Vilken pump till 100 liters?

#1 - 5 september 2008 19:38
Hej
Har kommit över ett 100 liters kar som jag tänkte sätta in en slimline bakgrund, och där tänkte jag göra det klassiska filterhörnet som man kan hitta bilder på lite varstans här på forumet, där jag gömmer filter, pump och doppvärmare.
Jag undrar jag hur kraftig pump jag behöver? vad jag tror jag kommit fram till är att Eheim är ett bra märke, något annat märke som är bra?
hur stort behöver hörnet vara? räcker det med 10x10 cm?
Då undrar ni naturligtvis vilka fiskar jag tänkte ha? ja så långt har jag inte riktigt kommit ännu, men jag tror att jag flyttar över mina fjärilciklider och införskaffar några till eller kanske några andra dvärgciklider. Kanske några malar att hålla rent, resten vet jag inte ännu.
#2 - 5 september 2008 22:07
15x15cm är nog bra att ha så du får plats med pumpen som brukar vara 7-8 cm! aquaclear 20 är ganska lagom med sina 450L/tim och är enligt mitt tycke en väldigt bra pump, likaså aquael cirkulator men eheims compact pumpar vill jag avråda från för jag har 2 st och de är väldigt högljudda, den minsta 300.an funkar dock ljudmässigt eftersom den är så liten men den klara inte ett 100Liters!
#3 - 6 september 2008 01:22
Knalla in på datorbutiken och köp denna, dom är 214 spänn billigare än pwss..
#4 - 6 september 2008 07:23
Så 15 x 15 får det bli, och om jag förstått rätt så behöver jag minst 400 l/tim. Jag ser att det finns andra pumpar av Eheim som inte är compactpumpar, är dom lika högljudda?
Bra tips om datorbutiken Gaffel. :)
#5 - 6 september 2008 08:53
Eheim universal är i princip ljudlösa, men som sagt, nu dyker det säkert upp nån tomte och påstår motsatsen. knalla du in på datorbutiken, nu när du har turen att ha dom i Malmoe och allt!
#6 - 6 september 2008 10:03
[:-121] Nää håller med om att de är väldigt tysta pumpar:p De är ju starka pumpar som orkar lyfta vattnet, från tex en sump, därför tycker jag det känns lite som att elda åt kråkorna när man använder dem i ett filterhörn eller hamburgerfilter för där krävs ingen kraft!
#7 - 6 september 2008 10:13
Helt riktigt fast bara delvis, fördelen med en cirkulationspump som har hög vattenpelare i ett filterhörn är just styrkan då den kommer att övervinna filtermediets vattenmotstånd utan att tappa allt för mycket i cirkulationshastighet, en annan av universal modellens fördelar är deras välförtjänta rykte som problemfria och nästintill outslitliga, får man sen en 1048 för 479:- hos datorbutiken så tycker jag inte att det är så mycket mer att orda om.
#8 - 6 september 2008 10:13
He he visste inte att datorbutiken och jmedata var samma butik, där har jag handlat mycket till min dator.
Nå tack för hjälpen, nu har jag fått lite att fundera över. Jag skall först lämna in karet och få det tätat, Så jag har lite tid på mig att fundera.
#9 - 6 september 2008 10:21
Köp 3 tuber Sikasil-E, rakbladsskrapa, en flaska T-röd samt en rulle 3M eller TESA(maskeringstejp) ute på Hornbach i Arklöv och gör jobbet själv, missa inte deras zooavdelning.
#10 - 6 september 2008 10:31
Gaffel skrev:
Helt riktigt fast bara delvis, fördelen med en cirkulationspump som har hög vattenpelare i ett filterhörn är just styrkan då den kommer att övervinna filtermediets vattenmotstånd utan att tappa allt för mycket i cirkulationshastighet
Det var just därför jag hänvisade till filterhörn och Hamburgerfilter, där kan man aldrig forcera flödet genom att ha en stark pump eftersom vattnet då stiger och rinner över filtermattan, i dessa filter gäller självtillrinnings principen och pumpen behöver bara flytta tillgängligt vatten;)
#11 - 6 september 2008 10:43
Ledsen åheim men dels så kan aldrig vattnet "rinna över" i ett HMF eftersom pumpen(likt en brunnspump)suger in vattnet genom filtermattan, däremot kan en för kraftig pump i ett HMF med för tät filtermatta sänka vattennivån så pass att den går torrt, dessutom rör den här tråden tillverkningen av ett filterhörn till en slimline i ett 100 liters.
#12 - 6 september 2008 10:46
Ledsen åheim men dels så kan aldrig vattnet "rinna över" i ett HMF eftersom pumpen(likt en brunnspump)suger in vattnet genom filtermattan, däremot kan en för kraftig pump i ett HMF med för tät filtermatta sänka vattennivån så pass att den går torr, dessutom rör den här tråden tillverkningen av ett filterhörn till en slimline i ett 100 liters.
#13 - 6 september 2008 11:37
Hornbach har jag varit på ett par gånger och varit på deras zooavdelning, har koll på ett större akvarium där men det får vänta något år till.
Nej göra det själv vågar jag mig inte på ännu, har bara hållit på med akvaristik sedan maj så att sätta på en bakgrund är vad jag vågar mig på just nu.
Har pratat med en zooaffär här iMalmö som också tillverkar akvarium efter måttbeställning och dom limmar om mitt akvarium för ca 500 kr det tycker jag är bra pris, och jag fick akvariet gratis så det kommer inte bli så dyrt i längden.
#14 - 6 september 2008 11:59
Gaffel skrev:
Ledsen åheim men dels så kan aldrig vattnet "rinna över" i ett HMF eftersom pumpen(likt en brunnspump)suger in vattnet genom filtermattan, däremot kan en för kraftig pump i ett HMF med för tät filtermatta sänka vattennivån så pass att den går torr, dessutom rör den här tråden tillverkningen av ett filterhörn till en slimline i ett 100 liters.
nu är det du som inte hänger med;) självklart menar jag att vattnet i karet stiger när vattnet bakom mattan sjunker och är volymen stor nog bakom mattan så kan dessa liter räcka för att vattennivån i karet ska höjas flera centimeter och rinna över mattan! slutsatsen blir fortfarande precis som jag sa tidigare -motorstyrkan är helt oväsentlig i denna typ av filter då du aldrig kan dra vatten igenom en igensatt matta med kraft i en öppen kammare, utan L/tim är det man ska inrikta sig på;)
#15 - 6 september 2008 12:02
#16 - 6 september 2008 12:10
åheim skrev:
nu är det du som inte hänger med;) självklart menar jag att vattnet i karet stiger när vattnet bakom mattan sjunker och är volymen stor nog bakom mattan så kan dessa liter räcka för att vattennivån i karet ska höjas flera centimeter och rinna över mattan! slutsatsen blir fortfarande precis som jag sa tidigare -motorstyrkan är helt oväsentlig i denna typ av filter då du aldrig kan dra vatten igenom en igensatt matta med kraft i en öppen kammare, utan L/tim är det man ska inrikta sig på;)

