Vilken ordning på filtermattorna?

#1 - 18 augusti 2006 21:50
Jag har köpt ett ytterfilter som jag tänkt köra med makaroner och filtermattor.
Makaronerna brukar ju vara längst ner, men i vilken ordning ska man sätta mattorna? Grövst närmast makaronerna eller närmast pumpen?
#2 - 18 augusti 2006 22:20
Grövst närmast makaronerna. Den finaste kommer samla på sig mest skit, så det är den du kommer behöva göra rent lite då och då.
#3 - 18 augusti 2006 22:22
På mina eheim sätter man i alla fall grövsta längst ner och det fina närmast pumpen..Vet dock ej säkert hur andra märken sätter sina.
#4 - 18 augusti 2006 23:07
Beror vad det är för pump. Min fluval har två sidor där vattnet först åker genom grova filtermattor sedan genom makaroner, kol och finare mattor.
Först grovt sedan fint har jag lärt mig.
#5 - 19 augusti 2006 05:56
Lustigt, vad det har för pump gör ingen skillnad på hur man bör filtrera vattnet. Generelt gäller att man börjar med mekanisk filtrering, och avslutar med biologisk. Altså, fint först, grovt sen.
B!
#6 - 19 augusti 2006 07:16
Två olika skolor? =)
#7 - 19 augusti 2006 09:22
[QUOTE=Mr B]Lustigt, vad det har för pump gör ingen skillnad på hur man bör filtrera vattnet. Generelt gäller att man börjar med mekanisk filtrering, och avslutar med biologisk. Altså, fint först, grovt sen.
B![/QUOTE]

Jo, men det jag menade var hur filtret var uppbyggt, alltså hurvida man bara skall börja längst ner etc...
Det kanske var så att grovt mekaniskt först, fint mekaniskt sedan och sedan biologiskt?
Exempel: http://www.aquariofil.com/photo_catalog/00453.JPG
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 19 augusti 2006 09:49
[quote=Mr B]Lustigt, vad det har för pump gör ingen skillnad på hur man bör filtrera vattnet. Generelt gäller att man börjar med mekanisk filtrering, och avslutar med biologisk. Altså, fint först, grovt sen.
B![/quote]
Nu använder man väl oftast inte ytterfilter som mekaniskt filter utan hela filtret som ett biologiskt och då hade jag placerat den fina mattan på det ställe där vattnet rinner igenom sist. Annars kommer man att få göra rent filtret väldigt ofta. Vill man ha ett mekaniskt filter så rekommenderar jag att man istället sätter det på filterinsuget i akvariet eftersom det då blir betydligt lättare att rengöra.

Sedan kan man ju däremot undra om en fin filtermatta överhuvudtaget är nödvändig i ett ytterfilter. Jag hade nog kört en fin filtermatta som förfilter och sedan istället bara haft grov filtermatta i själva filtret.
#9 - 22 augusti 2006 16:24
[quote=Kjell Fohrman]Nu använder man väl oftast inte ytterfilter som mekaniskt filter utan hela filtret som ett biologiskt och då hade jag placerat den fina mattan på det ställe där vattnet rinner igenom sist. Annars kommer man att få göra rent filtret väldigt ofta. Vill man ha ett mekaniskt filter så rekommenderar jag att man istället sätter det på filterinsuget i akvariet eftersom det då blir betydligt lättare att rengöra.

Sedan kan man ju däremot undra om en fin filtermatta överhuvudtaget är nödvändig i ett ytterfilter. Jag hade nog kört en fin filtermatta som förfilter och sedan istället bara haft grov filtermatta i själva filtret.[/quote]

Jag kör enbart stora makaroner, så jag är med på vad du menar, tyvärr är det ju så att det inte är helt lämpligt i alla burkar. Du måste ha någon form av mekanisk filtrering, förfilter, av någon typ. Har du inga växter är behovet inte större än silen vid utsuget, har du torv/lövbotten vill du nog öka din yta, alternstivt ha en grov sil, och en fin filtermatta först i filtret för att ta hand om den mekaniska fitreringen.

B!

Annons