<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Att jämföra Fluval och Eheim är som att jämföra Fiat och Mercedes, bägge fraktar mig dit jag vill, men jag sitter mycket hellre i en Mercedes.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag har haft åtminstone ett tiotal olika Eheim. Jag kan inte säga att de har varit märkbart tystare eller driftsäkrare än andra märken, och de värsta 'citroner' jag haft har varit just Eheim.
Eheims reservdelar (för de går, precis som alla pumpar, sönder; de är inte mer stabilt konstruerade, snarast tvärtom) är svindyra, men har iaf den fördelen att man alltid kan få tag i dem, vilket inte alltid är fallet med mystiska sydeuropeiska eller amerikanska tillverkare.
Skall man nu prompt ha Eheim bör man helt klart köpa dem från tyskland - Eheim och Tetra är mycket billigare där, övriga märken är det ingen större skillnad på.