Trycket ökar alltid ju större vattenpelaren är, sen ska vattennivån i ett HMF understiga vattennivån i akvariet annars är pumpen för klen, om sen vattennivån i akvariet skulle rinna över i filtret så är vattennivån i akvariet för hög i förhållande till filtret, mao ett handhavande fel och inte ett pumpfel. :D
#17 - 6 september 2008 12:42
Gaffel skrev:
Trycket ökar alltid ju större vattenpelaren är, sen ska vattennivån i ett HMF understiga vattennivån i akvariet annars är pumpen för klen, om sen vattennivån i akvariet skulle rinna över i filtret så är vattennivån i akvariet för hög i förhållande till filtret, mao ett handhavande fel och inte ett pumpfel. :D
jag tror vi lämnar det här:)
#18 - 6 september 2008 12:57
Skönt att du äntligen tagit ditt förnuft till fånga.;)
#19 - 6 september 2008 13:08
Gaffel skrev:
Skönt att du äntligen tagit ditt förnuft till fånga.;)
Ja det var länge sedan:p Hur många filterhörn/HMF har du byggt och har erfarenhet av gaffel? handen på hjärtat:D
#20 - 6 september 2008 13:13
2st fast den jag byggde i 160 liters baljan hade en stor filtermatta i varje bakre hörn som gick hela vägen fram till frontglaset så då blir det rent teknisk 3st. ;)

