Vilken pump skall jag ha till mitt akvarie?

#1 - 28 mars 2007 10:52
Jag är helt ny inom akvarie världen. Jag har införskaffat mig ett akvarie på 220 liter. Vet ju ingen ting om pumpar är ju en hel djungel. Snälla kan någon hjälpa mig med goda råd? Har tänkt att skaffa Eheim ytterfilter??? Det skall vara något tyst gående som passar även mina fiskar. Har Blackmoly, guppy,svärdbärare,malar och några skalarer. Om det kan vara till hjälp av valet av pump? Och var någon stans köper jag den till bäst pris?:confused: :)
#2 - 28 mars 2007 12:17
Har du vägarna förbi Göteborg så rekomenderar jag Herkules zoo på hisingen.
Annars har du ju zoo-mässan i kungsbacka. Vet ej om dom har bra priser där, men dom har ett stort utbud.

Ytterfilter är jag inte så bra på, men om du skulle köra innerfilter så skulle jag kört 2 fluval 4+, eller 2 eheim modellen större.

Men ytterfilter har ju alltid större filtervolym så det är ju bättre.
#3 - 28 mars 2007 12:21
Eheim 2217 är inte fel. Den pumpar runt 1000 liter i timmen, men är lite överdimensionerad för ditt kar, men skulle du byta upp dig i akvariestorlek så har du då pumpen inköpt.
Du kan säkert få ett bra pris på den i din lokala affär, om du inte vill handla på nätet. Kolla då in på www.aquaristic.net eller www.pwss.se för priser.
#4 - 28 mars 2007 12:34
Sahara skrev:
Jag är helt ny inom akvarie världen. Jag har införskaffat mig ett akvarie på 220 liter. Vet ju ingen ting om pumpar är ju en hel djungel. Snälla kan någon hjälpa mig med goda råd? Har tänkt att skaffa Eheim ytterfilter??? Det skall vara något tyst gående som passar även mina fiskar. Har Blackmoly, guppy,svärdbärare,malar och några skalarer. Om det kan vara till hjälp av valet av pump? Och var någon stans köper jag den till bäst pris?:confused: :)

