vilken ph KONTROLLer

#1 - 26 december 2005 01:28
Tjosan! Jag ska köpa mig en Ph Kontroller, men vet inte vilken, någon som har tips och råd om vad man bör/kan köpa o vilka min inte ska köpa?

Jag har 230v magnetventil. Ska helst vara så billig som möjligt!
#2 - 26 december 2005 16:51
Jag kör med en Aquamedic kontroller och den fungerar alldeles utmärkt.
Finns bla att köpa på cichlidecentret.biz
#3 - 26 december 2005 17:47
o den funkar fint till en vanlig magnetventil på 230v? Asså, den stänger av o på co2n o så?
#4 - 26 december 2005 19:31
Jag har precis kopplat in min nya kolsyreanläggning från aquamas.de som bl.a. innehåller en pH-kontroller, Milwaukee sms122. Priset ligger på ungefär 1500kr. Än så länge fungerar den utmärkt, och jag är mycket nöjd.

EDIT: Den är anpassad till en 230V magnetventil.
#5 - 26 december 2005 19:34
hm, okej... den dära fula? limegröna ?;)
#6 - 26 december 2005 19:38
PH-controller!

Till vettiga pengar finns det både Tunze ph-controller på www.aquaristik.de, där det ingår elektrod och kalibreringsvätska c:a 2000:-, likaså på www.aquamas.de finns det en från millwaukie instruments som är billigare c:a 1500:-. På www.ciklidecentret.dk, finns AquaMedic ph-controller för 2500:- men då ingår en magnetventil. Kolla därför deras PH-kontroller utan tillbehör(bara mätaren) och sedan deras elektrod(probe), så kommer du undan med c:a 2000:- även här. Tunze och Aqua Medic är bra mätare, men den från tyska Aquamas har jag inte hört något om, bara att den är billigast.
#7 - 26 december 2005 20:04
och så har ju jag en probe ute på annons så sparar du nån peng till *ler*...

den limé-gröna gör sitt jobb i mitt kar, dock kan jag tänka mig att det é lite snålt att bara he en decimal....

hur är det med dom andra kontrollerna?, hur många decimaler har dom?..
#8 - 26 december 2005 20:16
AM har 2 decimaler men jag har nästan börjat undra om till och med den första är något att lita på :)
#9 - 26 december 2005 21:15
Man brukar säga att den sista siffran aldrig är att lita på, därför bör man inte köpa controllers med mindre än två decimaler.

Ph mätning är ingen självklar eller lätt process. Även om den är nykalibrerad så kan den visa fel. Därför är ögonmått avsevärt viktigare än co2 tabeller. En bra controller driver minimalt mellan calibreringsögonblicken, men stirra dig inte blind på absoluta tal.
MVH
Magnus
#10 - 26 december 2005 22:18
Nu gör ni mig konfunderad. Vad menar nu med mer än 2 decimaler? om man kolla på vanliga ph tester så har dem ju bara 1 decimal. o vad då,
kan man inte lita på Ph kontroller?
Behöver alla ph kontroller "ställas in" med kallibreringsvätska?
#11 - 27 december 2005 00:50
[QUOTE=MoZZe]Nu gör ni mig konfunderad. Vad menar nu med mer än 2 decimaler? om man kolla på vanliga ph tester så har dem ju bara 1 decimal. o vad då,
kan man inte lita på Ph kontroller?
Behöver alla ph kontroller "ställas in" med kallibreringsvätska?[/QUOTE]

mer än 2 decimaler.. det tror jag inte går att få tag på till oss vanliga dödliga...
ju fler decimaler, destor mer nogaräknad är kontrollern...
jodå, om den é kalibrerad som den skall...
japp, annars vet du ju inte vad för värden du kör in i karet eller?..
#12 - 27 december 2005 01:03
okej, åter till VILKEN som är mest värd pengarna, en dyr eller en billigare?
helst något PWSS kan skaffa in :P

det jag vill ha är en ph kontroller som sköter min co2, så jag slipper "bry" mig om den. den ska hålla pht på 6 säger vi. så höjs det ska co2n på, o sänks det ska den stängas av.
#13 - 27 december 2005 01:08
[QUOTE=HQI]Till vettiga pengar finns det både Tunze ph-controller på www.aquaristik.de, där det ingår elektrod och kalibreringsvätska c:a 2000:-, likaså på www.aquamas.de finns det en från millwaukie instruments som är billigare c:a 1500:-. På www.ciklidecentret.dk, finns AquaMedic ph-controller för 2500:- men då ingår en magnetventil. Kolla därför deras PH-kontroller utan tillbehör(bara mätaren) och sedan deras elektrod(probe), så kommer du undan med c:a 2000:- även här. Tunze och Aqua Medic är bra mätare, men den från tyska Aquamas har jag inte hört något om, bara att den är billigast.[/QUOTE]

du menar www.aquaristic.net
OCH http://cichlidecentret.biz ?
#14 - 28 december 2005 09:33
Ja, Mozze! Jag menar de adresserna som du har rättat till, ibland svarar man snabbt och då är det i alla fall bra att visa vilket land som företagen finns i. He He!
#15 - 28 december 2005 17:06
Nu har jag ju inte riktigt fått klart för mig vilken man ska köpa. VILKEN modell ska man välja, vilken är mest prisvärd, nackadelar och fördelar med dem som finns? Jag börjar bli lite frustrerad nu :P
#16 - 30 december 2005 02:07
snälla!!! :)
#17 - 30 december 2005 19:49
[QUOTE=MoZZe]Nu har jag ju inte riktigt fått klart för mig vilken man ska köpa. VILKEN modell ska man välja, vilken är mest prisvärd, nackadelar och fördelar med dem som finns? Jag börjar bli lite frustrerad nu :P[/QUOTE]