Den jag fn gör till räkkaret är så liten så den räknas inte..
#21 - 6 september 2008 14:13
Gaffel skrev:
av dina inlägg att döma har du aldrig ens sett ett HMF i verkligheten;) för att få vattennivån att sjunka bakom mattan gissar jag att du behöver omkring 10 000-30 000L/tim eftrsom mattan inte ger något märkbart motstånd (ppi 10) och om sen pumpen levererar ex vis 400L/tim så har storleken på vattenpelaren ingen som helst betydelse eftersom pumpen inte kan tvinga vattnet genom mattan! om sen vattnet mot förmodan skulle sjunka bakom filtret så är det dax att rengöra den för det löser inte en stark pump som går torrt, eller svag för den delen;););) game over gaffel:D
#22 - 6 september 2008 18:59
Nu har du luktat på korken igen åheim, jag förstod inte alls dina sista påståenden eftersom ett högre tryck uppstår på filtrets utsida när vattenpelaren på filtrets insida är lägre vilket i sin tur är den enda faktor som påverkar vattengenomströmmningen, sen måste jag klart dementera det första påståendet då jag satte upp mitt åled 160 alu med ett 2222 i ena hörnet och ett 2213 i det andra och enda gången jag blev halvnöjd var när jag lät bägge filtren sörpla ur det ena filtret, nån mm lägre vattenyta med halv strömt vatten vilket i mina ögon är en skitlösning som lätt hade åtgärdats med dubbla compact+ 2000, tyvärr snor mattorna så mycket plats att det känns meningslöst i ett så litet kar eftersom hela akvariet lyste blått blått, i ett 720 hade det varit en annan femma men där kan man lika gärna lägga krutet på filtermoduler eller att köra reningen i ett btn. :p
#23 - 9 september 2008 12:59
Ska inte strö så mycket salt i såren på dig åheim, tänkte bara att du kanske behövde en liten dos av Lasses visdoms inlägg..

Har tagit upp mitt lilla hmf ur räkkaret eftersom jag fått trådalger(shrug)men återkommer med en liten bild när det är på plats igen, i övrigt verkar det inte behövas någon filtrering då luftpumpen sköter cirkulationen och lasten är väldigt låg men jag ville med ett litet hmf skapa ett skafferi åt räklingarna..
#24 - 9 september 2008 13:03
Ska inte strö så mycket salt i såren på dig åheim, tänkte bara att du kanske behövde en liten dos av Lasses visdoms inlägg för att bli på humör igen..

Har tagit upp mitt lilla hmf ur räkkaret eftersom jag fått trådalger(shrug)men återkommer med en liten bild när det är på plats igen, i övrigt verkar det inte behövas någon filtrering då luftpumpen sköter cirkulationen och lasten är väldigt låg men jag ville med ett litet hmf skapa ett skafferi åt räklingarna..
#25 - 9 september 2008 14:48
Ha ha ha... du kan bara inte inse vissa fakta gaffel[:o]:D du måste förstå att det finns minst 2 anledningar till att jag anser att du har fel! 1. ett väldigt starkt sug kommer dra till sig en massa fasta föroreningar och snabbt fylla hela filtret med detta, i sin tur kan ingen riktig nitrifiering uppträda:) 2. vid väldigt hög genomströmmning släpper nitrifierarna från substratet (filtret) och ut i karet istället och där erbjuds inte den stora yta som krävs och de kan helt enkelt inte existera i tillräcklig mängd:) Kan du kanske länka till någon källa som styrker dina lr rättare sagt lasses påståenden? Han har vid ett tillfälle även sagt till mig att "troligen skulle rengöring av filtrepatronen varje vecka öka nitrifieringen" jag menar sweet lord what e loud of crap;)

It Ain´t gonna be no shooting around here as long as i´m the sheriff of this territorie
#26 - 9 september 2008 18:07
Jag föreslår att du läser Lasses inlägg som jag länkade till i förra inlägget, läs det 2 ggr för säkerhets skull.. ;)

1. ett väldigt starkt sug kommer dra till sig en massa fasta föroreningar och snabbt fylla hela filtret med detta, i sin tur kan ingen riktig nitrifiering uppträda

