördelning) /Pär

:confused:
#12 - 3 december 2006 10:51
Vattenvärden kan påverka könsfördelningen på ynglen. Detta är välkänt hos dvärgciklider (pH samt tempertur) ger olika delar hanar och honor hos olika arter.
#13 - 4 december 2006 19:59
Har en fråga angående Körsbärsräkor, har ingen som helst erfarenhet om dessa. Men tycker dom verkar rätt...mysiga..att titta på?

Har två kar men med dom fiskarna jag har i så kanske dom inte blir så långlivade. Så jag funderar då på att köpa ett litet akvarie till och bara ha räkor och möjligtvis några stimfiskar så räkorna inte blir överbefolkade.

Så mina frågor är, hur pass litet akvarie kan jag köpa om jag vill ha så få räkor som möjligt 19 liter?? Dom vill ju säkert ha sällskap...
Och vilken fisk kan jag ha till och hur många?

Sorry, om jag snor en tråd här men jag ville inte skapa en helt ny tråd när vi ändå pratar Körsbärsräkor här inne.

EDIT: Glömde... behöver detta nya kar nåt filter?
#14 - 5 december 2006 08:33
19L borde funka utmärkt för några räkor, blir de många kan man ju alltid sälja "överskottet". Kanske kan någon liten fisk passa in också, tex vildguppy eller någon annan liten fisk.

Ang filter så behöver inga akvarier filter OM man sköter akvariet rätt, dvs byter vatten ofta och har mycket växter som sköter sköter balansen mellan tillfört och förbrukad näring.
#15 - 5 december 2006 16:14
Ok, tack för infon!

Slöjstjärtar äter dom opp räkorna? Har ett kar med slöjisar annars men jag antar att dom käkar räkor till förrätt? Dom blir inte stora, fem sex centimeter kanske, sa han i djuraffären.
#16 - 5 december 2006 16:29
om du bläddrar ner en bit på denna sida http://www.azgardens.com/shrimpfactory.php så finns det en räka som heter "rudolph red nosed shrimp"
det kanske vore nåt :) häftigare räka finns inte
#17 - 5 december 2006 17:01
Vinter skrev:
Ok, tack för infon!

Slöjstjärtar äter dom opp räkorna? Har ett kar med slöjisar annars men jag antar att dom käkar räkor till förrätt? Dom blir inte stora, fem sex centimeter kanske, sa han i djuraffären.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Räkorna är ganska kvicka så dom kanske kan hålla sig undan slöjisarna. Om räkorna blir 5-6 cm så är det förmodligen Amanoräkor som dom syftar på. Körsbärsräkor är ju mindre.[/COLOR][/FONT]
#18 - 5 december 2006 17:28
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om räkorna blir 5-6 cm så är det förmodligen Amanoräkor som dom syftar på. Körsbärsräkor är ju mindre.[/COLOR][/FONT]

Tror h*n menar att slöjisarna ska bli 5-6 cm...?
#19 - 5 december 2006 17:29
Nitra98 skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Micorslöjisar :confused: Ny art för artbeskrivningarna kanske ;)[/COLOR][/FONT]
#20 - 6 december 2006 16:54
Nitra98 skrev:

Precis, hon menade slöjstjärtarna. När jag köpte dom så stog det, jag tror det var 4- 6 cm eller nåt sånt på beskrivningarna på akvariet. Jag talade även om hur stort akvarium jag hade och hur många jag hade plats med.
Så den ska deffenitivt inte bli stor.

Såg 'panda slöjstjärtar' för ett par dagar sen, dom blev typ bara 4 cm om jag inte minns fel. Så nog finns det små slöjisar... annars ljuger var o varannan akvarist eller djuraffär jag pratat med.

Så ni tror jag kan ha körsbärsräkor i samma kar, i värsta fall får jag ta fram min gamla skål o ha i dom där om det blir bråk. Och så får jag hitta nåt annat att ha dom i sen.

EDIT: Ok slöjisarna jag har kanske inte blir 4 cm nu när jag råkade kolla på en tumstock. Men inte större än 7 - 8 cm iaf. Dom är väl typ 6 eller 7 nu
#21 - 6 december 2006 17:08
det brukar finnas lappar på akvariumena med fakta på , men den storleken som står där är hur stora dom är/var när affären får in dom från grosisten, så om det stod storlek 4cm tex. så var dom så stora när dom fick in dom, alltså inte hur stora dom blir som vuxna.
#22 - 10 december 2006 19:57
det brukar finnas lappar på akvariumena med fakta på , men den storleken som står där är hur stora dom är/var när affären får in dom från grosisten, så om det stod storlek 4cm tex. så var dom så stora när dom fick in dom, alltså inte hur stora dom blir som vuxna.

Men dom sa till mig att dom inte blev så stora. Hur många gånger ska man behöva bli lurad egentilgen??
Samma sak när jag köpte en hamster för ett tag sen. Dom sa att hon inte skulle växa mycket mer. Men nu är hon mer än dubbelt så stor som när jag köpte henne.

Behöver man INGEN vetskap om djuren man säljer om man ska jobba i djuraffär eller? :mad:

Annons