Ärligt talat, ligger det mycket i vad "tropfrog" påstod om decimalerna. Den "limegröna" har tydligen bara en decimal, då får den klassas som billighetsvariant. Jag ska själv köpa en AquaMedic, har kompisar i både (salt o sött) som har längre erfanheter av denna controller. Tunze är också bevisat bra och pålitlig, men jag är ganska ofta i Danmark, inte så långt från Ciklidecentret. Sammanfattningsvis verkar det som den "limegröna" är för billig och t.ex SERA`s är åt helskotta jättesvindyr (över 3000:-). Det är kanske bäst att ligga på mellanprisklass? Lycka Till!
#18 - 2 januari 2006 14:03
Okej, tack för svaret!
Jag tror också det får bli AM's ska ringa PWSS idag o snacka med honom. Hör av mig igen när jag har beställt, om någon nu vill det!
#19 - 2 januari 2006 14:22
[QUOTE=MoZZe]Okej, tack för svaret!
Jag tror också det får bli AM's ska ringa PWSS idag o snacka med honom. Hör av mig igen när jag har beställt, om någon nu vill det![/QUOTE]

pwss... han har ju den inte på sin sida...
räknade om lite på ciklidcentres sida vad det blir i SEK...
ca 1700:- med frakt och allt, MEN då får du BARA enheten!. ingen prob, ingen magnetventil och ingen buffertvätska....
#20 - 2 januari 2006 15:34
bara för att han inte har den på sidan betyder ju inte det att han inte kan ta hem det :) det är därför jag ofta ringer o snackar med honom. Han skulle kolla upp det o sa att jag skulle ringa ikväll, så får jag besked!
#21 - 2 januari 2006 16:00
Hej!

[QUOTE=Tropfrog]Man brukar säga att den sista siffran aldrig är att lita på, därför bör man inte köpa controllers med mindre än två decimaler.

Ph mätning är ingen självklar eller lätt process. Även om den är nykalibrerad så kan den visa fel. Därför är ögonmått avsevärt viktigare än co2 tabeller. En bra controller driver minimalt mellan calibreringsögonblicken, men stirra dig inte blind på absoluta tal.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Hur noga är det igentligen?
spelar det någon roll om det är 6,6 eller 6,8 ph i karet?
Och i såfall hur? co2 förbrukning? tillväxttakt? eller nåt annat?
Sista siffran gör väl ingen nytta om man ändå ska kolla växterna för att veta var man ska ligga?

Urban
#22 - 2 januari 2006 16:17
[QUOTE=MoZZe]bara för att han inte har den på sidan betyder ju inte det att han inte kan ta hem det :) det är därför jag ofta ringer o snackar med honom. Han skulle kolla upp det o sa att jag skulle ringa ikväll, så får jag besked![/QUOTE]

nej klart, jag har oxå frågat efter saker som inte funnits och det tog han hem, så ...
men jag menade på att om han vill ha mer än 1700:- för bara kontrollern så är det billigare i danmark, MED FRAKT 1700:- alltså
#23 - 2 januari 2006 17:50
OK, Mozze! Du får gärna nämna vilka komponenter som medföljer och till vilket pris som PWSS kan sälja den för. Jag har själv skickat en förfrågan till dem, just varför de bara har den dyraste från Sera och inte AM`s, när de ändå saluför deras produkter. Det verkar ju ligga i tiden med kontroll-enheter. Tacksam för svar!
#24 - 3 januari 2006 01:38
Jadu, snackade med honom idag. Han sa att dem har MYYCCKET att göra nu, det ska upp fler produkter med bilder på, på hemsidan, dem ska svara på mail o annat, dem får in ca 100mail om dagen som dem vill svara på.
så man får ha lite förståelse för det dem har på sidan, bara för att dem har en på hemsidan betyder itne det att det är den som är bäst eller något sånt.
ETT starkt råd, RING om det är något ni är intresserad av som inte finns med på deras sidan!

Självklart så skriver jag i denna tråden när jag väl beställt, nu är det inte heller säkert att jag beställer från dem men jag kan iaf säga vad det är man får med.:)
#25 - 3 januari 2006 16:31
TUNZE Ph Controller 7070/2 går det att koppla den till en 220v magnetventil
#26 - 3 januari 2006 20:01
[QUOTE=mange993]TUNZE Ph Controller 7070/2 går det att koppla den till en 220v magnetventil[/QUOTE]

Ja, om du skaffar det styrda eluttaget 7075.12 som både matar pH-controllern med ström och styr magnetventil.

Kolla på
http://www.tunze.com/
#27 - 4 januari 2006 01:54
för tillfället känns det som att en Aqua medic känns billigast o bäst.
Är det någon som har den som kan svara på min fråga:
går den på batteri eller ström?

Vart har ni/du köpt den och vad kostade den?
#28 - 5 januari 2006 08:09
Har sett att conrad.se har en del billigare ph-mätare..
Ett tips kan vara att titta där.
#29 - 12 januari 2006 00:02
ingen som kan svara på min senaste fråga?
#30 - 12 januari 2006 06:50
Också sugen på en controller.

Har tänkt köpa en Aquamedic från www.aquatics-warehouse.co.uk eller Tunze från www.aquaristic.net

Vet ni om de bra?

Annons