"
En bra fart på vattnet hjälper till att polera bort dött organiskt material och lämnar mer utrymme för nitrifierarna. "
#27 - 9 september 2008 19:11
Gaffel skrev:

"En bra fart på vattnet hjälper till att polera bort dött organiskt material och lämnar mer utrymme för nitrifierarna. "

Ja om det vore sant;) Du har missat hela poängen! ett filter med stor yta och svag dragkraft samlar inte upp alla de fasta föroreningarna och kan därför inrikta sig på att biologiskt rena vattnet, de filter du snackar om med stark dragkraft samlar upp mycket fast avfall som då belamrar filtret och då krävs bakterier för att bryta ner detta FASTA avfall och dessa aeroba bakterier konkurerrar då ut nitrifierarna och vips så du fått ett nästan helt mekaniskt filter! Jag föreslår att du läser mina inlägg ända tills du kan dem utantill:D (denna prestige är smått patetisk:p)
10/4 over and out [:-106]

It ain´t gonna be no shooting around here as long as i´m the sheriff of this territorie
#28 - 9 september 2008 22:30
Då skulle jag vilja veta hur du löser problemet med låg syresättning om cirkulationen är så låg att ingenting når filtermattan, sen uppstår det ett annat problem och det är att du blir tvungen att antingen hålla en låg växtlast alt manuellt ta bort all mulm och exkrement som ansamlas för att inte råka på en syredipp med dom vanliga följderna.

Om du hade läst Lasses inlägg lite nogrannare så ser du att den kraftiga cirkulationen ingalunda "slungar" ut nitrifieringsbakterierna, inte heller verkar dom bli ut utkonkurrerade av dom heterofoba bakterierna, märkte själv att filterkuberna i mitt 1250/1018 var helt rena men hala som snor innan idag när jag lyfte på locket för att kolla läget.
#29 - 9 september 2008 22:38
Då skulle jag vilja veta hur du löser problemet med låg syresättning om cirkulationen är så låg att ingenting når filtermattan, sen uppstår det ett annat problem och det är att du blir tvungen att antingen hålla en låg växtlast alt manuellt ta bort all mulm och exkrement som ansamlas för att inte råka på en syredipp med dom vanliga tråkiga följderna, eller hoppas du på en anaerob bakterieansamling i botensubstratet? ;)

Om du hade läst Lasses inlägg lite nogrannare så ser du att den kraftiga cirkulationen ingalunda "slungar" ut nitrifieringsbakterierna, inte heller verkar dom bli ut utkonkurrerade av dom heterofoba bakterierna, märkte själv att filterkuberna i mitt 1250/1018 var helt rena men hala som snor innan idag när jag lyfte på locket för att kolla läget.
#30 - 9 september 2008 22:41
Då skulle jag vilja veta hur du löser problemet med låg syresättning om cirkulationen är så låg att ingenting når filtermattan, sen uppstår det ett annat problem och det är att du blir tvungen att antingen hålla en låg växtlast alt manuellt ta bort all mulm och exkrement som ansamlas för att inte råka på en syredipp med dom vanliga tråkiga följderna, eller hoppas du på en anaerob bakterieansamling i bottensubstratet? ;)

#31 - 10 september 2008 14:14
har förklarat detta förut men för en sista gång;) man behöver inte göra avkall på cirkulationen i karet, utan finessen ligger i att träffytan på filtret är tillräckligt stor för att dragkraften inte ska dra till sig för mycket fasta föroreningar utan bara de mindre och lätta partiklarna. ex mitt 112L har jag en matta som är 34x36cm och en pump på nästan 5ggr akvarievolymen/tim men endast ett filtergenomflöde på 5cm/minut jämnt fördelat över hela filtrets yta! Och som du säger så sker en stor del av nedbrytningen av fast avfall istället i karet, men knappast i en syrefattig miljö och detta drar filtret nytta av och kan ägna sig ostört åt den biologiska biten! Men gaffel vi kan nog gött köra på med det vi tycker är det bästa och jag anser absolut inte att tex ett ytterfilter skulle vara ineffektivt på något vis men jag vill inte adressera det som ett biofilter!
#32 - 10 september 2008 14:26
Köp ett litet ytterfilter eller ett bottenfilter istället, stefan s, du ser vilka problem som kan uppstå annars:D!

Annons