Testa ett AM-TOP ytterfilter, med kapacitet runt 500 liter i timmen....billigare märke än Eheim men lika bra efter vad jag hört....[:D]
#5 - 28 mars 2007 12:53
Tack för era svar:). Det är ju jätte svårt att välja! Pratade med en zoo butik för en stund sedans de rekomenderade Eheim 2026 profesionel 2 de hade den till ett pris på 1900kr och då var det rea[B)]. Men visst de håller ju länge...eller? Är det ett bra pris på denna pumpen? Har någon något bra respektive dåligt att säga om den? Det fanns 2 st Fluval med till akvariet en liten som dånar och en större tror att den större va 3+ eller va det 4+??? Är det bra pumpar de som jag har i? Tycker att de verkar vara så där på att rena fast jag kan ju ha helt fel vet ju inget om dem. Tack på förhand:)
#6 - 28 mars 2007 13:00
Med ett ytterfilter får du större filtervolym så bakterierna kan bryta ner skiten som kommer dit. Med ett innerfilter brukar det inte ta så lång tid innan det kläggar igen och du får rengöra det.
Jag har själv endast Eheim ytterfilter i mina burkar, och är väldigt nöjd med dessa.
Eheim 2026 är bara lite mindre än ett 2028 som jag har till karet på jobbet. Det är ett kanonfilter då det är lätt att få igång, filterkorgar till substratet och bara går och går.
För 1900 kan du fråga om du får med substratet som ska ligga i korgarna då det kostar lite att köpa, och då är det ett bra pris.
#7 - 28 mars 2007 13:07
Här är det på pwss.se: http://www.pwss.se/product.php?productid=516&cat=304&page=1 1500:-. Men fråga som ansjo föreslår butiken, kan ju referera till hemsidan. Fördelen med att köpa i affär är att man gynnar sin lokala handlare som även säljer fiskar m.m.
#8 - 28 mars 2007 15:17
Köp inte ett eheim dom nya håller tyvärr inte samma kvalitet som förr, skulle inte rekommendera am-top bara för att dom är lite mekiga att sköta. Jag kan rekommendera tetra-tec, ett billigt och väl fungerande filter med alla tillbehör som du behöver och mycket lättskött.
#9 - 28 mars 2007 17:37
Tack så hemst mycket för alla råd m.m skall fråga i butiken om substratet ingår:). I så fall slår jag till. Har förstått att det verkar vara ett bra pris. Va inne på enn annan zoo butik de skulle ha över 3000kr för en lika dan:(. De där inner filtrena verkar bara bli täta med en gång och dessutom så har de sugit in de få flytväxter som jag hade lyckats få med så jag gillade dem inte riktig:). Tack så mycket:) :) :) (fler råd om allt angående akvarium är alltid välkommet)
#10 - 28 mars 2007 18:41
Hej.
Kolla denna länk, tetra-tec ex700 som pumpar 700 liter per timme. Allt filtermaterial ingår som biobollar, makaroner, kolfilter mm. Slangar, kopplingar, strilrör och det är pump på den så man inte behöver suga i slangen för att få igång det. Pris 803 kr + frakt, inte illa jag har flera stycken och är betydligt nöjdare med dem än tex eheim. Obs det gäller inte gamla eheim som hade mycket bra kvalitet, idag är dom dåliga och är bara dyra.
#11 - 28 mars 2007 18:56
Vad är det som är dåligt med de nya Eheimpumparna? Jag har ett par stycken olika modeller av dessa och tycker de funkar kanon.
#12 - 28 mars 2007 19:01
Jag fick med ett Eheim-yttefilter till min burk jag precis köpte, första som hände var att jag råkade bryta det i småbitar, vilket smäck!
Åkte och köpte ett Tetra-Tec 1200 ex, verkar riktigt riktigt nice! Tyst och fin är den.
#13 - 28 mars 2007 19:02
Tetratec är fina filter, jag har ett EX700 och är helnöjd med det och det räcker nog till ett 220 L kar, men jag skulle nog satsa på ett EX1200, men jag är ju lite svag för överdimensionering av filter.
#14 - 29 mars 2007 05:00
Varför är nya eheim dåliga var frågan, dom använder numer dålig plast och gummi i tillverkningen som torkar och spricker så försäljningen av reservdelar slår alla rekord.
Dom är inte prisvärda längre, dom tar betalt för en produkt som dom inte levererar helt enkelt.
#15 - 29 mars 2007 07:21
:) ok jag får nog ta och kolla upp alla dessa olika pumpar. Helt klart att man känner sig lite vilse i denna djungel av pumpar. Men jätte kul att det blir diskussioner så att man får lite att fundera på. Man vill ju inte förhasta sig:D
#16 - 31 mars 2007 09:13
Är som rörmokare inte förtjust i tanken på att med en pump som flyttar 1-1.5 m2 vatten/tim till ett litet plastkärl... lossnar returen el nåt häder med filtret tömmer du ett 220l på 10min... nästan lika snabbt som en 3-åring med hammare! Riktigt stora kar 500 & uppåt som kräver mer filter massa kan jag väl förstå men till ett 220l räcker ett innerfilter...ju färre kopplingar i ett system destå säkrare mot läckage!
#17 - 31 mars 2007 14:43
Herkules zoo har ju bra pris på sina fluval ytter filter och om jag skulle satsa på ett filter på runt 2000kr klassen skulle jag banne mej ta en FX:a och om jag hade mer linné över skulle jag nog våga mej på att köpa ehiems nya pro 3 med digital teknik och programerbart flöde cooolt:)
#18 - 31 mars 2007 17:59
Är som rörmokare inte förtjust i tanken på att med en pump som flyttar 1-1.5 m2 vatten/tim till ett litet plastkärl... lossnar returen el nåt häder med filtret tömmer du ett 220l på 10min... nästan lika snabbt som en 3-åring med hammare! Riktigt stora kar 500 & uppåt som kräver mer filter massa kan jag väl förstå men till ett 220l räcker ett innerfilter...ju färre kopplingar i ett system destå säkrare mot läckage!

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ca 3-5cm under vattenytan borrar man ett litet hål på insugningsröret, om det skulle hända någonting med pumpen så kommer bara en liten del vatten ut på golvet. Har dock inte efter 33 år råkat ut för det.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
#19 - 2 april 2007 10:31
Har 3 st eheimpumpar som funkar prima, en 2008, en 2012 och en 2215. Alla är tysta och fungerar, behöver nästan aldrig göra rent innerfiltren.
Jag är smått oförstående till all kritik faktiskt :)
#20 - 2 april 2007 11:50
Skaffa ett innerfilter istället. Det är mycket säkrare och enklare att hantera. Inte samma risk för läckor- och de räcker absolut till ett 220liters.
#21 - 2 april 2007 12:01
MattiasL skrev:
Skaffa ett innerfilter istället. Det är mycket säkrare och enklare att hantera. Inte samma risk för läckor- och de räcker absolut till ett 220liters.

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Enklare med ett innerfilter, inte vet jag men vad är enklare? Kan det bli enklare än att stänga 2 kranar, dra ut kontakten, släppa på spaken för slangarna och sedan med torra händer gå iväg för att göra rent. Mer goda bakterier, om det går sönder så läcker bara lite vatten ut om man har borrat ett litet hål ca 3 cm under vattenytan på insugningsröret. Vilket aldrig har hänt mig på 33år, ser bara fördelar med innerfilter.[/FONT][/SIZE]

Annons